بازنشستگی پیش از موعد برای معلمان و استخدام طلاب در مدارس

By | ۱۴۰۲-۰۵-۱۹

«حسین ملانوری» معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور، از استخدام شش هزار طلبه حوزه در آموزش و پرورش ایران خبر داد. این استخدام در حالی رخ می‌دهد که فعالان صنفی معلمان، همزمان از صدور احکام تعلیق و بازنشستگی اجباری در آموزش وپرورش خبر می‌دهند.

بازنشستگی پیش موعد و تقلیل گروه یکی از فعالین صنفی البرز و گیلان

هیات تخلفات استان البرز با صدور حکمی برای «لیدا اسماعیلی» یکی از فعالان با سابقه استان البرز و گیلان را به “بازنشستگی پیش موعد” و “تقلیل گروه” محکوم کرده‌است. این حکم در حالی صادر شده که وزارت آموزش‌وپرورش برای بازگشت به کار بازنشستگان این وزارت‌خانه در تلاش است. اما در سوی دیگر روزانه اخباری مبنی بر انفصال از خدمت، کسر از حقوق و حذف رتبه‌بندی فعالان صنفی به رسانه‌ها راه می‌یابد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در واکنش به این اخبار به انتقاد از دولت پرداخته و می‌نویسد: «دولت رییسی با سپردن پست‌های آموزشی به نظامیان سپاهی و استخدام طلاب حوزوی‌ در عمل ساختار آموزشی این وزارت‌خانه را  به بخشی از ماشین سرکوب‌ حاکمیت تبدیل کرده‌است.» این شورا ضمن حمایت از فعالان صنفی، در ادامه امنیتی شدن فضای مدارس، پرونده‌سازی و صدور احکام علیه فعالان صنفی را محکوم نموده و تاکید کرد: «اعتراضات فراگیر معلمان در آینده‌ای نزدیک گریز ناپذیر است.»

استخدام شش هزار طلبه جدید در مدارس

«حسین ملانوری» معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور از ادامه اجرای طرح امین در مدارس خبر داده و می‌گوید: «در سال‌های اخیر طرح امین با سرعت خوبی پیش رفته است. در ماه‌های سال گذشته پس از احصا و پالایش آمارها به عدد ۲۱ هزار طلبه در طرح امین که در مدارس آموزش‌وپرورش فعالیت می‌کنند، رسیدیم.»

به گفته معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه: «اینکه سال تحصیلی جدید، چه تعداد طلبه راهی مدارس می‌شوند و فعالیت‌های ما گسترش پیدا می‌کند یا کاهش؛ به تصمیمات و نظرات شورای عالی بستگی دارد که بودجه را تعیین می‌کند. تا جایی که توان در شورا وجود داشته باشد، طرح امین گسترش پیدا می‌کند.»

ملانوری در ادامه افزود: «در سال‌های قبل‌تر اگر بودجه کافی نبود یا حمایت صورت نمی‌گرفت، ما از طریق نیت خالصانه و کار جهادی طلبه‌ها، وظایف خود را پیش برده‌ایم.»

ملانوری در ادامه افزود:  «سه چهارم از طلبه‌های طرح امین را از میان طلاب زن و ۲۵ درصد هم از میان برادران، این طرح را پوشش خواهند ‌داد.»

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه از سال گذشته، توسعه طرح امین مورد توجه قرار گرفته است، افزود: «طلابی که قرار است با آموزش‌وپرورش همکاری کنند، حداقل باید سطح دو حوزه را داشته باشند. ابتدا از این طلبه‌ها مصاحبه‌ای بر اساس اقتضائات مدارس گرفته می‌شود و توانمندی‌های آنها را می‌سنجند.»

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری تاکید کرد: در سه سال گذشته حدود ۶ هزار نفر از طلبه‌های خواهر و برادر از طریق ماده ۲۸ و آزمون استخدامی که برگزار می‌شود، پس از طی دوره‌های آموزشی، وارد آموزش و پرورش شده‌اند.

او درباره آسیب‌های اجتماعی و نقش طلبه‌ها در بهبود این مشکلات در بین دانش‌آموزان اعلام کرد: «در امر تبلیغ به طور کلی و در خصوص کسی که به عنوان مبلغ وارد فضایی می‌شود، هر نوع کار فرهنگی و تبلیغی باید بر مبنای آسیب‌شناسی محل و نقطه انجام شود. طلبه حتی برای موضوع سخنرانی خود ابتدا گروه مستمعان خود را شناسایی می‌کند. در واقع می‌سنجد که مساله جمعیتی که برایش سخنرانی می‌کند، چیست؟ گاهی گروه مورد نظر گرفتار آسیب‌هایی هستند یا اصلا آسیبی وجود ندارد و سخنران به دنبال رشد و ارتقای معنوی مخاطبان خود است که شاید راه این رشد را بلد نباشند.

او تصریح کرد: وقتی طلبه‌ها به نقاطی می‌روند که آسیب‌هایی دارد، ابتدا این آسیب‌ها را شناسایی می‌کند و متناسب با این آسیب‌ها برنامه ریزی صورت می‌گیرد. در مدارس آموزش و پرورش طرح امین به صورت ویژه‌تر وارد بحث می‌شود. در طرح‌های تبلیغی دیگر حوزه نیز ما بر اساس آسیب مناطق برنامه ریزی می‌کنیم. در آموزش و پرورش بحث حجاب و عفاف به عنوان مثال یکی از بحث‌های مهم است و طلبه‌های خانم که وارد مدارس دخترانه می‌شوند، برای عفاف و حجاب برنامه خاصی دارند و آن را پیاده می‌کنند و اتفاقا موفق هم بوده‌اند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه با اشاره به طرح هجرت و اقدامات روحانیان در این طرح گفت: طلبه‌های طرح هجرت برای مسئله اعتیاد، طلاق، جمعیت و حاشیه نشینی برنامه دارند. همچنین برای این مسائل اجتماعی طرح‌های تبلیغی خاصی ایجاد شده است مانند نسیم رحمت که مدیریت حوزه عهده‌دار آن است و برای حاشیه شهرها طراحی شده و مبلغانی که در خصوص آسیب‌های اجتماعی آموزش خاصی دیده‌اند، وارد این عرصه می‌شوند. این طرح‌ها با طرح امین که دانش آموزی است ارتباط دارند.

ملانوری اضافه کرد: در طرح امین حوزه علمیه که بخش دانش‌آموزی است ما با آسیب‌های مختلفی مواجه هستیم؛ از خودکشی در برخی فضاها و اعتیاد تا آسیب‌های مربوط به عدم رعایت عفاف و حجاب. همچنین در بعضی از موارد گزارش شده جریان‌های فکری خاصی وجود دارد که انحرافات فکری عمیقی ایجاد می‌کنند. این عمده آسیب‌های دانش آموزان است و طلبه‌هایی که به این بحث ورود پیدا می‌کنند، آموزش مشخصی دیده‌اند.

به گفته ملانوری برخی آسیب‌های اجتماعی عام است مانند بی‌حجابی یا بدحجابی در کشور که آسیب عمومی در شهرهای مختلف محسوب می‌شود و برای این آسیب‌ها همه طلبه‌ها آموزش دیده‌اند و فعالیت می‌کنند.

او تصریح کرد: طلبه‌ای که وارد مدرسه می‌شود با کمک مدیر مدرسه به آمار آسیب‌ها دست پیدا می‌کند و برای اینکه هماهنگی وجود داشته باشد با هماهنگی و همراهی مدیر مدرسه آسیب‌ها شناسایی و به آن‌ها رسیدگی می‌شود.

فعالیت سپاه در بدنه آموزش و پرورش

جمهوری اسلامی با پروپاگاندای وسیع خبری و در اختیار داشتن منابع مالی گسترده در سال‌های جنگ تلاش کرد تا حوزه نفوذ خود در مدارس را گسترش دهد و آن را سکوی تامین نیروی پشتیبان و حامی خود در سال‌های بعد کند. حالا و با استخدام طلاب حوزوی به‌جای معلمان در بدنه آموزشی وزارتخانه تلاش دارد تا سلیقه حاکمیت را جایگزین تدریس علم و دانش کند.

به همین دلیل ابتدا با ایجاد دو هسته گزینش و حراست و در همکاری کامل با نیروهای امنیتی و اطلاعاتی از ابتدای تاسیس جمهوری اسلامی، اقدام به «پاکسازی» کادر اداری و آموزشی این وزرات‌خانه کرد. سابقه واژه «پاکسازی» یا «چیستکا»ی روسی، به دوران استالینی بازمی‌گردد . دوره‌ای که به دستور استالین، عناصر نامطلوب در عرصه سیاسی اتحاد شوروی حذف شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی بعد از انقلاب، از این واژه برای اخراج کارمندانی استفاده کردند که از نظر آنها یا مخالف انقلاب بودند یا به قدر کافی با ایدئولوژی انقلابیون همدلی نداشتند. در جریان «پاکسازی» در آموزش و پرورش، بسیاری از معلمان با سابقه اخراج شدند. در مرحله بعد، اعزام مربیان پرورشی به مدارس را با دو هدف آموزش ایدئولوژیک به دانش‌آموزان و نظارت غیرمستقیم و مستمر بر معلمان را در دستور کار خود قرار داد. ایران وایر پیشتر در گزارشی به این موضوع پرداخته است.
ایران‌وایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *