کاهش قیمت دلار تا مرز ۴۷ هزار تومان

By | ۱۴۰۲-۰۳-۲۲

به دنبال تأیید خبر آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران در عراق، رسانه‌های ایران از پایین آمدن نرخ دلار در بازار آزاد تا مرز ۴۷ هزار تومان خبر داده‌اند.

دبیر کانون صرافان ایران به خبرگزاری تسنیم گفته است که «خریداران و واردکنندگان» دست نگه داشته‌اند و با احتیاط عمل می‌کنند چون احتمال می‌دهند قیمت ارز کاهش بیشتری داشته باشد.

بهای دلار در صبح روز دوشنبه ۲۲ خرداد در حالی رقم ۴۷ هزار تومان را نشان می‌دهد که برخی منابع دیگر مانند کانال‌های تلگرامی رقم پایین‌تر از ۴۷ هزار تومان را هم ثبت کرده‌اند.

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق روز یکشنبه گفته بود ۲.۷ میلیارد دلار از دارایی آزادشده ایران در عراق صرف «تأمین نیازهای حج» و همچنین «واردات کالاهای اساسی و قطعات صنعتی» خواهد شد.

او ادعا کرده ایران «بین ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار» منابع در عراق دارد و باقی‌مانده این پول نیز «در شرف آزادسازی» است و از آزاد شدن «منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی» هم خبر داده است.

از سوی دیگر، روزنامه اعتماد به نقل از یک کارشناس بازارهای مالی نوشته است که بهای ارز ممکن است به دلیل «اخبار مثبت سیاسی» تا دو ماه آینده «پنج هزار تومان» دیگر کاهش یابد، اما این روند مانند گذشته «موقت» خواهد بود و تغییر چندانی رخ نخواهد داد.

سایت مشرق‌نیوز، نزدیک به جناح اصول‌گرایان ایران، هشدار داده است که آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران در عراق یا کره جنوبی به «رشد واقعی اقتصاد ایران» ختم نمی‌شود.

این سایت نوشته است که هزینه شدن پول ایران در عراق برای هزینه‌های حج و خرید اقلام اساسی به معنای آن است که پولی به «حساب‌های ایران در داخل یا خارج از کشور» واریز نشده است.

همزمان با تحولات مربوط به قیمت ارز در بازار ایران و انتشار گمانه‌زنی‌هایی دربارهٔ «توافق موقت» میان ایران و آمریکا، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز شنبه گفت که اگر زیرساخت‌های هسته‌ای ایران «دست نخورد» توافق با غرب اشکالی ندارد.

روزنامه هاآرتص هفته گذشته از قول مقامات دفاعی اسرائیل گزارش داد که طبق توافق، قرار است آمریکا در مرحله اول مجوز آزادسازی ۲۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در عراق، کره جنوبی و صندوق بین‌المللی پول را صادر کند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری تسنیم، روزنامه اعتماد، مشرق‌نیوز و رادیو فردا؛ ع.م / پ.پ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *