صادرات «هفت میلیون دلار» آب بسته‌بندی ایران به روسیه

By | ۱۴۰۲-۰۳-۱۹

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران از صادرات ۱۰ میلیون دلاری آب بسته‌بندی ایران در سال گذشته خبر داد و اعلام کرد شش تا هفت میلیون دلار آن به روسیه صادر شده است.

پیمان فروهر روز پنج‌شنبه ۱۸ خرداد با اشاره به ناتوانی مالی مردم ایران برای خرید آب نوشیدنی سالم و بسته‌بندی گفت اکنون سرانه مصرف آب بسته‌بندی در ایران حدود ۲۵ لیتر، ترکیه ۱۵۰ لیتر و در کشورهای همسایه بالای ۱۰۰ لیتر است.

خبرگزاری ایلنا به نقل از دبیر این انجمن نوشت: «ما هم می‌توانیم به این ارقام برسیم اما شرط اساسی اقتصاد خانوار است.»

آقای فروهر همچنین در توجیه صادرات آب آشامیدنی بسته‌بندی گفت: «محصولات ما خیلی وابسته به اقتصاد و معیشت خانوار است، بنابراین طبیعتاً زمانی که اقتصاد خانوار دچار تنگی و تورم می‌شود، آب بسته‌بندی بلافاصله از سبد خانوار حذف می‌شود.»

صادرات هنگفت آب آشامیدنی کشور در حالی است که بخش‌های قابل توجهی از ایران با کسری شدید آب آشامیدنی مواجه است؛ به‌ویژه وضعیت سیستان و بلوچستان به همراه خوزستان بحرانی توصیف شده و یک‌پنجم روستاهای کشور نیز از دسترسی به شبکه آب سراسری محروم هستند.

از سوی دیگر، صادرات آب آشامیدنی ایران به روسیه در شرایطی است که این کشور از لحاظ منابع آب شیرین بعد از برزیل دومین جایگاه را در جهان دارد و جایگاه ایران نیز ۵۸ است. ذخایر آب شیرین روسیه ۳۳ برابر ایران است.

با استفاده از گزارش‌های خبری ایلنا، فائو، رادیو فردا/د.خ/آ.ت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *