معاون وزارت بهداشت: ۱۵۵ هزار تخت فرسوده‌ داریم، سازمان برنامه و بودجه پول نمی‌دهد

By | ۱۴۰۲-۰۵-۰۸

معاون وزارت بهداشت ایران ضمن اشاره به وجود ۱۵۵ هزار تخت بیمارستانی فرسوده، دربارهٔ اختصاص ندادن بودجه برای ایمن‌سازی بیمارستان‌های فرسوده هشدار داد.

معاون وزارت بهداشت ایران ضمن اشاره به وجود ۱۵۵ هزار تخت بیمارستانی فرسوده، دربارهٔ اختصاص ندادن بودجه از طرف دولت برای ایمن‌سازی بیمارستان‌های فرسوده هشدار داد.

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، روز یک‌شنبه هشتم مرداد به خبرگزاری ایلنا گفت که ۱۵۵ هزار تخت بیمارستانی در کشور فرسوده‌اند و ایمن‌سازی بیمارستان‌های کشور نزدیک به ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اما سازمان برنامه و بودجه تاکنون اعتباری برای این موضوع در نظر نگرفته است.

بی‌توجهی سازمان برنامه و بودجه که این مقام دولتی به آن اشاره کرده است، در حالی است که در اسناد متعددی که یک گروه نزدیک به سازمان مجاهدین خلق با نام «قیام تا سرنگونی» از هک وب‌سایت ریاست‌جمهوری به دست آورد، نشان می‌دهد که در موارد بسیاری هزینه‌های سنگینی برای سرکوب اعتراضات به‌طور مستقیم و با دستور مقامات ارشد دولت از سوی این سازمان برای نهادهای نظامی و انتظامی اختصاص یافته است.

آمارهای جدید از فرسودگی بیمارستان‌ها و تخت‌ها با آن‌چه امیر ساکی، مدیر کل منابع فیزیکی وزارت بهداشت، اواسط دی ۱۴۰۱ اعلام کرده بود، تفاوت دارد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا تعداد تخت‌های فرسوده در کشور را ۵۰ هزار مورد و بودجهٔ لازم برای جایگزین کردن تخت‌های جدید را بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود.

خبرگزاری ایمنا پیشتر در گزارشی آمار تخت‌های بیمارستانی کشور را تا سال ۱۳۹۸ حدود ۹۷ هزار و مجموع تخت‌های کل مراکز درمانی را نزدیک به ۱۵۰ هزار مورد اعلام کرده بود.

علاوه بر آمار بالای تخت‌های بیمارستانی فرسوده در کشور، «ناایمن» بودن شمار قابل توجهی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از موضو‌عات حیاتی است که مقامات و مسئولان سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف بارها درباره آن هشدار داده‌اند.

تاکنون آمارهای متفاوتی از تعداد بیمارستان‌های فرسوده کشور اعلام شده است. مدیر کل منابع فیزیکی وزارت بهداشت حدود هفت ماه پیش گفته بود که «حدود ۷۰ درصد بیمارستان‌های کشور و بیش از ۸۰ درصد بیمارستان‌ها تهران فرسوده هستند و در برخی از بیمارستان‌ها به دلیل ساختار قدیمی امکان تأمین ایمنی حریق با استانداردهای جدید امکان‌پذیر نیست.»

موضوع ناایمن بودن بیمارستان‌ها تنها به ساختمان‌ها و مراکز درمانی قدیمی محدود نمی‌شود. علی القاصی‌مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران اوایل خرداد امسال در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت ناایمن بودن ساختمان «بیمارستان جدیدالاحداث هزار تختخوابی مهدی» را تأیید و دلیل آن را «عدم رعایت ضوابط ایمنی و آتش‌نشانی» عنوان کرده بود.

کلینیک مهدی که از سوی رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران به‌ عنوان «بزرگ‌ترین و مجهزترین طرح حوزه سلامت تاریخ کشور» معرفی شده است با حضور ابراهیم رئیسی ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ افتتاح شد.

در سال‌های اخیر عدم رعایت موارد ایمنی در مراکز درمانی و بهداشتی ایران حادثه‌آفرین هم بوده است.

در یکی از این حوادث در تیر ۱۳۹۹ در جریان آتش‌سوزی و انفجار در مرکز درمانی «سینا اطهر» تهران، ۱۹ نفر کشته و دست‌کم ۱۴ نفر مصدوم شدند که علت آن «اتصال برق کولر» در پارکینگ کلینیک این بیمارستان اعلام شد.

در همین حال برخی پزشکان و متخصصان نیز درباره پیامدهای به‌روزرسانی نشدن زیرساخت‌های بیمارستان‌ی که منجر به افت شدید کیفیت خدمات درمانی می‌شود، هشدار داده‌اند.

احمد میر، جراح عمومی و رئیس هیات‌مدیره بیمارستان جم، ۱۲ تیر امسال در گفت‌وگو با روزنامهٔ «اعتماد» گفته بود بسیاری از عمل‌های جراحی در ایران به‌دلیل نبود تجهیزات مورد نیاز یا زمان‌بر بودن تأمین آن‌ها «به‌سختی» انجام می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا،‌ ایسنا و رادیوفردا؛ ف.ع/ ر.ش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *