ضرب‌وشتم دانشجویان متحصن در دانشگاه هنر

By | ۱۴۰۲-۰۳-۲۵

نیروهای حراست اجازه ندادند به دانشجویان معترض به اجباری شدن مقنعه آب و غذا داده شود

تحصن دانشجویان دانشگاه هنر در اعتراض به اجباری شدن استفاده از پوشش مقنعه در این دانشگاه بامداد پنجشنبه و در پی برخورد شدید نیروهای حراست این دانشگاه و ضرب‌وشتم معترضان، پایان یافت.

حدود ۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه هنر از ساعت ۱۷ چهارشنبه با تحصن در محوطه این دانشگاه واقع در باغ ملی تهران، خواستار لغو ابلاغیه اجبار مقنعه شدند. با شروع این تحصن، نیروهای حراست دانشگاه دانشجویان را به باز کردن درهای دانشگاه به روی نیروهای لباس‌شخصی تهدید کردند. با این حال دانشجویان پس از گذشت چند ساعت و علی‌رغم تعطیلی دانشگاه، به تحصن ادامه دادند.

گفته می‌شود نیروهای حراست برای ایجاد فشار بر دانشجویان آب و برق دانشگاه را قطع کردند و به دانشجویان متحصن اجازه ندادند از سرویس‌های بهداشتی استفاده کنند. شامگاه چهارشنبه هم برخی منابع دانشجویی اعلام کردند که اجازه نیافته‌اند به دانشجویان متحصن آب و غذا برسانند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای لباس‌شخصی بیرون باغ ملی منتظر اجازه ورود به دانشگاه برای سرکوب دانشجویان بوده‌اند. شوراهای صنفی دانشجویان کشور با اعلام این خبر نوشت: «حضور پرتعداد نیروهای حفاظت فیزیکی در داخل دانشگاه و حضور هم‌زمان نیروهای لباس‌شخصی خارج از دانشگاه، فشار مضاعفی بر دانشجویان وارد کرد. مسئولیت صدمات وارده به دانشجویان متحصن به عهده حراست دانشگاه است.»

یکی از دانشجویان با اشاره به تهدیدهای صورت‌گرفته در حاشیه این تحصن، طی پیامی در کانال رسانه مستقل دانشگاه هنر، نوشت: «دم در باغ ملی لباس‌شخصی‌ها هستن و هر لحظه ممکنه بیان داخل و ما رو ببرن. مدام هم داریم تهدید می‌شیم.» یکی دیگر از دانشجویان نیز با اشاره مذاکره دانشجویان و مسئولان دانشگاه نوشت: «گفت‌وگوها به نتیجه نرسید. ما هنوز در دانشگاه‌ایم. گفتن پلیس می‌یاریم ببرندتون.»

شوراهای صنفی دانشجویان و دیگر منابع دانشجویی اعلام کردند که این تحصن تا ساعت ۲:۳۰ بامداد پنجشنبه ادامه داشت و در نهایت با خشونت نیروهای حراست پایان یافت. بر اساس این گزارش، حمزه‌ برزویی کوتنایی، رئیس حراست دانشگاه و نیروهای او دانشجویان متحصن در دانشگاه هنر را به‌شدت کتک زده‌اند. این رسانه دانشجویی حال چند تن از دانشجویان را وخیم گزارش کرد. پس از این حملات، برخی منابع دانشجویی از خروج تمامی متحصنان از صحن دانشگاه خبر دادند.

اعتراض‌ها در دانشگاه هنر با ارسال پیامکی تهدیدآمیز برای دانشجویان این دانشگاه آغاز شد. در این پیامک، تهدیدی همانند تهدید رادان، رئیس پلیس کشور، تکرار و اعلام شده بود که سختگیری‌ها برای استفاده از مقنعه «از شنبه» افزایش خواهد یافت. در متن این پیامک آمده است: «دانشجوی گرامی از روز شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ حضور در دانشگاه صرفا در چارچوب ضوابط آداب حضور و برای خواهران با پوشش مقنعه امکان‌پذیر است.»

این در حالی‌ است که مسئولان این دانشگاه چند سال است که تلاش‌ می‌کنند پوشش مقنعه را برای دانشجویان این دانشگاه اجباری کنند و اکنون با افزایش از سر برداشتن حجاب دانشجویان دختر، تصمیم گرفته‌اند بار دیگر و این بار به روش رئیس پلیس جمهوری اسلامی بر لزوم سر کردن مقنعه پافشاری کند. اولین بار رادان با استفاده از قید «از شنبه» برای برخورد با زنان بدون حجاب اجباری، سوژه کاربران رسانه‌های اجتماعی شد. در روز موعود، بسیاری از زنان حجاب از سر برداشتند و عکس‌ خود را منتشر کردند.

دانشگاه هنر پیش از این هم با ممنوع‌الورود کردن ۴۰ دانشجو به بهانه پوشش نامناسب، تلاش کرده بود پوشش مدنظر خود را در دانشگاه نهادینه کند. حراست دانشگاه هنر هم در اقدامی تازه، برای تمام افرادی که ممنوع‌الورود کرده بود، بدون برگزاری کمیته‌ انضباطی و طی کردن مراحل قانونی، حکم تعلیق مشروط صادر کرد. بر این اساس، اگر این دانشجویان یک بار دیگر بدون مقنعه در دانشگاه حاضر شوند، حکم تعلیق آنان اجرایی خواهد شد.

هم‌زمان خبر می‌رسد که در ادامه سرکوب گسترده دانشجویان، مهشید اسحاقی، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد فلسفه هنر دانشگاه هنر تهران که به‌تازگی از پایان‌نامه خود دفاع کرده بود، در تاریخ ۹ خرداد در شهرکرد بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است. بر اساس گزارش شوراهای صنفی، مهشید اسحاقی پس از انتقال به بند ۲۰۹، به مدت ۱۰ روز در  انفرادی بوده است و تا این لحظه از اتهام‌های وارده به او اطلاعاتی در دست نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *