هشت نفر از معترضان بازداشتی در ایذه به فساد فی‌الارض و محاربه متهم شدند

By | ۱۴۰۲-۰۲-۰۳

سایت هرانا گزارش داد کیفرخواست پرونده هشت تن از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری در ایذه با اتهاماتی از قبیل «محاربه» و «افساد فی الارض» صادر شد. پرونده این افراد به شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز ارجاع شده و همگی در زندان شیبان اهواز به سر می‌برند.

طبق این گزارش، اسامی این شهروندان بهمن بهمنی، محسن احمدپور، بهروز سلحشور، رسول بداغی، وحید عباسی، رضا عرب‌پور، صادق قاسمی و اسماعیل موسوی نظری است.

این شهروندان در آبان ماه سال ۱۴۰۱ به دستور بازپرس پرونده به دست ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده بودند. پرونده این افراد به شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز ارجاع شده و همگی در زندان شیبان اهواز به سر می برند.

یک منبع آگاه از جزییات پرونده به هرانا گفت: این هشت معترض بازداشت شده چندی پیش در پرونده‌ای مشترک، از سوی یکی از شعب بازپرسی دادسرای ایذه تفهیم اتهام شدند، اما از مصادیق اتهامی این افراد اطلاعی در دست نیست.

طرح اتهاماتی همچون محاربه و افساد فی الارض می‌تواند به صدور حکم اعدام برای متهمان منجر شود.

طرح این اتهامات علیه معترضان بازداشتی در ایذه در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر نیز در اواسط فروردین ماه، خبرگزاری قوه‌ قضاییه اعلام کرد عباس کورکوری معروف به «مجاهد»، به اتهام قتل کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله اهل ایذه‌، به اعدام محکوم شده است. این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها و گواهی خانواده کیان پیرفلک، این کودک در تیراندازی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده است.

مادر و عموی کیان پیرفلک، زینب (ماه‌منیر) مولایی‌راد و سجاد پیرفلک، پیش از این بارها تاکید کرده‌اند، «مجاهد کورکور» در محل تیراندازی نبوده و این اتهامات سناریوسازی نهادهای امنیتی است.

طبق اعلام سازمان حقوق بشر ایران، با وجود اعدام شدن چهار معترض خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، همچنان بیش از ۱۰۰ معترض بازداشت شده دیگر در خطر صدور یا اجرای احکام اعدام قرار دارند.

سازمان حقوق بشر ایران تاکید کرده که جمهوری اسلامی «عامدانه با اظهارات ضد و نقیض درباره پرونده و احکام معترضان، مخصوصا احکام اعدام، تلاش می‌کند تا در این باره ابهام ایجاد کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *