گزارشی از وضعیت دانشگاه‌ها: حراست، دانشجویان را آزار کلامی می‌دهند و تهدید به لمس می‌کنند

By | ۱۴۰۲-۰۴-۲۳

نیکی محجوب می‌گویند بعد از شکل گرفتن جنبش «زن زندگی آزادی»، سرکوب‌گری نیروهای حراست دانشگاه‌ها به شکلی بی‌سابقه‌ افزایش یافته است.

بر این اساس دست نیروهای حراست برای هر برخوردی، از آزار کلامی تا تعرض جسمی کاملا باز گذاشته شده تا به این شیوه، از شکل‌گیری اعتراضات جدید در آستانه یک‌سالگی خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی جلوگیری کنند.

مصاحبه ایران‌اینترنشنال با دست‌کم ۱۵ دانشجو نشان می‌دهد این آزارها در دانشگاه‌های سراسری و آزاد و در شهرهای مختلف از حدود چهار ماه پیش تاکنون افزایشی چشم‌گیر داشته است.

از آنجا که جنبش دانشجویی در شکل‌گیری و تداوم خیزش انقلابی سال گذشته نقش مهمی داشت، نیروهای سرکوب با حمله به دانشگاه‌ها و ضرب و شتم و دستگیری دانشجویان، سعی کردند این موج اعتراضی را کنترل کنند.

دانشجویان و فعالان دانشجویی می‌گویند در آستانه سالگرد این خیزش در شهریور ماه، نیروهای امنیتی می‌خواهند جلوی شکل‌گیری موج جدیدی از اعتراضات دانشجویی را بگیرند.

لغو اسکان در خوابگاه و تماس با خانواده دانشجویان دختر

یکی از دانشجویان دانشگاه الزهرا در اسپیس توییتری که در رابطه با فشار بر دانشجویان برگزار شده بود گفت که ماموران حراست با پدر دانشجوهای دختر تماس می‌گیرند و با زدن اتهاماتی واهی، دانشجو را از طرف خانواده هم تحت فشار می‌گذارند.

دانشجوی یکی از دانشگاه‌های دولتی تهران نیز در این زمینه به ایران‌اینترنشنال گفت: «خانواده‌ام به سختی موافقت کردند من برای تحصیل به تهران بیایم و حالا‌ یک ماه است به دلیل حجاب، دانشگاه برایم لغو اسکان زده‌. برخورد ماموران حراست آنقدر زننده و زشت بود که ترجیح می‌دهم درباره آن حرف نزنم.»

او یادآور شد که عملا جایی برای ماندن ندارد و تامین هزینه اجاره و خورد و خوراک در تهران برایش امکان‌پذیر نیست و برای همین «مجبور است انصراف دهد و به شهر خودش بازگردد».

افزایش فعالیت کمیته حجاب در دوره امتحانات و تهدید به تعرض جنسی

از سوی دیگر دانشجویان می‌گویند فعالیت کمیته «حجاب و پوشش» در دوره امتحانات گسترده‌تر شد و ماموران در سالن امتحان حاضر شده و به دانشجو تذکر می‌دادند. اگر هم دانشجو حاضر به پذیرش نمی‌شد بدون اطلاع قبلی ممنوع‌الورودش می‌کردند.

به گفته دانشجویان، در مواردی روسا یا استادان دانشگاه‌ها تلاش کرده‌اند با پادرمیانی، دانشجوی ممنوع‌الورود را برای امتحان وارد دانشگاه کنند اما حراست اجازه نداده است.

آمار دقیقی از دانشجویان تعلیق یا ممنوع‌الورود شده به دانشگاه‌ها در یک سال اخیر و به دلیل رعایت نکردن حجاب در دست نیست اما بر اساس گفته دانشجویان، ده‌ها دانشجو به این دلیل از ادامه تحصیل محروم شده‌اند.

یکی از دانشجویان دانشگاه‌ بهشتی از تجربه خود به ایران‌اینترنشنال گفت:

«ماموران حراست با موتور در محوطه دانشگاه گشت می‌زنند و تذکری که در مورد حجاب می‌دهند بسیار توهین‌آمیز است. از الفاظ بسیار زشت استفاده می‌کنند و وقتی بی‌توجهی دانشجو را می‌بینند تهدید به لمس بدنی او می‌کنند.»

نگرانی حکومت از آتشِ زیر خاکستر اعتراضات دانشجویی

علاوه بر حجاب، دست‌کم هزار دانشجوی معترض دانشگاه‌های مختلف ایران هم تاکنون با حکم تعلیق یا تبعید تحصیلی مواجه شده‌اند.

آن دسته از استادانی هم که با اعتراض دانشجویان همراه شده‌اند، بازنشستگی پیش از موعد گرفته یا بدون دلیل و اعلام قبلی، «منع کار» برایشان صادر شده است.

این وضعیت در مورد کادر دانشگاه هم صدق می‌کند.

دانشجویان می‌گویند سرکوب رویه‌ای جدید نیست اما دور تازه این فشارها پس از خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی، حکایت از استیصال حکومتی دارد که تنها راه مقابله با دانشجویان معترض را پرونده‌سازی و حذف آن‌ها از محیط دانشگاه می‌بیند.

یک فعال دانشجویی به ایران‌اینترنشنال گفت که حراست دانشگاه‌ها، با همراهی نیروهای امنیتی در تلاش‌ هستند تا در آستانه یک‌سالگی خیزش «زن زندگی آزادی»، دانشگاه را اخته کنند.

به گفته او، تصور نیروهای سرکوب‌گر این است که با بازداشت فله‌ای و تعلیق، برگ برنده را در دست خواهند داشت اما نمی‌دانند «دانشگاه، آتش زیر خاکستر است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *