خط و نشان مصطفی میرسلیم برای دولت ابراهیم رئیسی:‌ جرات اعلام گرانی بنزین را ندارید

By | ۱۴۰۲-۰۵-۲۷

در حالیکه رسانه‌های نزدیک به دولت می‌گویند وضعیت صف‌های طولانی بنزین در پایتخت «جمع» شده، یک نماینده مجلس با هشدار به دولت رئیسی گفت جرات اعلام افزایش قیمت بنزین را ندارید.

روز جمعه خبرگزاری تسنیم براساس گزارش‌های میدانی خود نوشت: طی ساعات پایانی پنجشنبه، وضعیت جایگاه‌های عرضه سوخت در تهران عادی شده است.

در یک هفته اخیر، گزارش‌هایی از احتمال گرانی قیمت بنزین در ایران موجب صف‌های طولانی مقابل پمپ‌های بنزین شده بود.

برخی منابع دولتی، این مساله را مربوط به «باور شایعات کمبود و یا گرانی بنزین، خراب بودن برخی نازل های سوخت گیری و تقاضای بالای بنزین برای سفرهای درون شهری و برون شهری تابستانی» دانستند.

با اینحال، برخی در مجلس اطمینان دارد که دولت ابراهیم رئیسی راهی جز گرانی بنزین ندارد. مصطفی میرسلیم نماینده مجلس گفت: دولت باید به جای تکذیب مکرر عدم افزایش قیمت سوخت، صریحا به ‎مردم یادآوری کند که قیمت سوخت و انرژی با توجه به سقوط ‎ارزش پول ملی، از ابتدای دولت یازدهم تا کنون، به یک دهم کاهش پیدا کرده و این سرمایه ملی تاراج و تبدیل به دود می شود و آلودگی آن به حلقوم همه می‌رود.

وی افزود: باز اگر جرات ‎اصلاح ندارد، صادقانه از مردم بخواهد: اقلا ‎اسراف نکنید!

پیش از این، حمیدرضا صالحی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره امکان افزایش قیمت بنزین به دیده‌بان ایران گفته بود: ممکن است قیمت بنزین افزایش پیدا کند. او به موارد مشابه قبلی اشاره کرد و گفت: از سال ۹۲ باید هر سال نسبت به تورم، قیمت بنزین هم افزایش پیدا می‌کرد ولی دولت‌ها در فضای پوپولیسیتی قرار گرفتن و تن به انجام این کار ندادند. در نهایت در سال ۹۸ درحالی که مصرف بنزین افزایش پیدا کرد، تولید ناکافی بود و درآمدهای دولت هم کم شده بود و می‌خواست بودجه خود را جبران کند، قیمت بنزین را سه برابر کردند. این اقدام باعث آسیب اجتماعی و وضعیت نامناسب در جامعه شد. امسال هم ممکن است این اتفاق بیفتد.

اعتراضات سال گذشته، موجب نگرانی در میان مقامات حکومت ایران برای افزایش قیمت بنزین شده است. بخصوص که سال ۹۸، گرانی بنزین به اعتراضات سراسری در ایران منجر شده بود.

میزان مصرف بنزین در ایران بیش از تولید داخلی است و دولت مجبور به واردات است. در سال جاری بارها اعلام شد که روزانه ده تا ۱۵ میلیون لیتر کمبود با واردات باید جبران شود.

مقامات دولت از جمله جواد اوجی، وزیر نفت کمبود بنزین را شایعه می‌دانند. با این حال جایگاه‌ها محدودیت سوختگیری را اعمال کرده‌اند که بعد از۴۰ لیتر سوختگیری، تا چند ساعت امکان سوختگیری فراهم نیست.

برخی پیش بینی کرده‌اند قیمت بنزین آزاد به لیتری ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان برسد.

صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *