بازپس‌گیری ساختمان‌ سازمان‌های «مردم‌نهاد» توسط شهرداری تهران ادامه دارد

By | ۱۴۰۲-۰۵-۱۵

شهرداری تهران یکی از نهاد‌هایی است که مردم پایتخت آن را با «ماموران چماق به دست سد معبر» می‌شناسند. رویکرد خشن شهرداری فقط به برخورد با «سد معبر» خلاصه نشده و آنطور که روزنامه هم‌میهن نوشته است شهرداری تهران بدون توجه به عواقب مقابله با انجمن‌های مردم نهاد؛ فشار برای تخلیه املاکی که در اختیار آنها است را شدت بخشیده است.

هم‌میهن می‌نویسد که توانخانه، پرورشگاه، درمانگاه، بیمارستان، شیرخوارگاه، تیمارستان، کتابخانه و کلاس‌های مبارزه با بی‌سوادی و کودکستان و باغ کودکان و… . موضوع پربحث این‌‌روزهای حوزه شهری، املاک در اختیار سازمان‌های مردم‌نهاد است.

به نوشته این روزنامه، مدیران کنونی شهرداری با واگذاری املاکی که شهرداری تهران در دوره قبل به سازمان‌های مردم‌نهاد برای حضور در آنها مجوز داده بود مخالفت می‌کنند.

این روزنامه تاکید کرده است که در روزهای‌اخیر نامه تخلیه «خانه کودک ناصرخسرو» و «انجمن یوزپلنگ»، رسانه‌ای شد اما بررسی‌های «هم‌میهن» نشان می‌دهد که بعد از روی‌کارآمدن علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران، فشارها بر سازمان‌های مردم‌نهاد و املاکی که در اختیار آنها قرار دارد، بیشتر شده است.

در این گزارش تاکید شده که حکم‌تخلیه برای برخی ساختمان‌ها به‌دلیل مخاطره‌آمیز بودن ساختمان صادر شده است و حتی در یک مورد اجاره مدت‌زمانی که ملک را «تصرف» کرده‌اند هم مطالبه شده است.

هم‌میهن می‌نویسد که بر اساس قانون شهرداری تهران می‌تواند بخشی از املاک خود را در اختیار مجموعه‌ها قرار دهد. قاعده و قانونی که شهرداری تهران در دوره قبلی، کمیسیونی برای بررسی اجرای اصولی آن تشکیل داده بود.

علی پیرحسینلو، دبیر این‌کمیسیون در آخرین اظهارنظر رسمی‌اش در سال ۱۴۰۰ و پیش‌از روی‌کار‌آمدن علیرضا زاکانی و تیم جدیدش تاکید کرده بود که بیش‌از هزار ملک کشف شده است که در دوره مدیریت‌شهری پیشین واگذار شدند و فقط در تعداد انگشت‌شماری از آنها تشریفات‌ قانونی رعایت شده بود.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران آبان‌ماه ۱۴۰۱ اعلام کرد، تعدادی از املاکی که در دوره‌های گذشته مدیریت‌ شهری به «عده‌ای خاص» واگذار شدند را پس گرفتیم «و برای‌مان تفاوت ندارد که چه‌کسانی در این‌خانه‌ها ساکن هستند.»

صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *