رافائل گروسی: برجام به پوسته‌ای خالی تبدیل شده است

By | ۱۴۰۲-۰۱-۰۴

گروسی می‌گوید ایران گام‌هایی در راستای تعهدات خود برداشته اما “این یک فرض است”. از نظر او برجام به “پوسته‌ای خالی” تبدیل شده است. رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت برای زمان ساخت بمب اتمی ایران،گزینه‌هایی در نظر گرفته‌ایم.

رافائل گروسی روز چهارشنبه ۲۲ مارس (دوم فروردین) با حضور در اندیشکده “شورای روابط خارجی” آمریکا در یک سخنرانی با احتیاط تمام گفت که پس از سفر به ایران و توافق حاصل شده، به نظر می‌رسد پیشرفت‌هایی در راستای توافق با ایران در موضوع پروتکل حاصل شده است. او اما افزود: «باید منتظر ماند و دید که آیا این فرض و گمانه‌ای درست است یا نه.»

وی با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اقدامات ایران در راستای عدول از تعهدات خود، گفت که توافق ۲۰۱۵ (برجام) اکنون به “پوسته‌ای خالی” تبدیل شده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین تصریح کرد که ناظران آژانس برای نظارت بر برنامه هسته‌ای این کشور در ایران حضور دارند تا نتیجه توافق‌های مذاکرات وین با راستی‌آزمایی‌های آن‌ها به طور مضاعف قابل بررسی باشد.

گروسی  با اشاره به کشف سه محل اعلام نشده ایران که آثار اورانیوم در آن‌ها کشف شده است و فناوری‌های نوین برای اطلاع از چنین فعالیت‌ها و مکان‌هایی هرگونه تلاش برای مخفی‌کاری در این عرصه‌ها را بسیار دشوار توصیف کرد.

او غنی‌سازی ۸۴ درصدی در ایران را منتفی نشمرد، ولی گفت که در چنین صورتی هم گزینه‌ای جز پیشرفت در رصد برنامه هسته‌ای ایران و محدود نگه داشتن دامنه فعالیت آن وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *