جهش «چشمگیر» خرید سکه و شمش طلا در ایران در سه ماهۀ اول ۲۰۲۳

By | ۱۴۰۲-۰۲-۱۷

شورای جهانی طلا در تازه‌ترین گزارش فصلی خود از جهش ۳۸ درصدی خرید سکه و شمش طلا توسط شهروندان ایرانی در سه ماهۀ ابتدایی سال جاری میلادی خبر داد.

بر اساس این گزارش، ایرانی‌ها در سه ماهۀ ابتدایی ۲۰۲۳ (تقریباً معادل زمستان پارسال) ۱۲ هزار و ۹۰۰ کیلوگرم سکه و شمش طلا خریداری کرده‌اند که بالاترین رقم، از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ به این سو است.

زمستان پارسال، نرخ دلار از ۴۰ هزار تومان به رکورد تاریخی حدوداً ۶۰ هزار تومان اوج گرفت، اما در نیمه دوم اسفند مقداری فروکش کرد و به نزدیک ۵۴ هزار تومان رسید.

به نظر می‌رسد شتاب در سقوط ارزش پول ملی باعث شده است که شهروندان ایرانی برای حفظ دارایی‌های ریالی خود به بازار سکه و شمش طلا روی آورند.

سال ۲۰۱۸ نیز که نرخ دلار از ۴۲۰۰ تومان به بالای ۱۲ هزار تومان اوج گرفت، خرید سکه و شمش در ایران به شدت افزایش یافت و رکوردهای تاریخی بر جای گذاشت. همان سال، در مجموع ایرانی‌ها نزدیک ۶۲ تن سکه و شمش طلا خریداری کردند.

بخش دیگری از گزارش شورای جهانی پول که روز جمعه ۱۵ اردیبهشت در وب‌سایت آن منتشر شد، نشان می‌دهد که خرید جواهرات طلا در ایران طی سه ماهۀ ابتدایی سال جاری میلادی نسبت به دور مشابه پارسال ۱۵ درصد افت کرده و به هفت هزار و ۱۰۰ کیلوگرم کاهش یافته است.

با استفاده از گزارش‌های خبری شورای جهانی طلا و وب‌سایت رادیو فردا/د.خ/آ.ت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *