رابرت مالی بازرسی از خود و قطع دسترسی امنیتی‌اش را تایید کرد

By | ۱۴۰۲-۰۴-۰۹

پس از گزارش اختصاصی ایران‌اینترنشنال درباره بازرسی از رابرت مالی و احتمال برکناری او از سمتش به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، این مقام تایید کرد که دسترسی‌های امنیتی‌اش قطع شده و در حال مرخصی است. طبق برخی گزارش‌ها، رابرت مالی اکنون در مرخصی بدون حقوق به سر می‌برد.

درپی انتشار این گزارش، رابرت مالی در ایمیلی در پاسخ به پیگیری‌های رسانه‌های مختلف نوشت: «به من اطلاع داده شده که دسترسی امنیتی‌ام در حال بازنگری است. هیچ اطلاعات بیشتری دریافت نکرده‌ام، اما انتظار دارم این مساله به زودی به صورتی مطلوب حل و فصل شود. در این مدت، من در مرخصی به سر می‌برم.»

در همین حال، نیویورک تایمز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که رابرت مالی به دلیل بازرسی امنیتی مدتی در مرخصی با حقوق به سر می‌برد، اما عصر پنجشنبه در حالت مرخصی بدون حقوق قرار گرفت و هنوز دلیل این تغییر وضعیت مشخص نیست.

پیش‌تر در روز پنجشنبه، ایران‌اینترنشنال در گزارشی اختصاصی از انجام بازرسی از رابرت مالی خبر داد و گفت معاون او، آبرام پیلی، وظایف این دیپلمات را در وزارت خارجه ایالات متحده برعهده گرفته است.

پس از این گزارش ایران اینترنشنال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه هشتم تیرماه در بیانیه‌ای گفت که این دیپلمات در «مرخصی» است.

متیو میلر افزود: «آبرام پیلی به عنوان نماینده ویژه در امور ایران خدمت و کار وزارتخانه را در این زمینه رهبری می‌کند.»

از سوی دیگر، سی‌ان‌ان به نقل از چند منبع آگاه گزارش داد که دسترسی‌های امنیتی رابرت مالی به دنبال تحقیق و تفحص امنیتی وزارت خارجه آمریکا درباره احتمال سوء نگهداری از محتویات محرمانه از سوی او، به حالت تعلیق درآمده است.

سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی خاطرنشان کرد: پس از شروع بازرسی امنیتی وزارت خارجه آمریکا از رابرت مالی، او برای مدتی در سمت خود فعالیت می‌کرد، اما اجازه دسترسی به اطلاعات محرمانه را نداشت.

آسوشیتدپرس نیز با اشاره به ابهام‌هایی که در هفته‌های گذشته در کنگره درباره غیبت رابرت مالی پیش آمده بود نوشت: در حالی که وزارت خارجه آمریکا از اوایل سال جاری دسترسی‌های امنیتی رابرت مالی را به حالت تعلیق درآورده بود، مقام‌های این وزارت‌خانه در نشست‌های کنگره درباره غیبت مالی به نمایندگان می‌گفتند که او به دلایل شخصی که احتمالا به سلامتی خانواده‌اش مربوط است، در مرخصی است.

از سوی دیگر، مسیح علینژاد با اشاره به بازرسی امنیتی از رابرت مالی، از دولت بایدن خواست فورا در این مورد توضیح دهد. او خاطرنشان کرد که از مدت‌ها پیش درباره همدلی رابرت مالی با جمهوری اسلامی، به دولت بایدن معترض بوده است.

مسیح علینژاد از دولت بایدن خواست یک استراتژی فراگیر را درباره ایران ایجاد کند که گسترش حقوق بشر و دموکراسی در محوریت آن باشد.

طبق گزارش اختصاصی ایران‌اینترنشنال در روز پنج‌شنبه، یک منبع آگاه از دخیل بودن «اف‌بی‌آی»، اداره تحقیقات فدرال، در امر بازرسی و تحقیق از مالی، خبر داد.

طبق اطلاعات ایران اینترنشنال، رابرت مالی برای مدت زیادی در دفتر خود حاضر نشده است. این غیبت طولانی، شایعاتی درباره احتمال «تخلفات اداری» از سوی او را مطرح کرده که ممکن است سلب دسترسی‌های امنیتی آقای مالی به اطلاعات حساس را در پی داشته باشد و ادامه ماموریت او را به عنوان معمار اصلی سیاست آمریکا در قبال ایران ناممکن کند.

یک منبع مطلع ضمن تایید اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال گفت مالی در هفته‌های گذشته در ساختمان وزارت خارجه حاضر نشده است. به گفته او، آقای مالی «کاملا ناپدید شده است. نه در جلسات شرکت می‌کند و نه تلفن جواب می‌دهد.»

ایران اینترنشنال اوایل روز جمعه از وزارت خارجه آمریکا درباره نوع مرخصی او و دسترسی‌های امنیتی‌اش سوال کرد که در پاسخ، وزارت خارجه از طریق ایمیل پاسخ داد: «وزارت خارجه آمریکا، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران و تیم او همچنان به نقش اصلی خود در تدوین و اجرای سیاست آمریکا نسبت به ایران ادامه می‌دهند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پیگیری‌های بعدی ایران اینترنشنال نیز از اظهارنظر درباره این موضوع خودداری کرد و پرسش‌ها در مورد احتمال تخلفات‌ اداری، دلایل غیبت رابرت مالی و پیامدهای این غیبت را بی‌پاسخ گذاشت.

یک منبع آگاه دیگر به ایران اینترنشنال تأیید کرد که رابرت مالی در مذاکراتی که اوایل ماه مه با طرف‌های ایرانی در عمان برگزار شد، حضور نداشته و به جای او، هماهنگ‌کننده خاورمیانه کاخ سفید، برت مک‌گورک، ریاست هیات نمایندگی آمریکا را بر عهده داشت.

غیبت مالی از مذاکرات عمان به این معنی است که کاخ سفید و شورای امنیت ملی آمریکا، هدایت گفت‌وگوها با ایران را بر عهده گرفته‌اند و رابرت مالی از جریان مذاکرات کنار گذاشته شده است.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، با هدف احیای برجام، رابرت مالی را به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران نصب کرده بود.

رابرت مالی در طول سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، تلاش‌های خود را بر متقاعد کردن رهبران ایران برای بازگشت به محدودیت‌های اعمال شده هسته‌ای در برجام متمرکز کرد. با این حال، مذاکره کنندگان ایرانی حتی حاضر به ملاقات حضوری با او نشدند.

در طول دوره خدمت مالی، دولت بایدن در عمل به اجرای تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران پایان داد. صادرات روزانه نفت ایران در سال ۲۰۱۹ و نیمه اول سال ۲۰۲۰ به سختی به ۲۵۰ هزار بشکه نفت در روز می‌رسید، اما امروز این صادرات به یک و نیم میلیون بشکه در روز رسیده است.براساس منابع ایران‌اینترنشنال، رابرت مالی قبل از مرخصی غیرمنتظره خود، در تلاش برای آزاد کردن زندانیان دوتابعیتی از ایران بود. به گفته این منابع، او قصد داشت پس از آزادی این زندانیان از سمت خود کناره‌گیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *