جنجال حقابه: مهلت اعلام‌شده تهران تمام شد و طالبان هنوز اجازه بازدید از سد کجکی را به ایران نداده‌اند

By | ۱۴۰۲-۰۴-۲۲

برخلاف امیدواری تهران و باوجود گذشت بیش از ۱۵ روز، طالبان تاکنون به هیئت فنی ایرانی اجازه بازدید از سد کجکی را نداده است و ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز یکبار دیگر طالبان را به عدم «تامین حقابه» ایران متهم کرده است.

حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران برای افغانستان به تاریخ ۱۸ ژوئن در برنامه تلویزیونی «صف اول» صدا و سیمای ایران گفته بود که طالبان توافق کرده‌اند که تا کمتر از ۱۵ روز آینده، به تیم فنی ایران اجازه بازدید از سد کجکی را دهند.

اینک از آن زمان بیش از ۲۰ روز می‌‌گذرد و هنوز به تیم فنی ایران اجازه این بازدید داده نشده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در تازه‌ترین نشست خبری خود به روز دوشنبه ۱۹ سرطان/تیر گفت که طالبان باوجود پذیرفتن حقابه ایران، همچنان به تعهد خود برای تامین حقابه، عمل نکرده و این موضوع در گفتگو با طالبان «باجدیت» پیگیری خواهد شد.

جنجال‌های پسین میان ایران و طالبان بر سر مساله حقابه، حتی به درگیری مرزی میان دو طرف نیز انجامیده است.

طالبان هرچند مساله حقابه ایران را پذیرفته‌اند، اما می‌گویند که به دلیل خشکسالی رود هلمند/هیرمند آب کافی برای ارسال به سوی ایران ندارد.

تهران اما به این سخنان طالبان، بی‌باور هستند و برای ثابت شدن کم‌آب بودن هیرمند، خواهان بازدید رسمی از سد کجکی شده است.

ناصر کنعانی می‌گوید تامین حقابه ایران، بیانگر «حسن‌نیت دولت سرپرستی موقت افغانستان» است و طالبان مسئول هستند تا این حق همسایه را دهند.

به بنیاد معاهده هیرمند که در سال ۱۹۷۲ میان دولت وقت ایران و افغانستان امضا شده بود، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند ۸۲۰ میلیون متر مکعب در سال گفته شده است.

زکریا حسنی
رادیو فراسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *