کانادا اقامت موقت حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت دولت روحانی را ممنوع کرد

By | ۱۴۰۲-۰۶-۰۷

وزیر مهاجرت کانادا از ممنوعیت ۳۶ ماهه اقامت و منع ورود حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت دولت روحانی خبر داد. ایرانیان مقیم کانادا خواستار پاسخ‌گویی و اقدام فوری دولت کانادا در مورد حضور مقامات جمهوری اسلامی شده بودند.

مارک میلر، وزیر مهاجرت کانادا روز دوشنبه ۶ شهریور (۲۸ اوت) در شبکه ایکسِ (توییتر سابق) خبر داد که با استفاده از بند ۲۲ قانون مهاجرت و حمایت از پناهجویان و بر اساس برآوردی که او کرده است اقامت موقت حسن قاضی‌زاده هاشمی را به مدت حداکثر ۳۶ ماه ممنوع می‌کند.

به گفته میلر قوانین کانادا به وزیر مهاجرت این اختیار را می‌دهد که اقامت موقت برای یک تبعه خارجی را تا سه سال ممنوع کند.

وزیر مهاجرت کاندا افزود که او خود چنین تصمیمی را گرفته و این مسئله به وزیر بهداشت سابق جمهوری اسلامی  نیز ابلاغ شده است. میلر اضافه که تصمیم او در راستای بی‌توجهی جمهوری اسلامی به رعایت حقوق بشر اتخاذ شده است.

اعتراض ایرانیان به حضور وزیر سابق روحانی در کانادا

تصاویر وزیر بهداشت دولت روحانی و خانواده‌اش در مونترال اخیرا خبرساز شده بود.

حامد اسماعیلیون، فعال سیاسی سرشناس و سخنگوی پیشین انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای سرنگون‌شده اوکراینی در اعتراض به این خبر در حساب کاربری خود در ایکس (توییتر سابق) خواهان رسیدگی به این موضوع شده بود.

اسماعیلیون نوشت: « گزارش‌ها حاکی از آن است که یکی از وزرای روحانی در کانادا آزادانه قدم می‌زند. این عکس آخر هفته گذشته در مونترال گرفته شده است.»

او با اشاره به قوانین ویزای کانادا و ممنوعیت سفر مقام‌های جمهوری اسلامی به این کشور خطاب به مارک میلر، وزیر مهاجرت کانادا گفته بود این افراد “اجازه ندارند در خاک کانادا قدم بگذارند” و از او پاسخ خواسته بود.

فرار مقام‌های ایرانی بعد از اعتراضات

برخی مقامات سابق جمهوری اسلامی پس از اوج گرفتن خیزش مردمی ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ از کشور خارج شدند، اما در برخی کشورها از جمله کاناد مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

کانادا پس از آغاز اعتراضات در ایران تا کنون ۱۳ بسته تحریمی در هماهنگی با اتحادیه اروپا و دولت‌های آمریکا و بریتانیا علیه مقامات جمهوری اسلامی وضع کرده است.

۲۴ آبان سال گذشته مارکو مندیچینو، وزیر امنیت عمومی وقت کانادا از ابلاغ ممنوعیت دائمی ورود به کانادا برای حدود ۱۰ هزار نفراز جمله مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران خبر داد.

منتقدان می‌گویند، حسن قاضی‌زاده، وزیر بهداشت پیشین جمهوری اسلامی برای تفریح یا زندگی در کانادا به‌ سر می‌برد، حال آنکه مردم مجبورند با بحران‌های جدی اقتصادی و کمبودهای حاصل از سیاست‌های افرادی چون او در ایران زندگی کنند.

قاضی‌زاده در دولت حسن روحانی در سمت وزیر بهداشت قرار داشت. کمبود امکانات درمانی و بی‌توجهی به فساد در سیستم درمان و دارو از جمله مواردی بود که انتقادی جدی را متوجه قاضی‌زاده هاشمی کرد.
دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *