فاکس‌نیوز: ایران و روسیه برای بازگرداندن ذخایر اورانیوم غنی‌شده توافق محرمانه دارند

By | ۱۴۰۱-۱۲-۱۵

ولادیمیر پوتین موافقت کرده است که در صورت شکست برجام، ذخایر اورانیوم غنی‌شده را به ایران بازگرداند

سرویس دیجیتال فاکس‌نیوز در آستانه برگزاری نشست فصلی شورای حکام و پس از سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران از وجود توافق‌های محرمانه بین جمهوری اسلامی و روسیه برای تضمین انتقال ذخایر اورانیوم غنی‌شده به ایران خبر داد.

گروسی پس از سفر روز جمعه به تهران از برخی توافق‌ها برای افزایش نظارت‌ها بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران خبر داد و سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی هم اعلام کرد که موضوع ردیابی اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۴ درصد در فردو «بسته» شده است. اما فاکس‌نیوز می‌گوید، منابع اطلاعاتی خارجی با شرط فاش نشدن نامشان به این رسانه اطلاع‌ داده‌اند که تهران و مسکو توافقی محرمانه در زمینه اورانیوم غنی‌شده دارند.

براساس این گزارش، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه موافقت کرده است که در صورت شکست برجام، ذخایر اورانیوم غنی‌شده را به ایران بازگرداند.

وزارت خارجه آمریکا درباره این گزارش اظهارنظر نکرده است.

براساس برنامه جامع اقدام مشترک، موسوم به برجام، روسیه از ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران نگهداری می‌کند.

اما منابع طلاعاتی می‌گویند روسیه برمبنای توافقی محرمانه در صورت شکست برجام، این ذخایر را به ایران باز می‌گرداند.

فاکس‌نیوز به نقل از برخی تحلیلگران می‌نویسد که از نگاه آنها وجود چنین توافقی جای تعجب ندارد چون مسکو همواره تلاش کرده است دو طرفه بازی کند. روسیه از طرفی نمی‌خواهد تهران به سلاح هسته‌ای دست یابد و از سوی دیگر در ماجرای اوکراین روی کمک جمهوری اسلامی حساب کرده است.

تحلیلگرن می‌گویند که روسیه همواره از برجام برای پیشبرد اهداف خود استفاده کرده است.

هرچند دولت دونالد ترامپ از برجام خارج شد، دولت بایدن همچنان از احیای آن ناامید نشده است. البته مقامات آمریکا می‌گویند این امر باتوجه به اعتراضات داخل ایران، اولویت آنها نیست اما هیچگاه پایان مذاکره با جمهوری اسلامی را نیز اعلام نکرده‌اند.

روسیه در اسفندماه گذشته به اوکراین حمله کرد و از آن پس مذاکرات احیای برجام عملا هیچ پیشرفتی نداشته است. در این مدت همکاری پهپادی تهران و مسکو در جنگ با اوکراین شکل گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *