عبدالناصر همتی ,رئیس سابق بانک مرکزی: در دو سال ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی، چاپ پول ۸۳ درصد و نقدینگی ۷۳ درصد رشد داشته است

By | ۱۴۰۲-۰۵-۱۲

رئیس سابق بانک مرکزی ایران می‌گوید بر اساس آمارهای رسمی، طی دو سال ابتدایی ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی، چاپ پول ۸۳ درصد و نقدینگی ۷۳ درصد رشد داشته است.

عبدالناصر همتی که رقیب آقای رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ بود، روز پنج‌شنبه ۱۲ مرداد با انتشار توئیتی خطاب به رئیس دولت سیزدهم گفت: «در مناظره فرمودید که خنثی‌سازی تحریم یک دولت مقتدر می‌خواهد، آمارهای رشد را جهت تأیید گفته جنابعالی اعلام کردم.»

او در ادامه تصریح کرد طی دو سال ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی نرخ دلار نسبت به ریال ایران ۹۵ درصد رشد داشته، قیمت سکه رشدی ۱۹۲ درصدی را تجربه کرده و شاخص قیمت‌ها ۱۱۴ درصد جهش کرده است.

ابراهیم رئیسی در تبلیغات انتخاباتی و مناظره‌ها مدعی شده بود که با توقف رشد بدهی دولتی و چاپ اسکناس بدون پشتوانه، تورم را مهار و ارزش ریال را تثبیت خواهد کرد.

بانک مرکزی ایران طی ماه‌های گذشته انتشار بسیاری از آمارهای اقتصادی را متوقف کرده و در خصوص نقدینگی نیز تنها گزارش داده که در خرداد امسال نسبت به خرداد پارسال ۲۹ درصد رشد داشته است.

نقدینگی، مهمترین عامل تورم است که خود نیز نتیجه افزایش بدهی دولتی و در نتیجه فشار دولت بر بانک مرکزی برای چاپ بی‌رویه اسکناس است. چاپ اسکناس بدون پشتوانه نیز مهمترین عامل افزایش نقدینگی است و این چرخه طی سال‌های گذشته با سرعت در جریان بوده است.

بانک مرکزی ایران در آخرین گزارش خود اشاره‌ای به حجم نقدینگی نکرده، اما با توجه به رشد ۲۹ درصدی که اعلام کرده و نقدینگی خرداد پارسال که ۵۱۰۰ تریلیون تومان بود، در واقع حجم نقدینگی خرداد امسال از ۶۵۰۰ تریلیون تومان عبور کرده است.

این رقم در آغاز ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی کمتر از چهار هزار تریلیون تومان بود.

آمارهای سایت‌های تخصصی ارز نیز نشان می‌دهد از زمان روی کار آمدن دولت رئیسی، ارزش ریال ایران کمتر از نصف شده و نرخ دلار از ۲۲ هزار تومان به بالای ۵۰ هزار تومان اوج گرفته است.

وضعیت «وخیم‌تر» اقتصاد ایران در دوران همتی

اگرچه وضعیت اقتصادی ایران در دوران ابراهیم رئیسی به شدت وخیم بوده، اما شاخص‌های اقتصادی و مالی کشور در دوران ریاست آقای همتی بر بانک مرکزی در دولت دوازدهم به رهبری حسن روحانی حتی بدتر از دو سال گذشته بوده است.

آقای همتی از مرداد ۱۳۹۷ تا خرداد ۱۴۰۰ رئیس بانک مرکزی ایران بود؛ دوره‌ای که نرخ دلار از زیر هفت هزار تومان به ۲۲ هزار تومان اوج گرفت؛ به عبارتی ریال ایران دو سوم ارزش خود را از دست داد.

همچنین در این دوره نقدینگی از ۱۶۴۶ تریلیون تومان به نزدیک چهار هزار تریلیون تومان اوج گرفت.

مقامات جمهوری اسلامی از طیف‌های مختلف طی بیش از چهار دهه گذشته همواره با وعده بهبود وضعیت اقتصادی، قدرت را در دست گرفته‌اند ولی در این مدت شاخص‌های اقتصادی کشور همواره رو به سقوط بوده است. ضمن اینکه شهروندان ایرانی بسیاری از آزادی‌های فرهنگی، اجتماعی و فردی خود را نیز از دست داده‌اند.

بر اساس آمارهای بانک جهانی، سهم ایران از اقتصاد جهانی از یک درصد در ابتدای انقلاب بهمن ۵۷ به زیر چهار دهم درصد در سال گذشته رسیده است.

با استفاده از توئیت همتی، گزارش‌های بانک مرکزی، رادیو فردا/د.خ/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *