فیلم «منطقه بحرانی» به کارگردانی علی احمدزاده برنده جایزه یوزپلنگ طلایی جشنواره لوکارنو شد

By | ۱۴۰۲-۰۵-۲۲

فیلم «منطقه بحرانی» به کارگردانی علی احمدزاده، برنده جایزه یوزپلنگ طلایی بهترین فیلم جشنواره فیلم لوکارنو سوییس شد. این فیلم بدون لحاظ کردن قوانین جمهوری اسلامی از جمله حجاب اجباری، در ایران فیلم‌برداری شده است. احمدزاده، به دلیل ممنوع‌الخروجی نتوانست در این جشنواره حضور یابد.

سینا دانائیان، تهیه‌کننده «منطقه بحرانی» پس از دریافت جایزه یوزپلنگ طلایی جشنواره لوکارنو، با ابراز تاسف از نبود کارگردان فیلم در جشنواره گفت: «از شما می‌خواهم از نبود علی عصبانی باشید، می‌خواهم از اینکه هنرمندان در ایران و خارج از ایران، از چپ و راست سانسور می‌شوند و به آزادی بیان حمله می‌شود، عصبانی و نگران باشید.»

سینا دانائیان خطاب به حاضران در جشنواره لوکارنو گفت: «جامعه مدنی در غرب را خطاب می‌کنم، ایرانی‌ها مدت‌ها پیش از سیاست‌های غرب دست کشیده‌اند اما خطاب به مردم این جامعه می‌گویم که مردم ایران برای ارزش‌های مشابهی از جمله دموکراسی، آزادی و حقوق بشر می‌جنگنند. حتی اگر نمی‌خواهید در سطح انسانی از آنها حمایت کنید، حداقل استراتژیک باشید و از متحدان خود حمایت کنید.»

پیش‌تر رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی کارگردان «منطقه بحرانی» را تحت فشار گذاشته‌اند تا این فیلم را از جشنواره سینمایی لوکارنو خارج کند.

فیلم «منطقه بحرانی» درباره فردی به نام امیر است که به تنهایی با سگش زندگی می‌کند و در زندگی زیرزمینی تهران انواع مواد مخدر را می‌فروشد.

دو فیلم قبلی علی احمدزاده، «مهمونی کامی» و «مادر قلب اتمی»، برای نمایش در ایران با مشکلات فراوانی همراه بودند و سرنوشت نمایش فیلم دیگر او به نام «پدیده» نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم لوکارنو از روز ۱۱ مرداد در سوئیس آغاز شد و شنبه به کار خود پایان داد.

در این جشنواره، فیلم «شیدا» به کارگردانی نورا نیاساری و بازی زر امیرابراهیمی در بخش غیررقابتی و به عنوان فیلم اختتامیه جشنواره به نمایش درآمد.

همچنین در این جشنواره زر امیرابراهیمی در جمع هیات داوران این جشنواره نیز حضور داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *