«تنش و درگیری» در صحن مجلس؛ محمدباقر قالیباف برای چهارمین بار رئیس مجلس شد

By | ۱۴۰۲-۰۳-۰۲

در پی رای‌گیری برای انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف روز سه‌شنبه، دوم خردادماه، برای چهارمین سال پیاپی به عنوان رئیس مجلس انتخاب شد. اما انتخاب یکی از معاونان رئیس، موجب تنش و درگیری در صحن مجلس شد.

در انتخابات روز سه‌شنبه، عبدالرضا مصری، نماینده کرمانشاه، به عنوان نایب رئیس اول و مجتبی ذوالنوری، نماینده قم، به عنوان نایب رئیس دوم در مجلس انتخاب شد.

گزارش چند خبرگزاری در ایران از جمله تسنیم و ایلنا حاکی است که پس از انتخاب آقای مصری، برابر شدن آرای ذوالنوری با علی نیکزاد در انتخابات نایب رئیسی دوم، باعث تنش در صحن مجلس شد؛ تنشی که حتی به درگیری فیزیکی هم نزدیک شد.

ساعتی پیشتر، وب‌سایت خبری جماران نیکزاد را به «زیر پا گذاشتن تعهد فراکسیونی» متهم کرده و نوشته بود: «در حالی که روز گذشته در فراکسیون انقلاب مجلس، مجتبی ذوالنوری و عبدالرضا مصری به عنوان کاندیداهای نواب رئیس انتخاب شدند، اما علی نیکزاد این تعهد را زیر پای گذاشت و برای نایب رئیسی کاندیدا شد.»

به نوشته خبرگزاری تسنیم، آرای مجتبی ذوالنوری و علی نیکزاد «برای نائب رئیسی دوم برابر بوده و همین مسئله باعث شده تا چندین بار آرا شمارش شود».

مرتضی محمودوند، نماینده خرم‌آباد، با صدای بلند خطاب به جایگاه خبرنگاران گفته است: «آقای ذوالنوری در شمارش آرا جلو است، اما می‌گویند دوباره بشمارید.»

در این میان تنش چنان بالا می‌گیرد که آقای محمودوند، به نوشته ایلنا، «با حرکت به سمت مهدی عیسی‌زاده [نماینده میاندوآب] ظاهراً قصد برخورد فیزیکی با وی را داشت که سایر نمایندگان مانع از نزدیک شدن آن‌ها شدند».

در نهایت قرعه‌کشی تعیین کرد که علی نیکزاد که سال گذشته به عنوان نایب رئیس مجلس انتخاب شده بود باید جای خود را به مجتبی ذوالنوری بدهد.

محمدباقر قالیباف در رای‌گیری صبح روز سه‌شنبه با ۲۱۰ رای در مقام ریاست مجلس ابقا شد.

دو رقیب رئیس مجلس یعنی الیاس نادران تنها ۴۷ رأی و فریدون عباسی دوانی تنها هفت رأی از مجموع ۲۶۴ رای کسب کردند و نتوانستند محمدباقر قالیباف را از کرسی ریاست دور کنند.

الیاس نادران که سال گذشته هم با محمدباقر قالیباف رقابت کرده و شکست خورده بود، روز دوشنبه در نامه‌ای که در مجلس توزیع کرد قالیباف را متهم کرده بود که مصوبات مجلس را «دستکاری کرده» و به هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت اجازه می‌دهد که مطالباتش را به او «دیکته کند».

آقای نادران در این نامه همچنین رئیس مجلس را به «مدیریت ساده‌انگارانه توام با ترس» متهم کرده بود. او در این بند از نامه خود به ماجرای «زدوبند» دولت ابراهیم رئیسی با برخی از نمایندگان مجلس برای جلوگیری از استیضاح یک وزیر اشاره کرده است.

دو نماینده مجلس، از جمله احمد علیرضابیگی، اوایل اردیبهشت‌ماه فاش کردند که بیش از ۷۰ دستگاه خودرو شاسی‌بلند به نمایندگان تحویل داده شد تا استیضاح وزیر صمت را پس بگیرند.

پس از آن، حسن درویشیان، بازرس ویژه ریاست‌ جمهوری ایران، اعلام کرد که بیش از صد خودرو «به قیمت کارخانه و بدون قرعه‌کشی» به تعدادی از نمایندگان مجلس تحویل داده شده است.

محمدباقر قالیباف سال گذشته هم در حالی در سمت ریاست مجلس ابقا شد که به خاطر ماجرای سفر شماری از اعضای درجه یک خانواده‌اش به خارج از ایران «برای خرید سیسمونی» در شرایط فعلی اقتصادی ایران، به‌شدت مورد انتقاد افکار عمومی قرار داشت.

در انتخابات روز سه‌شنبه همچنین نظام‌الدین موسوی با ۱۸۵ رای، محسن پیرهادی با ۱۸۳ رای و علیرضا سلیمی با ۱۸۱ رای به عنوان ناظران هیئت رئیسه اجلاسیه چهارم مجلس یازدهم انتخاب شدند.

با استفاده از گزارش‌های مهر، خبرآنلاین و رادیوفردا/ ب.ب./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *