هیچ مقامی از جمهوری اسلامی به مراسم تاجگذاری شاه چارلز سوم دعوت نشد 

By | ۱۴۰۲-۰۲-۱۵

هیچ مقامی از روسیه و بلاروس نیز به میهمانی تاجگذاری پادشاه بریتانیا در روز شنبه دعوت نشده است

جمهوری اسلامی ایران یکی از معدود کشورهایی است که نماینده‌ای از آن به مراسم تاجگذاری چارلز سوم، پادشاه بریتانیا دعوت نشده است. این درحالی است که بسیاری از سران و مقامات منطقه و کشورهای همسایه ایران به این مراسم دعوت شده‌اند. روز پنجشنبه وزیر دولت عربستان سعودی به نمایندگی از ملک سلمان، پادشاه این کشور برای شرکت در مراسم تاجگذاری شاه چارلز سوم وارد لندن شد.

هرچند سال گذشته در مراسم خاکسپاری ملکه الیزابت، ابراهیم رئیسی دعوت نشد، اما مسئولان برگزاری کاردار جمهوری اسلامی ایران در لندن را به این مراسم دعوت کردند.

به گزارش خبرگزاری پی‌ای بریتانیا، این بار اما از هیچ مقام مرتبط با جمهوری اسلامی به این مراسم دعوت به عمل نیامده و به گفته تحلیلگران این نشانه تیرگی روابط بین لندن و تهران است.

دلیل اصلی آن می تواند کمک های تسلیحاتی جمهوری اسلامی به روسیه و خیزش زن، زندگی، آزادی در ماه‌های اخیر باشد.

روسیه در ماه های اخیر بارها در شهرهای مختلف اوکراین از پهپادهای«شاهد» علیه مواضع و شهروندان اوکراینی استفاده کرده است.

تهران همواره، هرگونه پشتیبانی تسلیحاتی از روسیه در جنگ اوکراین را تکذیب کرده است.

براساس این گزارش، به جز تامین تسلیحات نظامی روسیه، سرکوب گسترده زنان و مردان ایرانی که همچنان از سوی جمهوری اسلامی در جریان جنبش زن زندگی آزادی اعمال می‌شود، یکی از دلایل اصلی دستگاه دیپلماسی بریتانیا در دعوت به عمل نیاوردن از مقامات در این مراسم است.

به جز جمهوری اسلامی ایران، روسیه و بلاروس، هم هیچ نماینده ای در مراسم تاجگذاری چارلز سوم نخواهند داشت. نهاد سلطنت بریتانیا در تصمیم‌گیری‌های سیاسی نقشی ندارد و هماهنگی‌های دیپلماتیک در زمینه این مراسم بر عهده دولت بریتانیا است.

نمایندگان کاخ کرملین پس از حمله به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ از حضور در بسیاری از مراسم اروپایی محروم‌اند.

دولت بریتانیا همچنین هیچ مسئول سیاسی از افغانستان، ونزوئلا و میانمار را به مراسم تاجگذاری دعوت نکرده است.

تنها کاردار و نماینده‌های نیکاراگوئه و کره شمالی حاضر در لندن به این مراسم دعوت شده‌اند.

از طرف چین هم «هان ژنگ»، یکی از معاونان رئیس جمهوری، شی جین پینگ، به این مراسم می‌آید این درحالی‌ است که براساس پروتکل سلطنتی، تنها رهبران و عالیترین مقام‌های سیاسی کشورهای مدعو در این مراسم شرکت می‌کنند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و جیل بایدن، همسر رئیس‌جمهوری ایالات متحده در مراسم تاجگذاری که شنبه برگزار می‌شود شرکت خواهند کرد. به جز آنها، دولت بریتانیا میزبان بیش از ۹ هزار رهبر و مقام ارشد سیاسی کشورهای مختلف در این مراسم خواهد بود.

هفته‌ها است که پلیس بریتانیا برای تامین امنیت مراسم تاجگذاری آماده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *