سهمیه‌‌بندی نان در برخی از استان‌های کشور آغاز شده است /کمبود نان در شهرها و افزایش ۴۰ درصدی کمک هزینه نانوایان

By | ۱۴۰۲-۰۴-۱۳

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، نان یارانه‌ای در برخی از استان‌ها به صورت محدود عرضه می‌شود که موجب ایجاد صف‌های طولانی شده است.

یک منبع آگاه با تایید کاهش سهمیه آرد دولتی و سهمیه‌بندی نان در برخی مناطق، به ایران اینترنشنال گفت: «طرح آزادسازی قیمت و پرداخت یارانه نان به دهک‌‌های پایین در دست بررسی است.»

مجری طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان هم با اشاره به کاهش سهمیه آرد یک‌چهارم از نانوایی های کشور، صف‌های طولانی نان در برخی استان‌ها را تایید کرد و گفت: «این موضوع ناشی از بالارفتن تقاضای مسافران و جابه‌جایی کارگران فصلی است.»

محمد جلال افزود: «با توجه به مشکلات پیش آمده، به مقام‌های استانی اختیاراتی داده شده تا در مورد رفع مشکلات بخش آرد و نان تصمیم‌گیری کنند.»

سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان همچنین از افزایش کمک‌هزینه نانوایان از ۳۰ درصد به ۴۰ درصد خبر داد، اما به نحوه تامین منابع مورد نیاز این افزایش اشاره‌ای نکرد.

بیش از یک سال از آغاز طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان می‌گذرد. این طرح بنا بر ادعای مجریان آن، با هدف جلوگیری از قاچاق آرد و نان به کشورهای همسایه و جلوگیری از هدر رفتن سالانه بیش از ۴ میلیون تن نان در ایران اجرایی شده‌است، مجریان دولتی این طرح، افزایش قیمت و سهمیه‌بندی نان سنتی را خطوط قرمز خود اعلام کرده‌‌بودند.

اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان در عمل مشکلاتی را برای نانوایان و خریداران نان به همراه داشته‌است. نانوایان با اشاره به افزایش هزینه‌‌های تولید نان از تثبیت قیمت‌ها گلایه دارند.

مشکلات پشتیبانی شبکه برخط خرید نان با کارت‌های بانکی و همچنین تاخیر در پرداخت روزانه یارانه به حساب نانوایان از جمله مشکلاتی بوده که به طور مکرر گزارش شده‌است.

 

کمبود نان در شهرها و افزایش ۴۰ درصدی کمک هزینه نانوایان

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌‌های داخلی، نان در ایران با کمبود مواجه شده و مردم ساعات طولانی را برای تهیه نان در نانوایی‌ها سپری می‌کنند.

بر همین اساس سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان اعلام کرده که بر اساس تصمیمات اتخاذ شده کمک هزینه نانوایان از ۳۰ درصد به ۴۰ درصد افزایش یافت.

خبرگزاری ایلنا نیز در گزارشی نوشت که در مرحله سوم شناورسازی سهمیه آرد نانوایان سهمیه آرد یارانه‌ای نانوایان کاهش پیدا کرد.

محمد جلال، مجری طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان درباره طولانی شدن صفوف خرید نان گفته است که فصل برداشت در کشاورزی و افزایش تقاضا باعث کمبود نان شده است.

در همین رابطه خبرگزاری «فارس»، سوم تیرماه در گزارشی نوشته بود که اغلب شهروندان سربیشه‌ای گلایه‌شان از کمبود نان و صفوف طولانی نانوایی‌هاست طوری که به دلیل کمبود نان مجبورند ساعت‌ها در صف‌های طویل نانوانی ایستاده یا از این نانوایی‌ به‌ آن نانوایی رفته تا شاید نانی گیرشان بیاید.

این خبرگزاری در ۱۰ خرداد ماه نیز از سیاست‌های دولت در حوزه نان انتقاد کرده و نوشته بود که یکسال بعد از اجرای طرح هوشمند سازی و اصلاح پرداخت یارانه آرد و نان، تهیه آسان نان و کیفیت آن به یکی از دغدغه‌های مردم استان قزوین تبدیل شده است.

خبرگزاری «ایرنا» نیز در هشتم خرداد ماه در گزارشی از ارومیه نوشته بود که کاهش سهمیه آرد در آذربایجان غربی و تشکیل صف‌ مقابل نانوایی‌ها موضوعی بود که اغلب افراد بویژه روستاییان و قشر غیر مرفه جامعه که قوت قالب‌شان نان است را درگیر کرده و هنوز این معضل بدون رهگشایی در سطح استان از جمله شهر ارومیه قابل مشاهده است.

صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *