رفراندوم و انتخابات؛ شهاب الدین حائری: اگر مردم درک «رفراندوم» ندارند، پس در انتخابات هم نمی‌توانند شرکت کنند

By | ۱۴۰۲-۰۴-۱۷

شهاب الدین حائری، فعال سیاسی و فرزند امام جمعه پیشین شیراز گفته: «من معتقدم اگر مردم صلاحیت دارند در انتخابات مجلس شرکت کنند، قطعا صلاحیت دارند در رفراندوم هم شرکت کنند.»

او با بیان اینکه «انتخابات و رفراندوم، یا هر دو یا هیچ کدام» تصریح کرد: «اگر شما ما را دارای صلاحیت نمی‌دانید که در رفراندوم برای تغییر قانون اساسی یا برای رابطه با آمریکا یا برای حجاب اجباری شرکت کنیم، پس ما اصلا صلاحیت نداریم در انتخابات مجلس شرکت کنیم.»

علی خامنه‌ای روز ۲۹ فروردین در سخنانی با رد صریح هر پیشنهادی برای برگزاری هر مدلی از رفراندوم گفت که ممکن است بسیاری از مردم و شرکت‌کنندگان در رفراندوم درک درستی از موضوع رفراندوم نداشته باشند.

پیشتر و به طور جداگانه «میر حسین موسوی» و «حسن روحانی» از سران سابق نظام جمهوری اسلامی خواهان برگزاری همه‌پرسی در مسائلی همچون سیاست، اقتصاد و اصل قانون اساسی شده بودند.

براساس اصل پنجاه‌ونهم قانون اساسی، مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌تواند به همه‌پرسی و آرا عمومی مردم گذاشته شود اما درخواست مراجعه به آرای عمومی باید به تصویب دوسوم مجموع نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد.

شهاب‌الدین حائری شیرازی، فرزند امام جمعه پیشین شیراز پیش‌تر با انتقاد از سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم، گفت که اگر جمهوری اسلامی مردم را نکشد و کور نکند، خواهد دید که چه جمعیتی به خیابان خواهند آمد.

شهاب‌الدین حائری که تأکید داشت دارای درجه اجتهاد است، در مناظره با علی ذوعلم، روحانی حامی علی خامنه‌ای، در میزگرد رسانه «حرف نو» درباره ارزیابی رهبری ۳۵ ساله خامنه‌ای که در ۲۸ خرداد برگزار شد، با بیان این که «مطالبات رهبری دقیقا متضاد سیاست‌هایش است» تأکید کرد که «ما حق نداریم به‌خاطر شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل مردم را بدبخت کنیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *