بیم و امیدها برای حفظ حیات تالاب میانکاله زیر سایه پروژه پتروشیمی

By | ۱۴۰۲-۰۴-۰۷

در حالی که طی روزهای گذشته دوباره خطر ساخت پتروشیمی در تالاب میانکاله پررنگ شده و کنشگران محیط‌ زیستی آماده راه‌اندازی کمپین دیگری برای نجات این تالاب هستند، برخی منابع می‌گویند سازمان حفاظت محیط‌ زیست، فعالیت پتروشیمی را در این منطقه به دلیل نداشتن مجوز، ممنوع اعلام کرده است.

حُر منصوری، فعال محیط‌ زیست، روز سه‌شنبه ششم تیر به نگرانی‌هایی پرداخت که برای از سرگیری مجدد پروژه پتروشیمی میانکاله وجود دارد. او به نقل از منابعی آگاه گفت: «با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و با مکاتبه مستقیم اداره‌کل محیط زیست استان مازندران، هر نوع فعالیت کارگاه پتروشیمی میانکاله به دلیل نداشتن مجوزهای لازم، ممنوع است.»

به گفته او، این مکاتبه به دفتر پتروشیمی در محوطه ابلاغ شده و بنابراین، پس از این «هر فعالیتی» در این محوطه «ممنوع» است.

روزنامه شرق هم در گزارش صفحه اول روز سه‌شنبه خود به بحران میانکاله پرداخت و نوشت که پس از یک سال توقف، دوباره یکی از مطرح‌ترین زیستگاه‌های طبیعی ایران در مثلث خطر ساخت پتروشیمی قرار گرفته است.

اوایل هفته جاری گزارش‌ها و تصاویری از فنس‌کشی جدید در میانکاله برای اجرای پروژه پتروشیمی در این تالاب منتشر شد که نگرانی دوستداران محیط‌ زیست و واکنش محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور را در پی داشت.

منتظری روز یک‌شنبه گفت که رییس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده مجوزی برای این اقدام صادر نشده اما یک مصوبه هیات دولت درباره آن وجود دارد که باید اصلاح شود.

دادستان کل کشور همچنین وعده داد لغو این مصوبه را پیگیری کند.

بر پایه گزارش شرق، پس از یک سال دوباره کنش‌گران محیط زیستی برای یک کمپین دیگر آماده می‌شوند چرا که کارگران دوباره در حال فنس‌کشی زمینی هستند که برای احداث پتروشیمی میانکاله اختصاص داده شده است.

به گفته این روزنامه، پتروشیمی «بر خلاف قانون و بدون در نظر گرفتن چندین و چند مقدمه قانونی»، یک‌باره به مرحله واگذاری زمین و ساخت رسیده و «عطش تخریب‌گران محیط‌زیست برای ساخت آن تمامی ندارد».

میانکاله یکی از ۹ ذخیره‌گاه زیست‌کُره ایران و یکی از تالاب‌های فهرست کنوانسیون رامسر است اما علاوه بر خطر ساخت پتروشیمی، این زیستگاه با بحران خشکسالی هم روبه‌رو شده است.

از سوی دیگر شبه‌جزیره میانکاله که پیش از این زیستگاه بسیاری از پرندگان مهاجر بود حالا به نمک‌زار و بیابانی خشک تبدیل شده است که در صورت تداوم این وضعیت، در آینده‌ای نزدیک منجر به مرگ جنگل‌های چند میلیون ساله هیرکانی و تغییر اکوسیستم منطقه خواهد شد.

به گزارش شرق، سازمان حفاظت محیط‌ زیست و دستگاه قضایی کشور از یک سال گذشته بزرگ‌ترین مخالفان ساخت این پروژه بوده‌اند اما با وجود اظهارات صریح این مقام‌ها در دولت و قوه قضاییه، مالک و پشتیبان‌های این پروژه با جدیت در حال ساخت آن هستند.

بر اساس این گزارش، علاقه‌مندان به محیط‌ زیست و کنشگران مدنی که سال گذشته با دریافت دستور توقف ساخت این پتروشیمی به موفقیت بزرگی در کارزارهای محیط زیستی دست یافته بودند، بار دیگر در حال راه‌اندازی کارزاری علیه این پتروشیمی هستند تا برای پروژه ساخت این پتروشیمی برای همیشه از مراتع حسین‌آباد حذف شود.

ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *