دهمین بسته تحریم‌ اتحادیه اروپا علیه روسیه؛ هفت شرکت ایرانی مرتبط با سپاه و پهپاد تحریم شدند

By | ۱۴۰۱-۱۲-۰۷

اتحادیه اروپا شامگاه جمعه ۲۴ فوریه، همزمان با نخستین سالگرد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، دهمین بسته تحریمی خود علیه مسکو را تصویب کرد. در این بسته جدید چند شرکت مرتبط با سپاه پاسداران نیز به دلیل مشارکت در ارسال پهپاد به روسیه تحریم شده‌اند.

این بسته تحریمی شامل ممنوعیت صادرات برخی کالاها از اروپا به ارزش تقریبی ۱۱ میلیارد یورو، در لیست سیاه قراردادن برخی از رسانه‌های روس و همچنین برای نخستین بار شامل تحریم مستقیم برخی از شرکت‌های مرتبط با سپاه پاسداران است.

هیئت سوئدی که ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را برعهده دارد پس از اتمام این جلسه در توئیتی نوشت: «یک سال از تهاجم وحشیانه و غیرقانونی روسیه به اوکراین می‌گذرد. امروز اتحادیه اروپا دهمین بسته تحریمی علیه روسیه را تصویب کرد. موارد این بسته تحریمی عبارتند از:

  • برقراری محدودیت‌های صادرات سختگیرانه‌تر از جمله در ارتباط با فناوری‌هایی که موارد مصرف دوگانه دارند
  • اقدامات محدودکننده هدفمند علیه افراد و نهادهای حامی جنگ، رسانه‌ها و تامین‌کنندگان پهپاد‌های مورد استفاده روسیه در جنگ
  • اقداماتی علیه انتشار اطلاعات نادرست از جانب روسیه

در بیانیه مربوط به بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا آمده است: «کشورهای عضو اتحادیه اروپا به صورت هماهنگ قوی‌ترین و گسترده‌ترین تحریم‌ها را برای کمک به اوکراین در جهت پیروزی در نبرد اعمال کرده‌اند. اتحادیه اروپا یکپارچه درکنار اوکراین و مردمش ایستاده است. ما تا هرزمان که این درگیری طول بکشد به پشتیبانی از اوکراین ادامه می‌دهیم.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد این بسته تحریمی گفت: «پوتین تجاوز نامشروع خود را تشدید و از سرمای زمستان، غذا و گرسنگی به عنوان سلاح استفاده می‌کند. روسیه با حملات موشکی وحشیانه علیه اهداف غیرنظامی چهره غیرانسانی خود را به نمایش می‌گذارد. دهمین بسته تحریمی کسانی را که در ادامه این جنگ وحشیانه نقشی اساسی ایفا می‌کنند هدف می‌گیرد. ما در حال اتخاذ اقدامات بیشتر علیه بخش بانکداری و دسترسی روسیه به فناوری‌هایی با کاربرد دوگانه پیشرفته هستیم. تا زمانی که لازم باشد فشار را بر روسیه افزایش می‌دهیم، تا وقتی که اوکراین از تهاجم وحشیانه روسیه رهایی یابد.»

موارد دهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه چیست؟

۱. محدودیت‌های واردات و صادرات

بسته تحریمی جدید ممنوعیت‌های بر صادرات فناوری‌ها و کالاهای حساس وضع می‌کند. این فناوری‌ها و کالاها شامل وسایل الکترونیکی، وسایل نقلیه با کاربردهای خاص، قطعات ماشین‌آلات، قطعات یدکی کامیون‌‌ها و موتورهای جت و همچنین کالاهای مرتبط و موردن نیاز با استقرارات نظامی ارتش روسیه از جمله آنتن و جرثقیل می‌شود.

در این بسته تحریمی همچنین محدودیت‌هایی بر صادرات برخی از کالاهایی که می‌توانند به ارتقای فناوری‌های دفاعی و امنیتی روسیه کمک کنند، وضع شده است. این کالاها شامل قطعات الکترونیکی جدیدی هستند که می‌توانند در تعمیر سیستم‌های تسلیحاتی مورد استفاده  روسیه در نبرد از جمله پهپاد‌ها، موشک‌ها و هلیکوپترها استفاده شوند. صادرات مواد معدنی خاص، آی‌سی‌ها و دوربین‌های حرارتی نیز با محدودیت مواجه شده است.

کالاهایی با استفاده دوگانه هم هدف تحریم‌های جدید هستند و محدودیت‌های صادراتی سختگیرانه‌تری بر ۹۶ شرکت و نهادی که مستقیما به صنایع و ارتش روسیه در جنگ یاری می‌رسانند اعمال شده است.

برای نخستین بار، فهرست تحریمی جدید شامل هفت شرکت ایرانی تولیدکننده پهپاد‌هایی است که روسیه در تهاجم نظامی به اوکراین و حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی از آن‌ها استفاده کرده است.

در آخر نیز محدودیت‌هایی بر واردات کالا از روسیه از جمله «آسفالت» و لاستیک مصنوعی اعمال شده است. این محدودیت‌ها با هدف کاهش درآمد روسیه وضع شده‌اند.

۲-محدودیت رسانه‌ها

اتحادیه اروپا به منظور مقابله با کارزار‌های ضداطلاعاتی و انتشار اطلاعات نادرست مرتبط با جنگ و کشورهای همسایه توسط رسانه‌های روسیه، روند تعلیق مجوز فعالیت دو رسانه اسپوتنیک و زبان عربی راشاتودی (RT Arabic) را آغاز کرد. این رسانه‌ها تحت کنترل مستقیم یا غیرمستقیم کرملین به صورت پیوسته و هدفمند به نشر اطلاعات نادرست و ضد اطلاعات در رابطه با تهاجم روسیه به اوکراین اقدام می‌کنند و همچنین در جهت مشروعیت بخشی به تجاوز روسیه به خاک اوکراین و تضعیف کی‌یف به تبلیغات جنگی می‌پردازند.

۳-زیرساخت‌های حساس

بر اساس این بسته‌ تحریمی، محدودیت‌هایی برای اتباع روس در انتصاب به هرگونه سمتی در هیات‌های حاکمه زیرساخت‌ها و نهادهای حساس اتحادیه اروپا اعمال می‌شود. این محدودیت‌ها به این دلیل است که نفوذ روسیه در این نهاد‌ها می‌تواند در عملکرد آن‌ها و درنتیجه خدمات رسانی به شهروندان اروپایی اختلال ایجاد کند.

۴-انرژی

شورای اتحادیه اروپا اتباع روس را از مالکیت تاسیسات ذخیره‌سازی گاز (به استثنای تاسیسات گاز طبیعی مایع) منع می‌کند. این ممنوعیت در جهت حفظ امنیت وضیع گاز در اتحادیه اروپا، جلوگیری از به کارگیری عرضه گاز به عنوان سلاح توسط روسیه و اجتناب از خطرات اعمال نفوذ کرملین در بازار گاز اروپا است.

۵-الزام کشورهای عضو به گزارش‌‌دهی

شورای اروپا به منظور اطمینان از اثربخشی مسدودسازی دارایی‌ها، تعهدات گزارش‌دهی دقیق‌تری را برای اعضا در مورد دارایی‌ها و منابع اقتصادی که پیش از مسدود‌سازی فعال و غیرفعال بوده‌اند، وضع کرد.  این شورا همچنین تعهدات گزارش‌دهی جدیدی را برای کشورهای عضور در رابطه با دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه در اتحادیه اروپا اعلام کرد. علاوه بر این، هواپیمایی‌ها باید هرگونه پرواز از پیش برنانه‌ریزی نشده را به مراجع ذی‌صلاح خود اعلام کنند و این مراجع باید کشورهای عضو اتحادیه را در جریان بگذارند.

۶-تحریم افراد جدید

شورای اروپا همچنین تصمیم گرفت تا تعداد قابل توجهی از اشخاص و نهادهای دیگر را تحریم کند. سه بانک روسی نیز به فهرست نهادهای مشمول مسدود شدن دارایی‌ها و ممنوعیت از دسترسی به منابع مالی و اقتصادی اضافه شدند.

فهرست جدید تحریم‌ها ۱۲۱ شخص و نهاد را شامل می‌شود. این فهرست تا اعلام در روزنامه رسمی اتحادیه اروپا به اطلاع عموم نخواهد رسید.
یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *