گزارش سازمان حقوق بشر ایران: ۳۵۴ مورد اعدام در شش ماه گذشته

By | ۱۴۰۲-۰۴-۱۳

گزارش سازمان حقوق بشر ایران از اعدام دست‌کم ۳۵۴ نفر طی شش‌ماه نخست سال جاری میلادی حکایت دارد. بر اساس این گزارش، تعداد موارد اعدام مرتبط با مواد مخدر، نسبت به مدت مشابه سال پیش، ۱۲۶ درصد رشد داشته است.

سازمان حقوق بشر ایران  دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲ با انتشار گزارشی اعلام کرد که طی شش‌ماه نخست سال جاری میلادی، دست‌کم ۳۵۴ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

بر اساس این گزارش، نام ۷۱ شهروند بلوچ در میان اعدام‌شدگان دیده می‌شود. اتهام ۲۰۶ تن از اعدام‌شدگان نیز مربوط به مواد مخدر اعلام شده است.

این گزارش همچنین می‌افزاید که این تعداد اعدام مرتبط با جرائم مواد مخدر، در مقایسه با مدت مشابه سال پیش، رشدی ۱۲۶ درصدی نشان می‌دهد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان اعلام کرده که تعداد اعدام‌های مواد مخدر طی چهار سال گذشته تقریبا ۳۰ برابر افزایش داشته است و در شش ماه نخست سال جاری میلادی، روزانه بیش از یک نفر به دلیل ارتکاب جرایم مربوط به مواد مخدر اعدام شده‌اند.

او متهمان مواد مخدر را “قربانیان کم‌هزینه ماشین اعدام حکومت‌” دانسته و می‌افزاید: «این تعداد کم‌سابقه اعدام کمترین واکنش‌ها را در برداشته است.»

امیری‌مقدم پیش از این، هدف جمهوری اسلامی از افزایش اعدام‌ها را “وحشت‌پراکنی برای پیشگیری از گسترش اعتراضات” و ادامه حیات خود دانسته و هشدار داده بود: «اگر جامعه جهانی نسبت به موج اعدام‌ها واکنش قوی‌تری نشان ندهد، صدها نفر دیگر در ماه‌های آینده قربانی ماشین اعدام جمهوری اسلامی خواهند شد».

سازمان حقوق بشر ایران در گزارش خود با اشاره به سرعت گرفتن ماشین اعدام جمهوری اسلامی، از جامعه جهانی درخواست کرده تا سکوت خود را بشکنند و کشتار شهروندان توسط حکومت را محکوم کنند و از این طریق برای نجات جان محکومان به اعدام در ایران تلاش کنند.

 

مدیر این سازمان، متهمان مواد مخدر را قربانیان کم‌هزینه ماشین اعدام  و جزو ضعیف‌ترین اقشار جامعه‌ دانسته و از دفتر جرائم و مواد مخدر سازمان ملل (UNODC) و کشورهایی که هزینه پروژه‌های مشترک این دفتر با جمهوری‌اسلامی را تامین می‌کنند، خواسته تا سکوت معنادار خود را در خصوص اعدام بیش از ۲۰۶ متهم جرائم مواد مخدر در ۶ ماه گذشته بشکنند و ادامه هر گونه همکاری با جمهوری‌اسلامی را به این مشروط کنند که اعدام‌های مربوط به مواد مخدر لغو شوند.

۳۵۴ اعدام‌ در شش ماه نخست، جنایت خاموش

در جزییات گزارش سازمان حقوق بشر ایران موارد اتهامی مورد ادعای حکومت ایران درباره افراد اعدام شده مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس این گزارش، جرایم مواد مخدر در جایگاه نخست قرار دارد و در جایگاه دوم نیز، جرم این افراد، قتل اعلام شده است و بر اساس زبان و ادبیات حکومتی، این نوع اعدام‌ها قصاص خوانده می‌شوند.

از جمله موارد نقض حقوق بشری که در این گزارش بیشتر به چشم می‌خورد اعدام ۷۱ نفر از شهروندان بلوچ در شش ماهه نخست سال جاری میلادی است و همچنین این که پنج مورد از این اعدام‌ها، مربوط به بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری پس از قتل مهسا امینی و خیزش مردمی ۱۴۰۱ بوده است.

این گزارش همچنین می‌افزاید که در این مدت شش ماهه، دو تن به اتهام “سب‌النبی” اعدام شده‌اند. سب‌النبی اصطلاحی است فقهی که مجازات آن در ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی، اعدام ذکر شده است.

این گزارش با اشاره به اینکه در سال جاری، تنها ۴۳ اعدام از مجموع اعدام‌های صورت گرفته در رسانه‌های داخل ایران اعلام شده است می‌نویسد، شهروندان بلوچ در حالی ۲۰ درصد کل موارد اعدام‌ها را تشکیل می‌دهند که تنها بین دو تا شش درصد از کل جمعیت کل ایران را شامل می‌شوند.

سازمان حقوق بشر ایران همچنین می‌افزاید که گزارش‌های اعدام را صرفا در صورتی جزو آمار ثبت می‌کند که صحت اخبار مربوط به آن، از طریق دو منبع معتبر و غیر‌مرتبط با یکدیگر، تایید شده باشد و از این رو، تعداد واقعی اعدام‌ها ممکن است در عمل از آمار اعلام‌شده در این گزارش بیشتر باشد.
دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *