چرا سپاه پاسداران علیرضا اکبری را کشت؟

By | ۱۴۰۱-۱۲-۰۷

قتل علیرضا اکبری هشداری به بریتانیا بود، اما صبر این کشور را لبریز کرد

علیرضا اکبری، سیاستمدار ایرانی و از افسران ارشد سابق سپاه پاسداران از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ معاون وزیر دفاع بود. در سال ۲۰۰۹ او را به اتهام جاسوسی برای بریتانیا دستگیر کردند، اما به قید وثیقه آزاد شد.

اکبری به اروپا مهاجرت کرد و در انگلستان اقامت گزید، و به گفته برادرش مهدی، با سرمایه‌گذاری‌های هنگفت و اشتغال‌زایی در این کشور توانست تابعیت بریتانیایی بگیرد. بنابراین تابعیت دوگانه بریتانیایی- ایرانی داشت، موقعیتی که در بریتانیا به رسمیت شناخته می‌شود اما در ایران چنین نیست. از این رو در سال ۲۰۱۹ طی سفری که به ایران داشت به اتهام جاسوسی برای اداره اطلاعات بریتانیا، ام‌آی‌۶ (MI6) دستگیر شد.

در تاریخ ۱۱ ژانویه، بی‌بی‌سی فارسی پیامی صوتی منتشر کرد که در آن اکبری گفت شکنجه شده و وادارش کرده‌اند مقابل دوربین به جرم‌های ناکرده اعتراف کند. روز بعد وزارت اطلاعات ایران ویدیویی از او منتشر کرد که اعتراف می‌کند جاسوس است و در آن او را «یکی از مهم‌ترین عوامل سرویس اطلاعاتی بریتانیا در ایران» توصیف کردند. در ۱۴ ژانویه، قوه قضاییه ایران اعلام کرد که علیرضا اکبری اعدام شده است.

اورشلیم پست می‌نویسد که بی‌تردید دو عامل تصمیم ایران را برای ادامه روند اعدام علیرضا اکبری تسریع کرد: چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب ایران در ۱۱ فوریه و نشانه‌های فزاینده‌ای مبنی براینکه بریتانیا قصد داشت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را سازمانی تروریستی اعلام کند. بی‌بی‌سی در اول ژانویه گزارش داد که منابع دولتی قصد بریتانیا برای انجام این کار را تایید کرده بودند.

در ۱۱ ژانویه لرد طارق احمد، معاون خاورمیانه‌ای بریتانیا، در اورشلیم با الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل دیدار کرد. کوهن در این دیدار گفت:«امیدوارم که بریتانیا به زودی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را سازمانی تروریستی اعلام کند.» چنین اقدامی «پیامی صریح برای رژیم تروریستی ایران درمورد فعالیت‌های تروریستی این کشور در خاورمیانه و سراسر جهان است».

درست روز بعد، نمایندگان پارلمان بریتانیا به اتفاق آرا طرحی را تصویب کردند که در آن از دولت بریتانیا درخواست شده بود سپاه را در فهرست گروه‌های تروریسی قرار بدهد. باب بلکمن، نماینده پارلمان بریتانیا نیز گفت که بریتانیا باید «پرونده خوفناک این رژیم درباره نقض نظام‌مند حقوق بشر و جنایات علیه بشریت را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد.»

او با تکرار سخنان مایک پومپئو، وزیر خارجه وقت ایالات متحده آمریکا که گفته بود آمریکا سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داده است تاکید کرد که سپاه باید به طور کامل تحریم شود.

این سازمان با توجه به قصد آشکار بریتانیا برای این اقدام، فعالیت‌های ضد بریتانیایی‌اش را افزایش داده است. این سازمان در پاسخ به اعتراض‌های گسترده ضددولتی در واکنش به قتل مهسا امینی به دلیل حجاب نامناسب، هفت نفر مرتبط با بریتانیا را دستگیر کرد.

در ۱۷ ژانویه، مجلس عوام بریتانیا مقاله‌ای پژوهشی با عنوان «اتباع دوتابعیتی زندانی در ایران» منتشر کرد. این مقاله به نقل از پژوهش‌های منتشر شده در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که رژیم ایران از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ دست‌کم ۶۶ تبعه خارجی و دوتابعیتی را به دلیل ارتباط با بریتانیا دستگیر و زندانی کرده است. به غیر از اکبری که اعدام شد، نازنین زاغری رتکلیف و انوشه عاشوری در ۲۰۲۲ آزاد شدند.

اورشلیم پست می‌نویسد که مراد طاهباز، تبعه ایرانی – آمریکایی که تابعیت بریتانیایی نیز دارد، و همینطور مهران رئوف ایرانی بریتانیایی حق خروج از ایران ندارند.

سازمان سپاه پاسداران بیش از چهل سال پیش برای دفاع از انقلاب اسلامی ایران تاسیس شد. به نوشته این نشریه، سپاه از آن زمان تاکنون صادرکننده انقلاب و مجری اهداف آن بوده است. اورشلیم پست در ادامه می‌گوید که اکنون این سازمان به برترین سازمان تروریستی جهان تبدیل شده است و می‌توان گفت قدرتمندترین سازمان شبه نظامی در خاورمیانه است که با داشتن یک امپراتوری تجاری چند میلیارد دلاری در سراسر ایران منابع نامحدود و درنتیجه قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی عظیمی دارد.

به گفته اورشلیم پست، سپاه از بودجه هنگفت خود برای حمایت از دولت‌های تندرو و گروه‌های شبه نظامی در سراسر منطقه بهره‌برداری می‌کند از جمله حزب‌الله، سازمانی شیعه در لبنان که به شدت تحت نفوذ رهبر ایران است، و حماس در نوار غزه، شاخه‌ای از اخوان‌المسلمین سنی. ایران چشمش را به روی این موضوع بسته است. اما مهم‌تر از تمام ملاحظه‌های دیگر این است که هدف هردوی این گروه‌ها  سرنگونی اسرائیل است که هدف اصلی انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود.

از دیگر سو اورشلیم پست معتقد است نگرانی بیشتر بریتانیا از این بابت است که ایران با ارائه صدها پهپاد انتحاری و موشک بالستیک برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از تهاجم بی‌دلیل این کشور به اوکراین حمایت کرده است. به‌علاوه سپاه بازیگر کلیدی تلاش‌های ایران برای توسعه توان هسته‌ای بوده و درکنار آن شواهد درمورد میزان حضور سپاه در تجارت بین‌المللی مواد مخدر نیز رو به افزایش است.

به گزارش این نشریه، بریتانیا ظرف چند ماه گذشته رژیم ایران را به طور کل و سپاه پاسداران را به طور خاص در معرض تشدید تحریم‌ها قرار داده است، اما تاخیر در معرفی سپاه به عنوان سازمان تروریستی ابدا قابل دفاع نیست. سازمان‌های امنیتی بریتانیا برای جلوگیری از حمله تحت حمایت سپاه در بریتانیا اقدام‌های چشمگیری انجام داده‌اند، اما سپاه پاسداران انقلاب اسلام، همانطور که از نامش برمی‌آید، فقط کافی است یک‌بار شانس بیاورد.

ریچارد دالتون، سفیر سابق بریتانیا در تهران گفته است که اعدام اکبری هشداری برای بریتانیا بود تا طرح‌های ممنوعیت سپاه را متوقف کند.

در این میان، چنین به نظر می‌رسد که تندروهای داخل ایران قصد دارند بر سر این موضوع با بریتانیا مقابله کنند. حسین شریعتمداری، سردبیر روزنامه کیهان نزدیک‌ترین روزنامه به سپاه از دولت خواست با افشای نام واقعی ماموران اطلاعاتی بریتانیا که ظاهرا با علیرضا اکبری همکاری می‌کردند از این کشور انتقام بگیرد. شریعتمداری نوشت:«این کار به بدنه دستگاه جاسوسی بریتانیا و ام‌آی‌۶، اداره اطلاعات و جاسوسی آن ضربه‌ای هولناک خواهد زد.»

بریتانیا و مهم‌ترین سردمدار رژیم ایران یعنی سپاه پاسداران اکنون رودرروی هم ایستاده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *