انتشار جزئیات مجازات متهمان درگیری با زنِ «آمر به معروف» در نارنجستان شیراز

By | ۱۴۰۲-۰۵-۲۸

دادگستری استان فارس اعلام کرد متهم اصلی درگیری با یک زن «آمر به معروف» در نارنجستان شیراز در دادگاه بدوی به «دو سال تبعید، ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و ۵۰ میلیون تومان جریمه نقدی» محکوم شده است.

رئیس کل دادگستری استان فارس روز شنبه، ۲۸ مرداد، در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان گفت: «سه متهم دیگر پرونده به جزای نقدی به لحاظ عدم رعایت حجاب شرعی و ممانعت از اجرای امر به معروف و توهین به شاکیه محکوم شدند.»

او همچنین افزود مدیر مجموعهٔ نارنجستان نیز به «دو سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شد» که این محکومیت «به مدت دو سال تعلیق شده است».

کاظم موسوی در عین حال اضافه کرد که حکم متهم اصلی «به لحاظ توهین، ضرب و جرح و ایجاد مزاحمت برای بانوی آمر به معروف» از سوی دادگاه کیفری ۲ شیراز صادر شده و قابل تجدید نظرخواهی است.

کاظم موسوی دو روز پیش از صدور احکام «تبعید، شلاق و جریمه سنگین» برای متهمان پرونده خبر داده، اما جزئیات آن را تشریح نکرده بود.

او روز پنج‌شنبه، ۲۶ مرداد، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، این اتفاق را «هتک حرمت به بانوی محجبه» خواند و گفت رأی متهمان این پرونده «دو الی سه روز» قبل ابلاغ شده اما به‌دلیل حمله به حرم شاهچراغ منتشر نشده است.

روز دهم مرداد و به‌ دنبال انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی که درگیری فیزیکی یک مرد با زنی چادری در نارنجستان شیراز را نشان می‌داد، سخنگوی نیروی انتظامی تایید کرد که فرد ضارب از کارکنان این نیرو بوده است.

با این حال، ویدئوی کامل این درگیری هرگز منتشر نشده و حکم دادگاه نیز در کمتر از ۲۰ روز برای متهمان صادر شده است.

روز ۱۸ مرداد یک کاربر توئیتر، روایت طرفداران و رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی درباره این درگیری را زیر سؤال برد و نوشت که «زن آمر به معروف» پیش از دخالت مرد ضارب، با «فحاشی» و ضربه به «تخت سینه» یک زن بدون حجاب اجباری، تلاش کرده بود که «به‌زور» روسری سر این زن بکند.

سعید منتظرالمهدی روز ۲۶ مرداد خبر داد که فرمانده کل نیروی انتظامی دستور داده پرونده این مرد در اختیار بازرسی کل فراجا قرار گیرد و در کمیسیونِ عالی تخلفات بررسی شود.

با این حال مشخص نیست رسیدگی به اتهام ضارب در بازرسی نیروی انتظامی به کجا رسیده و آیا به شکل مجزا از قوه قضائیه محکومیت دیگری در انتظار متهم است یا خیر.

معاون اجتماعی پلیس استان فارس روز ۹ مرداد درباره مردی که به عنوان ضارب معرفی شد، گفته بود که «متهم در بازجویی اولیه ضمن اقرار به جرم خود پس از هماهنگی با مرجع قضایی روانه زندان شد»، اما دربارهٔ اتهام این فرد توضیح نداد.

همچنین مصطفی بحرینی دادستان شیراز روز ۱۰ مرداد خبر داد که مدیر مجموعهٔ نارنجستان نیز در این رابطه بازداشت شده است.

این اتفاق با موضع‌گیری لطف‌الله دژاکام، امام جمعه شیراز، نیز همراه بود که علاوه بر اشاره به آن در خطبه‌های نماز جمعه، با انتشار بیانیه‌ای آن چه را «هتک حرمت به یک بانوی آمر به معروف» خواند محکوم کرد.

این در حالی است که در ماه‌های گذشته و پس از فروکش کردن اعتراضات خیابانی «زن زندگی آزادی»، گزارش‌های متعددی از ایجاد مزاحمت توسط کسانی که حکومت آنان را «آمران به معروف» می‌خواند با مردمی که مخالف حجاب اجباری هستند، منتشر شده است.

با استفاده از گزارش‌های میزان و رادیوفردا/ پ. م./ ف. دو./م.ا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *