سرگیجه رسانه‌های اصولگرا؛ مخالفت با «لشکرکشی» به کنسرت؛ موافقت با «گردن شکستن» فرمانده انتظامی

By | ۱۴۰۲-۰۳-۲۹

رویکرد روزنامه‌های اصولگرا در واکنش به اتفاقات روزهای اخیر در نوع خود قابل تامل است. از یک طرف روزنامه وابسته به سپاه از «نیروهای خودسر» می‌خواهد که «موجب تهیه خوراک رسانه‌ای برای بیگانگان» نشوند و از طرف دیگر روزنامه رسمی دولت انتشار سخنان جنجالی فرمانده انتظامی مازندران را به «رسانه‌های ضد انقلاب» نسبت می‌دهد و هدف انتشار را «تخریب» می‌داند.

روزنامه «جوان» وابسته به سپاه که خطاب به لباس شخصی‌ها نوشت: «امروز دیگر در دهه ۷۰ به سر نمی‌بریم که عده‌ای با استفاده از خلأ‌های امنیتی بتوانند به اماکن فرهنگی و اجتماعی یورش برده و موجب تهیه خوراک رسانه‌ای برای بیگانگان شوند.»

این روزنامه ضمن ابراز نگرانی از این اقدامات «نیروهای خودسر» نوشته است که دوقطبی کردن جامعه «نیاز اصلی گروهک‌های معاند و ضدانقلاب است» چراکه که به عقیده این روزنامه «فتنه زن، زندگی، آزادی» رو به افول گذاشته است و این «خودسری‌ها» برای نظام «هزینه‌زا» خواهد بود.

نویسنده مطلب تاکید کرده که اگر قرار باشد عده‌ای از بیرون مدام احساس وظیفه کرده و برنامه‌هایی که مجوز قانونی دارند را برهم بزنند «سنگ روی سنگ باقی نخواهد ماند.»

این روزنامه در نهایت پرده از مخالفت با خودسری برداشته و می‌نویسد که «یادمان باشد کشور امسال درگیر رویداد مهمی، چون انتخابات است و رهبری روی برگزاری موفق و مردمی آن اصرار دارند.»

از سوی دیگر، مرکز رسانه قوه قضائیه نیز در همین رابطه اعلام کرد که در پی بروز برخی حواشی در تالار وحدت و اقدامات «هنجارشکنانه و غیر متعارف» در جریان برگزاری یک کنسرت موسیقی در این مجموعه فرهنگی، بلافاصله «پرونده قضائی در دادسرای تهران» تشکیل شد.

شامگاه جمعه ۲۶ خرداد افرادی که خبرگزاری‌های ایران از آنها «با هویت ناشناس» یاد کردند، با هجوم به تالار وحدت تلاش کردند با برهم زدن کنسرت گروه لیان، مانع از برگزاری کنسرت شوند. بنا به گفته محسن شریفیان سرپرست این گروه موسیقی، این اقدام با واکنش به «موقع و سریع حراست بنیاد رودکی» کنترل و عوامل «دستگیر شدند.»

در موردی دیگر که به اظهارات فرمانده نیروی انتظامی مازندران بر‌می‌گردد روزنامه «ایران» ارگان وابسته به دولت معتقد است که صحبت‌های فرد مورد نظر با هدف تخریب و بهره‌برداری رسانه‌ای توسط یکی از تلویزیون‌های فارسی زبان خارج از کشور منتشر شده است.

ایران ادعا کرده که ضمن تقطیع سخنان او و قلب معنا، مدعی شدند که «زنان بی‌حجاب» مخاطب سخنان حسن مفخمی هستند.

به همین بهانه نویسنده مطلب اهالی رسانه در داخل کشور را خطاب قرار داده و می‌نویسد که حتی به خود زحمت مراجعه به منبع اصلی ویدیو را نداده و «طوطی‌وار» به «تشویش افکار عمومی» پرداختند.

در این مطلب تاکید شده است که «خبرنگاران ضدانقلاب»، مبنای رسانه‌ای برخی رسانه‌ها و خبرنگاران اصلاح‌طلب قرار گرفته و الگوی آنها شده‌اند.

طی روزهای اخیر ویدیویی در فضای مجازی پربازدید شده که حسن مفخمی در حال گفت‌وگو با یک افسر نیروی انتظامی است که خطاب به او می‌گوید: «هرکسی که خواست در استان ما ناهنجاری بکند، به حکم قانون گردنش را بشکنید؛ پاسخش با من.»

این ویدیو واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشت و معاون اول قوه قضاییه در واکنش به آن گفت که این ادبیات «در شان یک فرمانده نبود.»

محمد مصدق البته در دفاع از این فرمانده انتظامی نیز گفته است که مخاطب او افراد «بی حجاب» نبود و در رابطه با افراد شرور و کسانی که برهم زننده امنیت بوده و یا «سرقت‌های مسلحانه» انجام می‌دهند؛ است.

حمید رسایی، نماینده اسبق مجلس و عضو سابق «جبهه پایداری» نیز در توئیتی با اعلام حمایت از فرمانده‌ای که گفته بود گردن هنجارشکنان را بشکنید، گفت: «اگر می‌توانستم در مازندران برای این سردار فراجا تقدیر می‌گرفتم و حلقه گل به گردنش می‌آویختم.»

مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته به منظور اعمال سختگیرانه ‍پوشش حجاب اجباری صدها مرکز کسب و کار، رستوران، مرکز تفریحی، باشگاه ورزشی، مجموعه گردشگری، داروخانه و حتی مطب پزشکان را تعطیل کرده‌اند.

با وجود همه این اقدامات اما خواسته زنان بر برچیده شدن قانون حجاب اجباری همچنان به قوت خود باقی مانده و هر روز شاهد انتشار تصاویر و گزارش‌هایی از مقاومت مدنی زنان ایران هستیم.

صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *