فاکس نیوز: نتانیاهو پس از جلسات محرمانه در تدارک حمله به ایران است

By | ۱۴۰۱-۱۲-۰۶

شبکه خبری فاکس نیوز در گزارشی با استناد به اطلاعات فاش شده اعلام کرد که اسرائیل در تدارک حمله به ایران است.

در این گزارش آمده است که تصمیم برای اقدام احتمالی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران پس از نشست‌های محرمانه میان بنامین نتانیاهو، نخست وزیر، مسئولان ارشد وزارت دفاع و سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل اتخاذ شده است.

امیر آویوی، ژنرال برجسته اسرائیلی و بنیانگذار «مجمع امنیت دفاعی اسرائیل» در این خصوص می‌گوید که کشورش اجازه هسته‌ای شدن را به ایران نخواهد داد.

وی در گفتگو با فاکس‌نیوز تصریح کرد: «از آنجا که ما شاهد ادامه پیشرفت بدون مانع برنامه هسته‌ای نظامی ایران با غنی سازی در سطح تسلیحاتی هستیم، اسرائیل هم مهیای اجرای گزینه نظامی خود می‌شود.»

یک شبکه محلی در اسرائیل موسوم به «کانال ۱۲» در گزارشی بدون نام بردن از منابعی که به آنها استناد کرده از برپایی نشست‌های محرمانه میان نخست وزیر و مقامات دفاعی و اطلاعاتی اسرائیل به همراه رئیس موساد برای بحث در خصوص حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌‌ای ایران خبر داده است.

این در حالیست که «تایمز اسرائیل» در واکنش به این موضوع آورده است که مقامات می‌توانستند به منظور روشن کردن عزم و اراده کشور دست به افشای این خبر بزنند.

تنش میان اسرائیل و ایران طی هفته‌های اخیر پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین به تأسیسات نظامی ایران شدت گرفته است.

تهران مدعی است که این «اقدامات تجاوزکارانه» بنا به نتایج تحقیقات اولیه از سوی دولت اسرائیل طراحی و تدارک دیده شده است.

اسرائیل مدت‌هاست که نسبت به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی می‌کند. درز خبر این گزارش که حکایت از تدارک حمله‌ای احتمالی دارد می‌تواند بخشی از یک پروژه برای وادار کردن متحدان غربی به اقدامی جمعی به جای تنها گذاشتن اسرائیل در تقابل با ایران باشد.

به گزارش تلگراف، این کشور به ایالات متحده و فرانسه هشدار داده است که در صورت عدم حمایت جامعه بین المللی به تنهایی عمل خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو روز سه شنبه در کنفرانسی با موضوع امنیت ملی گفت: «تنها چیزی که تا به حال کشورهای سرکش را از تولید تسلیحات هسته‌ای باز داشته، تهدید یا اقدام نظامی معتبر بوده است.»

وی تاکید کرد: «شرط ضروری و اغلب کافی کافی در این میان اقدام نظامی معتبر است. هر چه بیشتر منتظر بمانید، شرایط سخت‌تر می شود. ما تا به حال خیلی صبر کرده‌ایم.»

پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، دولت بایدن تلاش کرد تا برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام را برای مهار قوای هسته‌ای تهران احیا کند.

مذاکرات طراحی شده برای دست یابی به این هدف تا ماه سپتامبر به خوبی پیش رفت و طرفین در آستانه توافق قرار گرفتند اما مقامات ایرانی به ناگهان خواسته‌های دیگری را مطرح کردند که به گفته مقامات غربی خارج از چارچوب مذاکرات بود و به بن‌بست گفتگوها منجر شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده می‌گوید که «ایران از خواست کشورهای خارجی دور شده و با درخواست‌های غیرمرتبط از برجام فاصله گرفته است.»

وی به تازگی ضمن هشدار در خصوص استفاده از همه گزینه‌ها از جمله نظامی برای متوقف کردن دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در سخنانی توپ را برای احیای برجام به زمین تهران انداخته و ادامه گفتگو‌ها را به نحوه تعامل ایران مشروط کرده است.

ژنرال آویوی، از مقامات برجسته دفاعی سابق اسرائیل به صراحت گفته است که ایران هسته‌ای «به تنهایی تهدیدی برای اسرائیل نخواهد بود» اما در نهایت می‌تواند «کل خاورمیانه را بی‌ثبات کند و نظم جهانی تحت نفوذ ایالات متحده آمریکا را به چالش بکشد.»

به گفته این ژنرال اسرائیلی: «جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران یک اولویت جهانی است که باید تحت رهبری آمریکا و بر اساس یک طرح نظامی معتبر و تحریم‌های فلج‌کننده محقق شود.»

وی می‌افزاید: «اگر کشورهای آزاد جهان نتوانند علیه ایران اقدامی انجام دهند، اسرائیل برای حفظ موجودیت خود چاره‌ای جز اقدام به تنهایی نخواهد داشت. پیامدهای منطقه‌ای و جهانی رویارویی ایران و اسرائیل فراتر از جنگ در اوکراین خواهد بود و احتمالاً ثبات جهان را در ابعاد بی سابقه‌ای به چالش می کشد.»

در گزارش فاکس‌نیوز آمده است که محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه از حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل «ابهامات» در تهران خبر داده، در حالیکه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفته است که این مقامات طی روزهای آینده به ایران سفر خواهند کرد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز در سخنانی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر پیدا شدن ذرات اورانیوم غنی شده با خلوص ۸۴ درصدی را «توطئه‌آمیز» تلقی کرده و یاد ‌آور شده است که در حال حاضر غنی‌سازی تنها در مقیاس ۶۰ درصدی در کشورش انجام می‌شود و اگر تصمیم به افزایش این میزان گرفته شود از پیش اعلام خواهد شد.
یورونیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *