قوه قضائیه علیه رقص و شادی حاضران در کنسرت تالار وحدت پرونده تشکیل داد

By | ۱۴۰۲-۰۳-۲۹

در حالی که دو مقام وزارت ارشاد از ابراز شادی افراد در جریان برگزاری کنسرت‌های موسیقی انتقاد کرده بودند، قوه قضائیه جمهوری اسلامی ۲۹ خرداد اعلام کرد علیه رقص و شادی حاضران در کنسرتی در تالار وحدت در دادسرای تهران پرونده تشکیل شده است.

قوه قضائیه شادی حاضران در کنسرت را «اقدامات هنجارشکنانه و غیر متعارف» دانسته است.

تصاویری که از کنسرت روز ۲۵ خرداد گروه لیان در تالار رودکی منتشر شد، نشان می‌داد عده قابل توجهی از زنان بدون حجاب اجباری حاضر شده‌اند و عده‌ای همزمان با اجرای موسیقی می‌رقصند.

مرکز رسانه قوه قضائیه این شادی شهروندان را «ایجاد برخی وقایع در تالار وحدت» توصیف کرده و خبر داده است که در این رابطه «بلافاصله پرونده قضائی در دادسرای تهران تشکیل شد.»

همزمان، مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد گفت که مسئولیت نظارت بر حجاب اجباری در جریان کنسرت‌ها با «برنامه‌گذاران و سالن‌های برگزاری» است و «چنانچه از سوی گروه‌ها و افراد مورد غفلت قرار گیرد، برابر ضوابط، اقدامات قانونی به عمل خواهد آمد.»

این در حالی است که ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد در شامگاه ۲۶ خرداد افرادی به قصد برهم زدن کنسرت مشترک گروه لیان و محسن شریفیان به تالار وحدت حمله کردند و به نوشته بهمن بابازاده، خبرنگار موسیقی، با نیروی انتظامی و حراست بنیاد رودکی درگیر شدند.

یک روز بعد، مدیرعامل بنیاد رودکی در واکنش به این اتفاق گفت «فردی شناخته‌شده در برهم زدن برنامه‌های هنری» بیرون از تالار «به ایجاد هیاهو پرداخت» و با حضور ماموران نیروی انتظامی «تحت کنترل» قرار گرفت و برای او پرونده قضایی تشکیل می‌شود.

در واکنش به این اتفاق، روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، روز ۲۸ خرداد مسئولیت حمله به یک کنسرت موسیقی در تهران را متوجه افراد «خودسر» و «آلت دست دشمن» دانست و نوشت که که «خودسری‌ها» در حمله به این رویدادهای هنری «برای نظام هزینه‌زا خواهد بود.»

پیش‌تر، انتشار عکسی از اجرای یک کنسرت در سالن وزارت کشور در تهران، حضور پررنگ زنان بدون حجاب اجباری را به تصویر کشیده بود که باعث شد اجرای برنامه‌های موسیقی در این تالار لغو شود.

هرچند وزیر ارشاد اعلام کرد دلیل این اتفاق، بروز «مشکلات فنی» در این سالن است و کنسرت‌های لغو شده در روزهای آینده برگزار خواهند شد.

همچنین در جریان کنسرت علیرضا قربانی در مجموعه سعدآباد، عده‌ای حاضران با سر دادن شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «زن، زندگی، آزادی» مخالفت با حکومت را نشان دادند.

این اقدام با واکنش عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، روبه‌رو شد که این معترضان را «گروه فشار جدید» خواند و گفت آنها با «شادی» مردم مخالفند.

پس از اعتراضات سال ۱۴۰۱ بسیاری از هنرمندان برگزاری کنسرت‌های خود را متوقف کردند، و شمار زیادی از خوانندگان ممنوع‌الکار شدند و این ایجاد محدودیت در سال ۱۴۰۲ هم ادامه یافت.

وزارت ارشاد سال گذشته و بعد از آغاز اعتراض‌ها کوشید با صدور مجوز کنسرت‌های موسیقی وضعیت کشور را عادی جلوه دهد. امسال هم این روند ادامه دارد، هرچند که ماه گذشته پنج خواننده پاپ گزارش‌ها درباره «ممنوع‌الکار» شدن خود را تأیید کردند.

با استفاده از گزارش‌های رسانه‌های ایران، مرکز رسانه قوه قضائیه و رادیو فردا؛ ع.م / پ.پ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *