چراغ سبز آمریکا به بغداد برای پرداخت پول برق ایران به بانک‌های غیرعراقی

By | ۱۴۰۲-۰۴-۲۸

خبر پرداخت پول برق ایران به بانک‌های غیرعراقی همزمان با سفر وزیر خارجه عمان به تهران و گفت‌و‌گوی سالیوان و نخست‌وزیر قطر درباره ایران منتشر شد

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه در گزارشی اختصاصی به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که ایالات‌متحده به عراق اجازه داده است پول برق ایران را به بانک‌های غیرعراقی پرداخت کند.

براساس این گزارش به نقل از منبعی که نام او فاش نشده است، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا معافیت ۱۲۰ روزه برای پرداخت پول برق ایران برای عراق در نظر گرفته است.

عراق به واردات برق از ایران وابسته است و همواره این معافیت‌ها برای این کشور تمدید شده است اما این نخستین بار است که پول به جای بانک‌های عراقی به حساب بانک‌های کشور سوم پرداخت می‌شود که غیرعراقی‌اند.

این گزارش می‌گوید که پول در حساب بانک‌های غیرعراقی نگهداری می‌شود و ایران می‌تواند با مجوز آمریکا به آن دسترسی داشته باشد. در این گزارش آمده است که مورد مصرف این پول موارد انسان‌دوستانه است.

ایران پیش‌تر با کاهش صادرات گاز به عراق، بغداد را تحت فشار قرار داده بود تا مجوز آزادسازی پول‌های مسدود شده را از آمریکا بگیرد.

آمریکا اخیرا دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از پول مسدود شده ایران در عراق را آزاد کرده بود.

رویترز می‌گوید که براساس معافیت‌های جدید، پرداخت‌ها به بانک‌هایی خارج از عراق انجام می‌شود.

در این گزارش به نام کشور سوم اشاره نشده است، اما پیش‌تر نام عمان و قطر به عنوان میانجی‌ها در مذاکرات ایران و غرب به عنوان کشورهایی که احتمالا پول‌های رفع توقیف شده ایران در بانک‌های آنها نگهداری خواهد شد، اشاره شده بود.

خبر معافیت از تحریم‌های عراق و پرداخت به بانک‌های غیر عراقی همزمان با گفت‌و‌گوی تلفنی نخست‌وزیر قطر و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا درباره ایران منتشر شده است.

همچنین وزیر خارجه عمان، دیگر کشور واسطه بین ایران و آمریکا هم به تهران سفر کرده است.

در هفته‌های اخیر هم گزارش‌های متعددی درباره توافق‌های نانوشته جمهوری اسلامی ایران و دولت بایدن منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *