نامه سرگشاده «اتحادیه ملی برای دموکراسی ایران» خطاب به کنگره آمریکا در محکومیت اعدام‌ها در ایران

By | ۱۴۰۲-۰۲-۳۰

«اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران» در نامه‌ای سرگشاده خطاب به اعضای کنگره آمریکا خواهان «اقدام فوری آمریکا» برای پایان دادن به «ماشین اعدام» جمهوری اسلامی شد.

در این نامه سرگشاده که با امضای نوید محبی، مدیر سیاستگذاری این مجموعه منتشر شده، از اعضای کنگره خواسته شده «فورا» به وضعیت نگران کننده‌ای که در ایران در حال رخ دادن است، رسیدگی شود، جایی که به تعبیر این سازمان «رژیم جمهوری اسلامی همچنان به اعدام ناعادلانه معترضان بی‌گناه ادامه می‌دهد.»

در بخشی از این نامه مدیر سیاستگذاری «اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران» خطاب به اعضای کنگره با تاکید بر اینکه «اعدام صبح امروز سه جوان – مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی – تنها یک نمونه در میان بیش از ۲۰۰ قربانی اعدام‌های حکومتی توسط جمهوری اسلامی در سال جاری است» نوشته شده است: «نقض محاکمه عادلانه، اعترافات اجباری، و تلاش‌های رژیم برای خاموش کردن مخالفان از طریق اقدامات غیرقانونی، توجه فوری و اقدام قاطع جامعه بین‌المللی، به ویژه ایالات متحده آمریکا و کنگره را ایجاب می‌کند.»

این مجموعه در نامه سرگشاده خود هشدار می‌دهد که «اقدام نکردن به موقع ممکن است منجر به از دست رفتن زندگی بی‌گناهان بسیاری توسط این رژیم جنایتکار شود که با بی‌عملی جامعه بین‌ا‌لمللی جسورتر شده است.»

مدیر سیاستگذاری این «اتحادیه» در این نامه از کنگره ایالات متحده آمریکا درخواست کرده است تا «گام‌هایی عملی» را در دستور کار خود قرار دهد. «تسریع در تصویب قانون دو حزبی مهسا»، درخواست کنگره از «رئیس جمهور» که «شخصا این اعدام‌های ناعادلانه را محکوم» کند، درخواست کنگره از «وزیر امور خارجه» که «شخصا این اعدام‌ها را محکوم کند» و «استفاده بهتر» وزارت امور خارجه «از ابزارهای ارتباطی که در اختیار دارد برای برجسته کردن جنایات جاری در ایران» از جمله اقداماتی است که در این نامه به آنها اشاره شده است.

در این نامه همچنین از کنگره خواسته شده است تا از وزارت خارجه آمریکا بخواهند تا «برای برکناری جمهوری اسلامی ایران از ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد» اقدام کند «تا ثابت شود که چنین تخلفاتی غیرقابل قبول است.»

در پایان این نامه سرگشاده از اعضای کنگره آمریکا خواسته شده است تا «با اتخاذ موضع قاطع در برابر وحشیگری رژیم جمهوری اسلامی در ایران، به جلوگیری از اعدام و شکنجه بی‌گناهان کمک کنند.»

مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی سه معترض اعدام‌شده به قتل دو بسیجی و یک مامور انتظامی متهم شده بودند. این در شرایطی است که آنها و خانواده‌هایشان بارها این اتهام را رد کرده بودند. آنها گفته بودند که پس از شکنجه‌های فراوان وادار به انجام اعترافات تلویزیونی شده‌اند.

این سه نفر روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت در پیامی از داخل زندان دستگرد اصفهان، از «مردم ایران» کمک خواسته‌ بودند و کاربران شبکه‌های اجتماعی هم با داغ کردن هشتگ «نگذارید ما را بکشند» به درخواست این سه زندانی پاسخ مثبت دادند. قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران این سه نفر را در سحرگاه روز جمعه اعدام کرد.

در روزهای اخیر، شماری از چهره‌های سیاسی و سازمان‌های حقوق بشری دنیا از صدور احکام اعدام برای صالح میرهاشمی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی انتقاد کرده بودند.

یک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز جمعه در پاسخ کتبی به پرسش بخش فارسی صدای آمریکا پیرامون واکنش دولت جو بایدن به اعدام سه متهم پرونده «خانه ‌اصفهان» اعلام کرد: «ما اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی از سوی رژیم ایران را به قوی‌ترین شکل ممکن، محکوم می‌کنیم و همراه با مردم ایران، خود را شریک غم خانواده این سه تن می‌دانیم.»

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده تاکید کرده است: «ما بار دیگر به رژیم ایران می‌گوییم کشتار را متوقف کند، دادگاه‌های نمایشی را متوقف کند و به حقوق بشر مردمش احترام بگذارد. متاسفانه هیچ انتظاری نداریم که چنین کاری کند. از همین رو به همکاری نزدیک با جهان، متحدان و شرکای خود ادامه داده و چنین رفتارهای شنیع نقض حقوق بشر را محکوم کرده و با آن مقابله می‌کنیم.»

صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *