نخستین فیلم‌های لت‌و‌پار کردن شبانه ۳۰ زن و مرد طبیعت‌‌گرد توسط ماموران سپاه

By | ۱۴۰۲-۰۵-۰۲

۳۰ فرد مسلح با شوکر و باتوم نیمه‌شب به چادر چند زن و مرد طبیعت‌گرد در شمال ایران حمله کرده و آنها را لت و پار کردند. گزارش شده که مهاجمان مسلح به سلاح گرم، باتوم و شوکر بودند و طبیعت‌گرد‌ها را به شدت مورد ضرب و جرح قرار دادند. این حمله شامگاه پنجشنبه ۲۹ تیر درمنطقه ییلاقی و کوهستانی اوپرت در مرز استان‌های سمنان و مازندران از سوی ماموران سپاه صورت گرفته است. (فیلم زیر)

گزارش بی بی سی: ماجرای یک شب تابستانی گروهی از گردشگران طبیعت در منطقه اوپرت،‌ مرز میان جنگل و کویر سمنان، حاکی از روایت هولناکی است.

گزارش‌ها از ایران حاکیست که ساعت یک نیمه شب جمعه ۳۰ تیرماه،‌ گروهی درحالیکه صورت‌هایشان را پوشانده بودند، با «اسلحه،‌ باتوم و شوکر» و لباس‌هایی که «آرم سپاه پاسداران» داشته،‌ به محل کمپ گردشگران در بالای کوه حمله کردند.

شاهدانی که در محل بودند می‌گویند که چند نفر مجروح شدند و حتی یک نفر در بیمارستان بستری شده اما همه افراد حاضر در کمپ‌ها به ویژه کودکان «به شدت وحشت زده شدند.»

گردشگران می‌گویند با استانداری سمنان و فرمانداری تماس گرفتند و خواهان پیگیری مساله شدند،‌ اما می‌گویند که «امیدی به پیگیری ندارند.»

یکی از حاضران در کمپ به بی‌بی‌سی فارسی گفت که نیمه شب که کمپ خاموش شده بود و همه برای خوابیدن در چادرهایشان بودند،‌ ناگهان گروهی با فریاد و ناسزا و شلیک تیرهای هوایی به محل کمپ‌ها حمله کردند و فریاد زدند که همه از داخل چادرها بیرون بیایند.

در شبکه‌های اجتماعی عکس‌هایی از آثار ضرب و جرح بر بدن افراد و چادرهای تخریب شده منتشر شده است.

منطقه ییلاقی اوپرت که منطقه کوهستانی با مناظر خیره‌کننده و هوایی دلپذیر در میان سمنان و مازندران قرار دارد و از مقاصد پرطرفدار تورهای گردشگری به ویژه طبیعت گردی به ویژه در فصل تابستان محسوب می‌شود.

موج برخوردهای امنیتی با صاحبان مشاغل و اصناف و امکان گردشگری برای مقابله با زنانی که می‌خواهند از حق خود در انتخاب پوشش‌ استفاده کنند ادامه دارد و به نظر می‌رسد با رسیدن محرم افزایش یافته و به بالای کوه‌ها هم رسیده است.

شاهد عینی که در هنگام این اتفاق در یکی از کمپ‌ها بوده درباره نیمه شب سی‌ام تیر ماه،‌ می‌گوید که مهاجمان که روی لباسشان آرم سپاه پاسداران داشت و به «کلاشینکوف» مسلح بودند فریاد می‌زند: «سوم محرم آمدید تفریح،‌ فلان فلان شده‌ها…»

این شاهد عینی می‌گوید: «در کمپ ما نه مشروبات الکلی بود و نه سرو صدا و بزن و برقصی.»

به گفته این شاهد،‌ ماموران به افراد حمله کرده،‌ آنها را ابتدا به شدت کتک می‌زدند و سپس می‌پرسیدند که آیا مشروب الکلی خوردید.

شاهد عینی می‌گوید: «با شوکر و قنداق تفنگ کتک می‌زدند و بعد می‌پرسیدند مشروب خوردید؟ به زور می‌خواستند بگویند افراد مشروب خوردند.»

او می‌گوید که یک خانواده که کودک خردسال داشتند از چادر بیرون نیامده بودند و افراد مهاجم با خشونت آنها را از چادر بیرون انداختند و زن و بچه را هم کتک زدند.

او می‌گوید که روی زمین دراز کشیده بوده و وحشت‌زده در تاریکی شب بیشتر صداها را می‌شنیده: «صدای فریاد، جیغ و ناله و التماس در تاریکی شب شنیده می‌شد.»

به گفته این شاهد عینی «ماموران گفتند که حکم قضایی دارند».

این شهروند علاقمند به طبیعت و کوهنوردی ماجرای آن شب را «هولناک و اسفبار» توصیف‌ کرد و گفت که این سوال‌ها برایش پیش آمد که «آیا در حکم قضایی آمده که کوه رفتن در ماه محرم ممنوع است؟ آیا آمده که کسی که کوه رفته را تا حد مرگ کتک بزنند؟ فلج اش کنند؟ وقتی نتوانستند چیزی پیدا کنند،‌ به مادر و پدر افراد فحش دهند و وسایل آنها را تخریب کنند؟ به چه جرمی با ما برخورد شده است؟ چرا زن و بچه مردم را مقابل چشمشان کتک زدند؟»

یک کاربرهم در اینستاگرام نوشته که پس از یک هفته کاری در شرایط سخت اقتصادی به طبیعت پناه برده بودند که آرامشی داشته باشند: اما به آنها حمله شده است: «واقعا جرم من چیست که در ایران متولد شدم؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *