بلندگوهای نفرت‌پراکنی؛ محمدصادق کوشکی، استاد سفسطه‌های بی پایان و تکراری

By | ۱۴۰۲-۰۴-۰۵

«خانمی که تو می‌آیی فراخوان می‌زنی، می‌دانی که دست امثال عبدالمالک ریگی به تو و دخترت و کس‌و‌کارت می‌رسید؟ شاید هم خوشت می‌آمد، شاید هم دوست داشتی…» این اظهارات جنسی و ضد زن یک استاد دانشگاه تهران است؛ «محمدصادق کوشکی»، استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران که در دانشگاه امام صادق، لیسانس و فوق‌لیسانس گرفته، و فارغ‌التحصیل دکتری اندیشه سیاسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است.

صادق کوشکی از جمله بلندگوهای نفرت‌پراکنی در جمهوری اسلامی است که عقاید تند‌و‌تیزی در محدوده خطوط قرمز فرهنگی جمهوری اسلامی دارد. او نزدیک به طیف «سعید جلیلی» است و در همین راستا و در دو سال، انتقادات ملایمی به دولت «ابراهیم رئیسی» داشته است. با این اوصاف، ناگفته پیداست که سرسپردگی خاصی به آیت‌الله «تقی مصباح یزدی»، روحانی تندرو، و البته پدر معنوی جبهه پایداری دارد.

او همین چند هفته پیش به بهانه قانون عفاف‌و‌حجاب، خواستار سوزاندن همجنس‌گرایان شد: «اسلام در مجازات به فکر تنبه و بازدارندگی است، اگر تخلف فردی باشد، مجازات آن با جرم اجتماعی متفاوت است. مثلا اگر کسانی با پرچم رنگین‌کمان در شهر حضور داشته باشد و در ملاعام اعلام همجنس‌بازی کند، باید در آتش زنده سوزانده شود، یا آن را از کوه پرت کرد. دین مجازات سخت برای رفتارهای خلاف عفت عمومی گذاشته، آن‌هم با هدف بازدارندگی نه فقط تنبه.»

کوشکی، حجاب را یک امر جنسی می‌داند و معتقد است: «قانونی که به حوزه عفاف و حجاب برمی‌گردد، یا در خصوص مسائل جنسی است، باید بازدارنده باشد؛ باید به گونه‌ای باشد که افراد اصلا جرات نکنند به‌سمتش بروند.»

بی‌حجابان، فاحشه هستند

و البته بی‌حجابی را مصداق فحشا می‌داند: «رهبر معظم انقلاب فرمودند که قدرت نظام باید جلوی فساد و فحشا را بگیرد و بی‌حجابی یکی از موارد فحشا است که باید مجازات شود و نباید از حکم خداوند عدول کرد.»

با این توصیفات، کوشکی معتقد است که «بیشتر بی‌حجاب‌ها از قشر مرفه جامعه هستند. من مطمئنم که خیلی از کسانی که در جامعه ما مرتکب بی‌حجابی می‌شوند و برای آن‌ها چند میلیون پول خرد است، حاضرند که یک ماه جریمه بی‌حجابی را یکجا بدهند. برای کسانی که پول یک پرس غذا آن‌ها در شمال تهران برابر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، جریمه ۵۰۰ هزار تومانی مهم نیست.»

کوشکی معتقد است مطالبه برای پوشش اختیاری،‌ مانند مطالبه برای آزادی موادمخدر است: «اینکه عده‌ای دنبال آزادی حجاب هستند تا هرطور که می‌خواهند برای خود پوشش انتخاب کنند، دقیقا مثل این است که معتادان مطالبه آزادی مواد‌مخدر دارند و قاچاقچیان کالا هم دنبال این هستند تا بدون منع قانونی، قاچاق کنند و سود داشته باشند. حالا تکلیف حاکمیت با چنین مطالبه‌هایی چیست؟ آیا حجاب را برای بی‌حجابان و مواد‌مخدر را برای معتادان و قاچاق را برای سودجویان قانونی کند؟ اگر جامعه برای بی‌حجاب‌ها آزاد باشد، برای معتادین، قاچاقچیان هم آزاد باشد، آن وقت سنگ روی سنگ بند می‌شود؟»

او در شروع اعتراضات به کشته‌شدن «مهسا[ژینا]امینی» در بازداشتگاه گشت ارشاد، یکی از نخستین صداهای جمهوری اسلامی بود که به‌صراحت و با ادبیات مختلف، معتقد بود که معترضان «می‌خواهد لخت شوند». کوشکی دو-سه روز پس از شروع اعتراضات به کشته‌شدن مهسا امینی گفت: «عده‌ای آرزوى‌شان این است که اینجا هم مثل آنتالیا شود و بدون درنظر گرفتن شئونات اسلامی، در معابر عمومی تردد کنند.»

تحلیلگر تندرو جمهوری اسلامی، اعتراضات را مطالبه مردمی ندانسته است: «من قائل نیستم که در ابتدا مردم بودند و جدا شدند. چون از ابتدا مطالبه مردمی نبوده است. الان اگر به مردم بگوییم مشکل شما چیست؟ جوابشان مشکلات اقتصادی است. مگر این شورش از اول تا الان یک شعار اقتصادی داشته؟ اصلا ربطی به مردم ندارد.»

او همچنین معترضان را فاقد هرگونه حقی دانسته است، چون لیدر نداشتند: «هر حرکت جمعی باید با برنامه‌ریزی مشخصی صورت بگیرد. یعنی رفتاری را که لیدر نداشته باشد، نمی‌توانیم حرکتی جمعی بدانیم. وقتی نمی‌توانند برنامه‌ریزی کنند و برای خودشان نماینده‌ای داشته باشند و نمی‌توانند با همدیگر توافق کنند، اصلا می‌توانند حق اعتراض داشته باشند؟»

«قوه قضاییه شل گرفته است، اعدام‌ها را بیشتر کنید»

کوشکی همراه با «رسایی»، در صدر لیست پرتکرارترین مهمان‌های صداو‌سیما جمهوری اسلامی در سه ماه نخست اعتراضات بودند.

کوشکی در هفته چهارم اعتراضات ، خواستار محاکمه رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و سلبریتی‌های حامی مردم شد: «آن سلبریتی، آن روزنامه، آن خبرنگار، آن کسی که توییت می‌زند و دروغ می‌گوید، و چه آن مسوولی که صحبتی نادرست می‌کند، این‌ها همه چرخه جنگ روانی دشمن را کامل می‌کنند. یک عده به‌عنوان سربازان آل سعود و سربازان اسراییل و آمریکا و انگلیس به ما آسیب می زنند و نتایج آن را داریم می‌بینیم. باید دادگاه جنگی تشکیل شود و آن‌ها با جرم همکاری با دشمن و خیانت به کشور محاکمه شوند.»

کوشکی پس از اعدام «محسن شکاری»، نخستین معترض اعدام شده گفت: «قوه‌قضاییه در ۴ ماه فقط یک نفر را به جرم محاربه اعدام کرده است و بقیه به جرم قتل اعدام شده‌اند. فقط محسن شکاری قتل نکرده بود که اعدام شد که این تعداد باتوجه به اتفاقی افتاده، ناچیز است. همین کوتاهی باعث شده گروهی به بدون ترس هر کاری که می‌خواهند، انجام بدهند. اگر قوه‌قضاییه شل نمی‌گرفت، اغتشاشگران جرات نمی‌کردند به مقدسات توهین کنند.»

کوشکی درباره شعارهای معترضان علیه رهبر جمهوری اسلامی گفت: «جالب است گروهی برای فلان فوتبالیست صدای‌شان بلند می‌شود و هزار‌و‌یک دلیل می‌آورند که نباید به فلانی توهین شود و فلان چیز درباره‌اش گفته شود. از نظر آن‌ها اهانت به حاج قاسم، نظام و … اشکالی ندارد و حرف زدن درباره فوتبالیست‌ها گناهی کبیره است. بازهم می‌گویم، قوه‌قضاییه باید برخورد‌های لازم را انجام می‌داد و اگر هتاکان پاسخ لازم را می‌دیدند، حالا هتاکی رسم نمی‌شد.»

معترضان را به دادگاه نظامی ببرید

کوشکی در یک گفت‌وگو، خواستار برگزاری دادگاه نظامی برای معترضان، رسانه‌ها و فعالان مجازی و سیاسی شد: «همه این اتفاقات یک چرخه کامل جنگ روانی علیه امنیت و منافع ملی جمهوری اسلامی است. این چرخه جنگ روانی اجزایی دارد و هر کدام از این افراد و رسانه‌ها جزء این چرخه هستند. یعنی آن سلبریتی، آن روزنامه، آن خبرنگار، آن کسی که توییت می‌زند و دروغ می‌گوید، و چه آن مسوولی که صحبتی نادرست می‌کند، این‌ها همه چرخه جنگ روانی دشمن را کامل می‌کنند.»

او گفت: «این‌ها هرکدام سرباز و افسر در جنگ روانی دشمن علیه امنیت و منافع ملی ایران هستند. رفتاری که با این افراد باید بشود، باید مانند رفتار با کسانی باشد که در زمان جنگ همراه با دشمن به کشور آسیب می‌زنند. یعنی عملکرد این افراد دانسته یا نادانسته خیانت به کشور و همکاری با دشمن است و باید به این نحوه با آن‌ها برخورد شود. باید این درک صورت گیرد که ما در جنگ هستیم و اگر بخواهیم منطقی نگاه کنیم، باید دادگاه جنگی تشکیل شود و آن‌ها با جرم همکاری با دشمن و خیانت به کشور محاکمه شوند.»

کوشکی مدت‌ها پیش در رد اعدام‌‌های گسترده جمهوری اسلامی در دهه ۶۰ گفته: «اگر همه آمارها را نگاه کنیم سرجمع به بیش از ۵۰۰ اسم نمی‌رسیم. بنده همه این بررسی‌ها را انجام داده‌ام.»

دکترای توجیهات و سفسطه‌های تکراری

او یکی از اساتید سفسطه‌های بی‌پایان در جمهوری اسلامی است. به‌عنوان نمونه در توجیه مهاجرت پسر «انسیه خزعلی» به کانادا گفت: «حساب فرزندان مسوولان از پدر و مادرشان جداست. مسوولان می‌گویند که فرزندان ما مستقل هستند و خودشان برای زندگی‌شان تصمیم گرفته و می‌گیرند و در نهایت، حساب ما با آن‌ها جداست. این پاسخ مسوولان به لحاظ حقوقی، درست و قابل‌قبول است.»

کوشکی همچنین در حمایت از طرح صیانت، زمین را چنین به آسمان دوخته است: «مسوولان نباید اجازه دهند ذهن مردم ما با محتوایی که در اینستاگرام و توییتر و تلگرام تولید می‌شود، بیش از این هدف حمله قرار بگیرد تا جنگ ترکیبی دشمن در این پازل تکمیل شود. دشمن در جنگی سازمان یافته، به تغییر روایت‌ها دست زده و عامل مشکلات کشور را نهادها و نیروهای انقلابی و رهبری نظام معرفی می‌کند. طبیعی است که بخشی از جامعه به‌جای اینکه آمریکا، اروپا، منافقین و صهیونیست‌ها را دشمن بداند، ارکان نظام و نیروهای انقلابی را عامل مشکلات معرفی کند.»

او همچنین در جایگاه یکی از تئورسین‌های شعار «تحریم نعمت است»، با وارونه‌نمایی گفته: «برای من واقعا سوال است که برخی دوستان چطور مساله تلاش برای رفع تحریم‌ها را مطرح می‌کنند! چطور برخی می‌گویند که می‌شود تحریم‌ها را کم کرد یا لغو کرد؟ اساسا یکی از دلایل مخالفت برخی آمریکاییان و اسراییلیان با برجام نیز همین بود که آنان اعتقاد داشتند آمریکا که به عربستان و امارات به‌عنوان کشور‌های متحد اجازه غنی‌سازی نداد، چگونه با انرژی هسته‌ای ایران موافقت کرده است؟»

او در اظهاراتی گفته که فروش نفت قرار نیست مشکلی از مردم کم کند: «یک میلیون و خرده‌ای بشکه صادرات، کفاف دخل‌و‌خرج را نمی‌دهد، پس قرار نیست پول نفت مشکل مردم را رفع کند. البته پیوستن به اجلاس شانگهای می‌توانست مشکلات‌مان را کم کند. اما متاسفانه این اتفاق خوب و دستاورد آن، با اغتشاشات و آشوب‌ها، مجال فعالیت را از بخش خصوصی و فعالانی که از خارج می‌خواستند برای فعالیت به ایران بیایند، گرفت. درواقع اغتشاشات شانگهای را هوا کرد.»

عذرخواهی نمی‌کنم

کوشکی مانند عمده نفرت‌پراکن‌ها در جمهوری اسلامی،‌ عادت به عذرخواهی ندارد. او پس از اینکه «رخشان بنی‌اعتماد» در واکنش به ساقط شدن هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران فراخوان سوگواری داد، در یکی از این برنامه‌های «جهان‌آرا» در شبکه افق گفت: «ما باید شیرینی پیروزی بر آمریکا را با تلخی تکرار حوادث آبان‌ماه، در دی‌ماه امسال مشاهده کنیم؟ آیا باید این‌ها راحت دستشان باز باشد که ۴۰ سال خدمت سپاه را هدف قرار بدهند؟ کدام سپاه؟ همان سپاهی که چند وقت پیش، بیش از ۴۰ تا از بچه‌هایش در مرز سیستان‌و‌بلوچستان هدف ترور قرار گرفتند. اگر آن بچه‌های سپاه در مرز نبودند؛ خانمی که تو می‌آیی فراخوان می‌زنی، می‌دانی که دست امثال عبدالمالک ریگی به تو و دخترت و کس‌و‌کارت می‌رسید؟ شاید هم خوشت می‌آمد، شاید هم دوست داشتی، ولی مردم ایران دوست ندارند این اتفاق بیفتد…»

کوشکی اما از اظهاراتش کوتاه نیامد و در سفسطه‌ای بلندبالا و با انکار کنایه جنسی به فرد خاصی، گفت: «من یک جمله مبهم گفتم و اسم هیچ کسی را نیاوردم. صحبت سر این بوده که اگر گروه ریگی که سابقه قتل و آدم‌کشی دارد، مرزبانی جلویش نباشد، می‌آید و به افراد تعرض می‌کند. گفتم آیا گروه ریگی که سابقه ترور دارد، دستشان به افراد برسد، خوششان می‌آید؟ از هیچ کسی اسمی نبردم. این عبارت من در زبان فارسی، استفهام انکاری است. آیا اگر یک گروه تروریست دستش به یک فردی، به خانمی، به دخترش برسد، کسی خوشش می‌آید؟

دست تروریست به یک خانم و یک آقا برسد چه می‌کند؟ می‌کشد. گروه ریگی در کارنامه‌اش تجاوز جنسی ندارد و تروریستی و آدمکش است. به من زنگ می‌زنند که عذرخواهی کن، از چی عذرخواهی کنم؟ عذرخواهی ندارد. جمله‌ای کاملا معمولی و استاندارد بوده که هیچ مشکل قانونی ندارد و حتی مشکل اخلاقی هم ندارد.»

سرسپردگی بی‌چون‌وچرای کوشکی به منویات رهبر جمهوری اسلامی، حتی در ماجرای ورود زنان به ورزشگاه هم صریح است: «فیفا نمی‌تواند به کشورها فشار بیاورد تا زنان را به ورزشگاه ها راه دهند. حضور زنان در برخی از معابر، بحثی دینی است. فیفا چه‌کاره است که درباره زنان ما تصمیم بگیرد و اصرار کند، به تصمیم‌اش احترام بگذاریم؟ ما کشوری مستقل هستیم و برای خودمان قانون داریم. اگر فردا فیفا از ما خواست، زنان با لباس آنچنانی داوری کنند،‌ تکلیف چیست؟ در چنین موقعیتی باید سراغ ولی‌فقیه رفت و نظر نهایی را از ایشان گرفت.»
رویا همایونی
ایران‌وایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *