تجارت عجیب و غریب پوست حیوانات / پوست گراز ۶ میلیون تومان!

By | ۱۴۰۲-۰۴-۱۳

تجارت پوست حیوانات در فضای مجازی بازار داغی را برای فعالان آن فراهم کرده است تا جایی که قیمت پوست گراز ۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

ایران هم به یکی از بازارهای سودده برای فعالان تجارت پوست حیوانات تبدیل شده است. تجارت پوست حیوانات در فضای مجازی بازار داغی را برای فعالان آن فراهم کرده است تا جایی که قیمت پوست یک کروکودیل ۸۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

تجارت دردناکی است اما پرسود؛ خرید و فروش پوست حیوانات وحشی و اهلی همچنان در دنیا یکی از پرسودترین تجارت‌هاست که درآمدهای میلیون دلاری از این تجارت موجب شده تا در ایران هم به یکی از بازارهای سودده برای فعالان آن تبدیل شود.

دوستداران حیوانات و محیط زیست مدام در رسانه‌ها از مردم می‌خواهند که از خرید لباس‌هایی با پوست حیوانات خودداری کنند اما برخی از برند پوشان و مرفهان و متمولان جامعه که به دنبال شو هستند و پوشیدن و داشتن لباس‌هایی با پوست آهو و روباه و پلنگ و … را مایه فخر و مباهات خود می‌دانند، حاضرند برای داشتن پوشاک و کیف و کفش با پوست حیوانات هزینه‌های گزافی را به قاچاقچیانی که تجارت پوست می‌کنند بدهند؛ همین موضوع آتش طمع شکارچیان حیوانات را دوچندان می‌کند. جالب است که سایت‌های خرید و فروش پوست حیوانات بی هیچ ابایی از قانون، برای ارتباط با مشتریان خود شماره تماس گذاشته‌اند و محصولاتشان را با قیمت‌های دلخواه می‌فروشند. چرا که قیمت مشخصی برای یک محصول قاچاق و غیر قانونی وجود ندارد و تا حد امکان می‌توانند روی قیمت‌ها جولان دهند. پوست حیواناتی که توسط این افراد فروخته می‌شود اکثرا وارداتی است و در ایران تولید و دباغی نمی‌شود.

تجارت پوست گرگ، آهو، پلنگ و شیر

برای اطلاع از قیمت انواع پوست با تعدادی از این فروشندگان پوست در فضای مجازی تماس می‌گیریم. یکی از فروشنده‌های پوست حیوانات در تماس خبرنگار همشهری آنلاین در خصوص قیمت پوست حیوانات می‌گوید: در حال حاضر پوست گرگ، مار، آهو و روباه موجودی دارم. کدام پوست را می‌خواهید؟

از او می‌خواهیم قیمت پوست مار را به ما بدهد و می‌گوید: پوست اول مار یا پوست دوم؟ قیمت‌هایشان با هم متفاوت است.

این‌طور که به نظر می‌رسد ابعاد پوست، کامل یا تکه‌ای بودن آن در تعیین قیمت‌ها موثر است.

او می‌گوید: پوست اول مار در ابعاد ۱۰*۱۰ را ۴۰۰ هزار تومان می‌فروشم و پوست دوم در همین ابعاد ۱۲۰ هزار تومان قیمت دارد. پوست اول مار یک متری ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

این فروشنده از پشت تلفن این طور محصولش را تبلیغ می‌کند: پوست‌هایی که دارم رنگ خوبی دارد و به قرمزی می‌زند و چرم باکیفیتی دارد.

گویا رنگ پوست مار یکی از ملاک‌ها برای انتخاب مشتریان خاص است. البته پوست مارهایی که این فروشنده دارد نژادهای خاص و گران قیمت نیست و خودش به این موضوع اذعان دارد و می‌گوید: پوست‌های ماری که من دارم معمولی هستند و از از هند و پاکستان و از طریق کالای مسافر وارد کشور می‌شوند.

وی علاوه بر پوست مار، پوست گرگ، آهو و شیر هم می‌فروشد و می‌گوید: پوست کامل آهو با مو هم دارم که ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می فروشم در حالی که بدون مو را یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشم. پوست کامل گرگ ندارم اما اگر داشتم قیمت آن بالای ۸ میلیون تومان بود. الان در حال حاضر یک سوم یک پوست کامل گرگ را دارم که آن را به صورت تکه‌ای می‌فروشم و قیمت هر تکه ۳۵۰ هزار تومان است. پوست شیر هم را هم تکه‌ای (۱۰ سانتی متری) ۳۵۰ هزار تومان می‌فروشم.

وی ادامه می دهد: پوست کامل شیر را ندارم و اگر بخواهید کامل آن را بگیرید قیمت مشخصی ندارد و بستگی دارد که از کجا تهیه کنید اما اگر فروشنده منصفی پیدا کنید ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان برای خرید یک پوست کامل باید هزینه کنید. در حال حاضر در انبارم یک نوع پوست روباه هم دارم با سر و دست و دم، فقط دو تیکه کوچک از آن بریده‌ام که ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌فروشم. روباه معمولی و خاکستری نیست بلکه پوست روباه سفید است که بسیار زیباست.

این فروشنده پوست در خصوص پوست پلنگ هم می‌گوید: پیدا کردن پوست پلنگ کمی سخت است و باید معرف داشته باشید تا به منبع اصلی برسید. اخیرا یکی از دوستانم پوست پلنگی که داشت را ۱۲ میلیون تومان برای فروش گذاشته بود و معمولا این نوع پوست‌ها به سرعت به فروش می‌رسد اما معمولا بالای ۲۰ میلیون تومان قیمت دارند.

پوست ارزان خر و الاغ!

سالانه الاغ‌ها و خرهای زیادی نیز به خاطر تجارت پوست‌شان قربانی می‌شوند. پوست این حیوانات در شبکه‌های مجازی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می شود که فروشنده‌ها معتقدند جزو پوست‌های بسیار ارزان است.

پوست مار پیتون جنگلی آفریقایی متری چند؟

یکی دیگر از فروشندگان پوست حیوانات نیز می‌گوید:‌ ما پوست مار نژاد پیتون می‌فروشیم. این پوست‌ها از آفریقا وارد می‌شوند و مارهای جنگلی هستند که متری ۶ میلیون تومان قیمت دارد. معمولا مارهای پیتون ۳ متر به بالا هستند. الان سری جدید پوست مارهای پیتون ما از آفریقا در راه هستند و به‌زودی وارد کشور می‌شوند. هنوز قیمت آنها مشخص نیست و باید هزینه‌های گمرک محاسبه شود و بعد قیمت‌گذاری شود و الان نمی‌توانم برای محصولات جدید قیمتی به شما بدهم. چون همه چیز بر مبنای دلار است.

وی می‌گوید: پوست کروکودیل هم در سایزهای متوسط و بزرگ برای فروش داریم که از آفریقا و ایتالیا وارد می‌شود و معمولا سایز متوسط زیر ۳۰ میلیون تومان در بازار یافت نمی‌شود و قیمت کروکودیل‌های بزرگ زیر ۸۰ میلیون تومان نیست. البته محصولات جدید در راه است اما یک پوست در حال حاضر داریم که با قیمت یک‌سوم قیمت اصلی‌اش یعنی ۱۴ میلیون تومان به شما می‌فروشم.

وی در گفت‌وگو با ما در خصوص واردات این محصولات می‌گوید: واردات برخی پوست‌ها به کشور مجاز است و ما حجم زیادی پوست مار و کروکودیل را برای مصارف مختلف از طریق گمرک وارد می‌کنیم. آنهایی که از طریق کالای مسافر این محصولات را وارد کشور می‌کنند تعداد زیادی نمی‌تواند با خود وارد کنند.

به گفته وی قیمت پوست خرگوش وارداتی از ارمنستان و ترکیه هم بستگی به سایز و کیفیت آن قیمت‌های متفاوتی دارد و بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود. او پوست گوسفندی مرینوس هم دارد که یک میلیون و ۴۸۰ هزار تومان می‌فروشد. همچنین ۵ نوع پوست چرم ماهی هم می‌فروشد که قیمت هر جلد آن از ۸۰ هزار تومان به بالاست.

وی توضیح داد: معمولا پوست مار، کروکودیل و خرگوش در ایران دباغی نمی‌شوند و بیشتر وارداتی است و واردات آنها مجاز است.

نقش گمرک در واردات پوست طبیعی حیوانات

برخی فروشندگان پوست‌های وارداتی برای دادن قیمت پوست حیوانات وحشی و حرام گوشت منتظر ترخیص کالاهایشان از گمرک هستند. برای پیگیری این موضوع با گمرک کشور ارتباط گرفتیم تا ببینیم قضیه از چه قرار است. یک منبع آگاه در گمرک کشور گفت: از آنجا که ما عضو سازمان جهانی گمرک هستیم و قواعد بین‌المللی را رعایت می‌کنیم، لذا واردات پوست طبیعی حیوانات ممنوع است. البته استثناهایی هم وجود دارد مثلا برای واردات پوست طبیعی گاوی، که البته آن هم محدودیت دارد. البته به این موضوع هم اشاره کنم که اگر سازمان توسعه تجارت اجازه ثبت سفارش دهد ما نیز تشریفات گمرکی آن را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: سیاست‌گذاری‌های کلی تجارت خارجی با سازمان توسعه و تجارت است یعنی واردکننده باید قبل از واردات به این سازمان مراجعه کند و مجوز ثبت سفارش بگیرد. تا مجوز نباشد گمرک اجازه ترخیص کالا نمی‌دهد. ما در حوزه ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها و صدور مجوز کالاهای وارداتی دخل و تصرف قانونی نداریم. اگر مجوزی برای واردات پوست صادر شود ما این پوست‌ها را به آزمایشگاه‌های استاندارد می‌فرستیم که زیر نظر سازمان ملی استاندارد است تا ماهیت این پوست‌های وارداتی مشخص شود و نظر دهند این کالاها پوست گوسفندی یا گاوی است یا پوست حیوانات دیگری است. و بعد از آن مجوزی که سازمان توسعه تجارت صادر کرده را رصد می‌کنیم تا ببینیم این مجوز برای چه نوع پوستی صادر شده است و اگر مجوزها با کالا مطابقت داشته باشد اجازه ترخیص کالا داده می‌شود. اما چون ما عضو یک سری کنوانسیون‌های بین‌المللی هستیم اگر ممنوعیتی در واردات کالایی وجود داشته باشد صددرصد آن ممنوعیت‌ها را اعمال می‌کنیم و واردات پوست طبیعی حیوانات به خاطر مسائل زیست محیطی در تمام دنیا ممنوع است و تنها واردات پوست‌های مصنوعی مجاز است چون مصارف صنعتی دارد. بنابراین واردات پوست طبیعی از طریق مبادی رسمی قانونی نیست مگر به تشخیص سازمان توسعه تجارت و صدور مجوز این سازمان باشد.

واردکنندگان قانون را دور می‌زنند

ما این موضوع را از سازمان توسعه و تجارت نیز پیگیری کردیم. نرگس باقری زمردی، مدیرکل مقررات سازمان توسعه و تجارت نیز گفت: واردات پوست حیوانات حرام گوشت ممنوعیت شرعی دارد لذا اجازه واردات ندارد و سازمان توسعه و تجارت هم هیچ مجوزی برای واردات این حیوانات صادر نکرده است. واردات پوست حیوانات همچنان جزو گروه کالاهای با کد تعرفه ۴ هستند که واردات آنها ممنوع است. شاید کسانی که واردات انجام می‌دهند با کد تعرفه دیگری واردات انجام می‌دهند.

باقری زمردی ادامه داد: واردات پوست گاو هم که شرعی است در گروه ۲۷ قرار دارد یعنی وارداتش محدودیت دارد چرا که یا تولید داخل دارند یا به خاطر مسائل ارزی با مشکل مواجه می‌شوند.

آنچه که مشخص است این است که کسانی که واردت پوست انجام می‌دهند با کد تعرفه‌های دیگری این قانون را دور می‌زنند. مدیرکل مقررات سازمان توسعه و تجارت در این خصوص گفت: ما به گمرک اعلام کرده‌ایم اگر سازمان توسعه و تجارت ثبت سفارشی انجام داد اما زمانی که کالا وارد گمرک شد و چیز دیگری بود باید ثبت سفارش را به ما برگردانید. بنابراین اگر وارداتی به این شیوه انجام می‌شود غیر قانونی است.

قیمت پوست حیوانات در بازار

پوست حیوانات مختلف قیمت
پوست کامل الاغ  یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار
پوست کامل خر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار
پوست کامل خرگوش ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان
پوست کامل کروکودیل(به سایز کروکودیل بستگی دارد) از ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان
پوست کامل گوسفند مرینوس یک میلیون و ۴۸۰ هزار تومان
پوست مار پیتون جنگلی وارداتی از آفریقا متری ۶ میلیون تومان
پوست کامل گورخر ۱۰ میلیون تومان
پوست کامل پلنگ بالای ۲۰ میلیون تومان
پوست کامل خرس ۱۵ میلیون تومان
پوست کامل شیر ۲۰ میلیون تومان
پوست کامل گراز ۶ میلیون تومان
پوست کامل آهو ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
پوست کامل سمور یک میلیون تومان
پوست کامل روباه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

همشهری‌آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *