واکنش تشکل‌های صنفی به موج اعدام زندانیان سیاسی؛ فراخوان تجمع سه روزه

By | ۱۴۰۲-۰۳-۰۱

به‌دنبال اعدام «مجید کاظمی»، «صالح میرهاشمی» و «سعید یعقوبی»، سه زندانی سیاسی در زندان دستگرد اصفهان در تاریخ ۲۹اردیبهشت۱۴۰۲، گروه‌های مختلف فرهنگیان و کارگران با صدور بیانیه مشترکی، ضمن اعلام انزجار از این رفتار حکومت، از باور خود به محاکمه مسوولان این وقایع سخن گفته و با فراخوان یک تجمع سه روزه در سراسر کشور اعلام کردند: «روزی شما را محاکمه خواهیم کرد و نوای زندگی را به این سرزمین بازخواهیم گرداند.»

امضاکنندگان در بخشی از این بیانیه که اتحادیه آزاد کارگران متن کامل آن را منتشر کرده است، مقاومت را به‌مثابه زندگی دانسته و درباره شنیدن خبر اعدام‌ها نوشته‌اند: «مقاومت زندگی‌است…، شب‌هایمان با خواندن خبر انتقال به قرنطینه خاموش می‌شود و روزهای لعنت زده‌مان با شنیدن اذانِ اعدام آغاز می‌شود. به راستی در کدامین سیاه چاله‌ تاریخ گرفتار آمده‌ایم که این چنین دسته‌دسته بی‌گناهترین‌هایمان را سلاخی می‌کنند؟ در کدامین گرداب هایل گرفتار آمده‌ایم که با شتابی این چنین به اعماق‌های تباهی فرو می‌رویم؟»

امضاکنندگان این بیانیه در ادامه با اعلام اینکه «آزاده‌ترین‌های‌مان را گلچین کرده‌اند و در سیاه چال‌ها به زنجیر کشیده‌اند.» با تشبیه حکومت به ضحاک ماردوش می‌افزایند: «آشپزباشی با فراغت و با حوصله مغز رعناترین‌های‌مان را برای شام شوم ضحاک سیری ناپذیر سرخ می‌کند. ماران افسانه تکثیر شده‌اند و بر هر کوی و برزن جان‌های آزاده را می‌بلعند. روزی نیست که جانی را بردار نکنند و صبحی نیست که جگر مادری را کباب نسوزانند. به راستی آیا تاریخ قصاوتی تا به این حد و اندازه به یاد دارد؟ جامه‌ سیاه عزا و شیون را به تن شهر به شهر و دیار به دیار این سرزمین دوخته‌اند.»

گروه‌های مختلف صنفی با بیان اینکه «شهروندی و حق را دارند از یادها می‌برند و بساط اربابی و رعیتی را هر روز پهن‌تر می‌کنند»، از محاکمه عاملان این وقایع در آینده نزدیک گفته و نوشته‌اند: «زندانی درست کرده‌اند به وسعت ایران و یک‌یک دارند همه‌ ما را غل و زنجیر می‌کنند به تاوان آزادی‌خواهی و‌ زندگی‌خواهی. ما ولی فریاد می‌زنیم که این جنایت‌ها و این کشتارها بی‌عقوبت نخواهد ماند، ما ولی فریاد می‌زنیم که روزی شما خداوندگاران جور را به پای میزهای محاکمه خواهیم کشاند. ما ولی بر سر این خفقان فریاد می‌زنیم که برای رهایی از این جهنم تحمل ناپذیر تا نفر آخرمان با سپاه ضحاک مبارزه خواهیم کرد ‌و انتقام داغ‌هایی که بر دل مادران سیاه پوشمان گذاشته‌اید را از یک‌یک شما خواهیم گرفت.»

نویسندگان و امضاکنندگان این بیانیه در ادامه از باور خود برای عبور از روزهای جهنمی و تشکیل دادگاه‌هایی شبیه به دادگاه نورنبرگ در محاکمه سران حزب نازی آلمان پس از پایان جنگ جهانی دوم سخن گفته و اضافه کرده‌اند: «ما با این باور این روزهای جهنمی را سر می‌کنیم که روزی دادگاهی از جنس دادگاه نورنبرگ برای شما تبهکاران و جانیان برپا کنیم. دادگاهی که کلاس درس تاریخ شود برای این خاورمیانه‌ محنت زده. دادگاهی، شما فصل زندگی جدید خاورمیانه خواهد شد، ما می‌دانیم که مسوولیت تاریخی دشواری بر شانه‌هایمان سنگینی می‌کند. در عزای عزیزان‌مان با این مسوولیت تاریخی پیمان تازه می‌کنیم و به خون سربداران‌مان قسم می‌خوریم که تا برچیدن بساط جور شما و چوبه‌های دارتان، از پای ننشنیم. ما باور داریم که روزی شما را محاکمه خواهیم کرد و نوای زندگی را به این سرزمین بازخواهیم گرداند. مقاومت زندگی‌است!»

این بیانیه به امضای جمعی از فعالان صنفی کارگران و معلمان و گروه‌های مختلف صنفی از جمله: «اتحاد بازنشستگان، انجمن برق و فلز کرمانشاه، دانشجویان پیشرو، سندیکای نقاشان البرز، سندیکای کارگران فلز کار مکانیک، شورای بازنشستگان ایران، شورای سازماندهی کارگران پیمانی نفت، شورای سازماندهی کارکران غیر رسمی نفت (ارکان ثالث)، مدافعان لغو کار کودک و ندای زنان ایران» رسیده است.

فراخوان تجمع سه روزه: دیگر نمی‌گذاریم جوانان‌ ما را بکشید

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای در اعتراض به اعدام سه معترض اصفهانی در روزهای اخیر با اعلام اینکه «غم از دست دادن این عزیزان عزم ما را در راهی که به پیش گرفته‌ایم راسخ تر کرده»، نوشته است: «سه جوان ما مجید کاظمی، صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی در زندان دستگرد اصفهان اعدام شدند. غم از دست دادن این عزیزان، عزم ما را در راهی که به‌پیش گرفته‌ایم راسخ‌تر کرده است. این عزیزان را کشتید به گمان اینکه فریاد زن، زندگی، آزادی را که در اعماق جامعه نهادینه شده، خفه کنید. اما این اعدام‌ها ذره‌ای در عزم ما معلمان؛ کارگران؛ بازنشستگان، زنان و دانشجویان؛ دانش‌آموزان وخانواده‌های دادخواه و همه مردم  برای پایان دادن به این همه ظلم  و ستم و نابرابری و آپارتاید جنسیتی علیه ماشین سرکوب و شکنجه و ارعاب و اعدام، تاثیر نخواهد داشت. ما همان‌طور که اعلام کردیم، نه تنها با ماشین اعدام حکومت خاموش نمی‌شویم؛ بلکه خروش و طغیانی دیگر را رقم خواهیم زد.»

این شورا در ادامه بیانیه خود با اعلام اینکه «ما را از مرگ و اعدام نترسانید. ما برای حمایت از جوانان‌مان هیچ‌گاه چنین استوار و پابرجای نبوده‌ایم»، تاکید کرده است: «ما پیام عزیزان‌مان از زندان را که طلب کمک می‌کردند و گفتند “نگذارید ما را بکشند” را، آویزه گوشمان کرده‌ایم. هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنیم و به حاکمیت با صدای بلند اعلام می‌کنیم که دیگر نمی‌گذاریم جوانان ما را بکشید.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با اعلام سه تاریخ ۳۱ اردیبهشت و یکم و دوم خرداد سال جاری، برای شکل‌گیری تجمعات اعتراضی سراسری اعلام کرده است: «از عموم مردم  دادخواهان می‌خواهیم تا در گرامیداشت یاد سه عزیز جانباخته مجید کاظمی، صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی و دیگر عزیزانی که از دست داده‌ایم و برای نشان دادن عزم خود و برای پایان دادن به اعدام‌ها و تداوم مبارزات بر حق خود، روزهای یکشنبه۳۱اردیبهشت و دوشنبه و سه‌شنبه، یکم و دوم خرداد را، روزهای اعتراض سراسری اعلام می کنیم و از همه شما مردم  و شما دادخواهان در هر کجا که هستید، می‌خواهیم به هر شکلی که می‌توانید در این روزها صدای اعتراض خود را بلند و همه باهم یک صدا شویم.»

این شورا برنامه پیشنهادی برای اعتراض را بدین شرح اعلام کرده است: «در این روز می‌توان با شعارنویسی‌ها، با نصب بنرهای اعتراضی در خیابان‌ها، با شعاردهی‌های پشتبانانه در محلات مختلف تهران و شهرهای دیگر، با پپوستن به خانواده‌هایی که عزیزان‌شان در خطر اعدام هستند از جمله در قزل‌حصار کرج و با تجمع و اعتصاب، اعتراض کنیم. در تجمعات و در همه جا بنرهای نه به اعدام را برافراشته کنیم. دیگر نمی‌گذاریم  جوانان‌مان را بکشید. یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه؛ سه روز اعتراض سراسری، متحد می‌شویم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *