مسمومیت‌های سریالی: ۳۴ دختر نوجوان دیگر در مراکز درمانی قم بستری شدند

By | ۱۴۰۱-۱۲-۰۹

پس از انتشار این خبر دادستان کل کشور نیز بار دیگر نسبت به پرونده مسمومیت‌های سریالی واکنش نشان داد و گفت: «بحث مسمومیت با جدیت پیگری می‌شود»

به‌گزارش پایگاه خبری انتخاب، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد ۳۴ تن از دانش‌آموزان مدارس دخترانه این شهر در روز دوشنبه، ۸ اسفند ۱۴۰۱، به‌علت مسمومیت در «اورژانس مراکز درمانی قم» بستری شده و در همین روز نیز مرخص شدند.

موضوع مسمومیت دانش‌آموزان مدارس دخترانه شماری از شهرهای ایران، به‌ویژه قم، از جمله خبرهایی است که از آذرماه سال جاری تاکنون به نگرانی‌های اجتماعی زیادی دامن زده و شواهدی در دست است که از عمدی بودن این مسمومیت‌ها خبر می‌دهد؛ شواهدی که باعث شده برخی چهره‌های امنیتی و قضایی نظام جمهوری اسلامی نیز نسبت به این وقایع سریالی واکنش نشان دهند.

به‌عنوان مثال، محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، در اظهارات روز دوشنبه خود در مورد احتمال عمدی بودن مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه ایران گفت اگر چه احتمالاتی در این زمینه وجود دارد، اما او نمی‌تواند به‌طور قطع در این مورد اظهار نظر کند.

دادستان کل جمهوری اسلامی ایران در ادامه این بخش از اظهارات خود گفت:«بحث مسمومیت با جدیت پیگری می‌شود. منتظر نظرات کارشناسان هستیم. در صورتی که تخلف و سهل‌انگاری صورت گرفته باشد، برخورد جدی خواهد شد.»

منتظری پیش از این، و در اول اسفند ماه، با انتشار نامه‌ای خطاب به حسن غریب، دادستان عمومی و انقلاب قم، نوشت:« اخبار واصله از یک جریان نگران‌کننده نوعی مسمومیت در بعضی مراکز آموزشی قم نشان از احتمال اقدامات مجرمانه عمدی دارد که قابل توجه و پیگیری دقیق است.»

همزمان با رسانه‌ای شدن اخبار مربوط به مسمومیت‌های سریالی و واکنش‌های منفی افکار عمومی نسبت به این امر، برخی کانال‌های خبری محلی در قم ادعا کردند مسئولیت مسمومیت‌های سریالی بر عهده گروهی به نام «فدائیان ولایت» است و هدفشان «خانه‌نشین کردن» دخترانِ دانش‌آموز. به‌گفته این منابع، گروه مذکور شبنامه‌ای نیز منتشر کرده و در آن نوشته‌ اعضای «فدائیان ولایت» تحصیل زنان را «حرام» و «محاربه با امام زمان» می‌دانند. بر اساس گزارش‌های موجود، این گروه در عین‌حال تهدید کرده‌اند در صورت تعطیل نشدن مدارس دخترانه، وحشت‌آفرینی را به‌کل ایران سرایت خواهند داد.

همین موضوع مضمون مقاله‌ای بود به قلم نفیسه مرادی، پژوهشگر علوم قرآنی و فارغ التحصیل دانشگاه الزهرا، در مورد مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه شهر قم که ساعتی پس از انتشارش در وبسایت قم‌نیوز از روی خروجی این وبسایت برداشته شد و مدیران این وبسایت نیز به‌علت انتشار این مطلب از مخاطبانشان عذرخواهی کردند.

با این همه مرادی در آن یادداشت نوشت هدف از مسموم کردنِ دانش‌آموزان مدارس دخترانه «ایجاد ترس و وحشت برای دختران و خانواده‌هایشان و ایجاد مانع برای تحصیل آنها» است. او در ادامه تاکید کرد:«امروزه عملگرایی طرفداران تفکرات طالبانی در حوزه زنان در قم و ایران را نیز باید به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های تهدیدکننده و برهم زنندهٔ امنیت ملی لحاظ کرد.»

در روزهای اخیر که برخی مقام‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی نسبت به اخبار مربوط به مسمومیت‌های سریالی واکنش نشان داده‌ و گفته‌اند این مورد را پیگیری می‌کنند، برخی کاربران فضای مجازی نیز با یادآوری اسیدپاشی‌های سریالی به زنان در شهر اصفهان، که با تحریک نماینده ولی فقیه در این شهر رخ داد، می‌گویند دستگاه قضایی پرونده مربوط به مسمومیت‌های سریالی را به سرانجام نخواهد رساند چون در مورد اسیدپاشی‌های اصفهان هم همین وعده را دادند اما نه فردی در این رابطه بازداشت شد و نه هیچ‌کس به محاکمه کشیده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *