گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس؛ نود درصد آثار علمی تقلبی است

By | ۱۴۰۲-۰۳-۲۲

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی نوشت که بیش از ۹۰ درصد آثار علمی مربوط به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی غیردولتی در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ متقلبانه بوده است.

این گزارش تحت عنوان «گزارش نظارتی قانون پیشگیری و مقابله در تهیه آثار علمی» در اوایل خرداد ماه امسال منتشر شده است.

خرید و فروش پایان‌نامه‌های تحصیلی در ایران

این مرکز به مرور پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ارائه شده طی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ پرداخته و اعلام کرده است که بیش از ۲۹ درصد پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در مقطع دکترا و ۴۶ درصد در مقطع کارشناسی ارشد به روش کپی‌برداری و تقلب تهیه شده است.

بر اساس اعلام این مرکز فاصله زمانی مورد اشاره در مجموع ۷۲ هزار و ۵۷ رساله و پایان‌نامه دانشجویان مقطع دکترا در سامانه «ایرانداک» ثبت شده که ۲۱ هزار و ۲۴۶ مورد از این متون بیش از ۳۰ درصد مشابهت با متن علمی مشابه داشته و کپی‌برداری بوده است.

در بازه زمانی مورد اشاره ۶۷۵ هزار و ۷۱۳ رساله و پایان‌نامه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ارائه شده که طبق بررسی‌های این مرکز ۳۱۱ هزار و ۶۴۸ مورد از این متن‌ها کپی‌برداری بوده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده است که تخلفات و تقلب‌های علمی در دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت و هیات‌های علمی هم قابل توجه است.

سرقت ادبی و تخلف در مطالعات علمی تنها به درون مرزها محدود نمی‌شود و در ۱۲ آبان سال دو موسسه «بیومد سنترال و اسپرینگر» به نقل از مجله علمی نیچر نوشت که ۵۸ مقاله منتشر شده در ۷ نشریه علمی جهان و به قلم ۲۸۲ پژوهشگر ایرانی ساکن ایران، به دلیل «سرقت علمی، تقلب و تبانی درباره مولف و در روند بررسی علمی» حذف شده و ۴۹ مقاله دیگر هم برای تقلب‌های احتمالی تحت بررسی قرار دارند.

تخلفاتی از این دست و سرقت ادبی در ایران همواره خبرساز بوده بخصوص در میان برخی چهره‌های سیاسی و اقتصادی که دو دهه گذشته اخباری درباره جعل مدرک تحصیلی، سرقت اختراع و تقلب علمی برخی چهره‌های سیاسی منتشر شده بود.

فاطمه هاشمی رفسنجانی، علی کردان وزیر کشور محمود احمدی نژاد، زهرا رهنورد، حسن روحانی، حسین فریدون، محمد خاتمی، اسفندیار رحیم مشایی و مهدی هاشمی از جمله افراد سرشناسی هستند که شبهاتی علیه مدارک تحصیلی آنها مطرح شده و نتوانستند خلاف ادعاهای مطرح شده را ثابت کنند.

صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *