نماینده مجلس تصویربرداری از بدن برهنه زندانیان زن را تایید کرد

By | ۱۴۰۲-۰۳-۲۵

خبرگزاری قوه قضاییه ادعا کرده بود از بازرسی‌ بدنی زندانیان زن هیچ‌ تصویری ثبت و ضبط نمی‌شود

موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، برهنه کردن زنان در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های جمهوری اسلامی را تایید کرد و مدعی شد که بازرسی بدنی افراد «با شرایط و حفظ حرمت زنان» انجام می‌شود.

غضنفرآبادی به آیین‌نامه‌ سازمان زندان‌ها اشاره کرد و گفت: «یک قانون وجود دارد که هنگام ورود افرادی که به بردن مواد مخدر داخل زندان متهم و مظنون‌اند، بازرسی انجام دهند.»

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پاسخ به این سوال که این نوع بازرسی برای فعالان مدنی و سیاسی که مظنون به انتقال مواد مخدر به داخل زندان نیستند، چه توجیهی دارد، به دیده‌بان ایران گفت: «فرقی ندارد؛ اگر به اینکه بخواهند چیزی را وارد زندان کنند، مظنون و مشکوک باشند، بازرسی انجام می‌شود.»

او ضمن تایید تصویربرداری از بدن برهنه زنان ادعا کرد: «فیلم‌های مربوط به زنان را خانم‌ها می‌بینند. از زندانیان زن هم تصویربرداری می‌شود اما پشت دوربین‌ها خانم نشسته است.»

شیما قوشه، وکیل دادگستری، در واکنش به ادعای غضنفرآبادی گفت که آیین‌نامه سازمان زندان‌ها این مورد را که فرد قبل از ورود به وارد زندان بازرسی شود تا از بیرون چیزی وارد زندان نکند، به‌طورکلی مطرح کرده است و بیشتر به بحث مواد مخدر مربوط می‌شود.

به گفته این وکیل دادگستری، افرادی که درباره برهنه شدن اجباری در زندان‌ها افشاگری کردند، تحت‌نظر و رصد نیروهای امنیتی بوده‌اند و از آن‌ها شناخت لازم وجود داشت؛ بنابراین نیروهای امنیتی می‌دانستند که این افراد به هیچ‌گونه مواد مخدر گرایشی ندارند.

قوشه در ادامه، نوع برخورد با زندانیان زن را که فعالان سیاسی و مدنی و معترضان بودند، فراتر از آیین‌نامه زندان‌ها دانست و تاکید کرد که چنین رفتارهایی با هدف «شکستن، تحقیر و تخریب» این افراد انجام می‌شود.

پس از اینکه شماری از زندانیان سیاسی سابق زن افشا کردند ماموران جمهوری اسلامی در بازجویی‎‌ها آنان را وادار کرده‌اند برهنه شوند و از بدن برهنه‌شان عکس گرفته‌اند، خبرگزاری میزان، ارگان خبری قوه قضاییه، در اطلاعیه‌ای، بازرسی بدنی زنان زندانی را تایید کرد اما مدعی شد که این بازرسی‌ها «با استفاده از تجهیزات فناوری روز» انجام می‌شود و در «موارد خاص» که به بازرسی کامل بدن نیاز است، با «رعایت موازین قانونی، شرعی و حفظ حریم خصوصی افراد» انجام می‌شود.

خبرگزاری قوه قضاییه در ادامه این ادعاها افزود که بازرسی‌ها را ماموران زن انجام می‌دهند و هیچ‌گونه تصویری ثبت و ضبط نمی‌شود. اینک تایید رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از این حقیقت پرده برمی‌دارد که بازرسی بدنی زنان زندانی و تصویربرداری از بدن برهنه آنان در زندان‌ها رویه‌ای معمول است.

حکومتی‌ها ادعا می‌کنند تمام مراحل بازرسی بدنی زندانیان زن را ماموران زن انجام می‌دهند اما روایت فعالان سیاسی خلاف این ادعا را اثبات می‌کند. شیما بابایی، زندانی سیاسی سابق که تجربه برهنه‌ شدن اجباری در زندان را داشته است، در روایتش نوشته بود هنگامی‌ که مامور زن از او خواست برهنه شود، مقاومت کرد اما مردی از اتاق مجاور ناسزاگویان او را خطاب قرار داد و گفت کاری را که مامور زن می‌گوید، انجام دهد.

فاطمه خوشرو، یکی دیگر از زندانیان سابق، نیز در روایتش نوشته بود: «بازجویم پرسید چرا قدم می‌زنی تو سلول؟ چرا نمی‌خوابی؟ چرا دراز نمی‌کشی؟ گفتم مگه نامحرم نیستم؟ چطور شما مرا در سلولم و در خصوصی‌ترین لحظات تماشا می‌کنید؟ گفت تو وقتی می‌یای، اینجا به ما محرم می‌شی.»

برهنه کردن زنان در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های جمهوری اسلامی، طی هفته‌های اخیر با روایتی که مژگان کشاورز، فعال حقوق زنان، از تجربه‌اش منتشر کرد، بار دیگر در کانون توجه فعالان حقوق بشر و رسانه‌ها قرار گرفت. کشاورز در روایتی که در حساب کاربری «می‌تو ایران» منتشر شد، نوشته بود ماموران زندان او را وادار کرده‌اند به‌طور کامل برهنه شود و سپس از بدن برهنه‌اش عکس گرفته‌اند. اندکی پس از انتشار این روایت، زنان دیگری نیز که تجربه مشابه داشتند، افشاگری کردند و از آزارها و تعرض‌های جنسی در زندان‌ها و حین بازجویی‌ها پرده برداشتند.

آزار و تعرض‌ جنسی به زنان در زندان‌ها رویه‌ای ساختارمند است که به گفته فعالان سیاسی و مدنی با هدف شکستن مقاومت زنان و تحقیر آنان دنبال می‌شود. این رویه از سال‌های آغازین وقوع انقلاب اسلامی آغاز شد و هنوز هم به اشکال مختلف ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *