محرومیت زندانیان سیاسی از درمان

By | ۱۴۰۲-۰۶-۰۷

آزار و اذیت زندانیان سیاسی در ایران به روش‌های مختلف ادامه دارد و محرومیت از دریافت خدمات پزشکی یکی از آن‌هاست. سعید پارسایی، همسر الهه محمدی، خبر داده است که با وجود تاکید پزشک زندان اوین بر انجام آزمایش‌های اورژانس، پس از دو ماه، خبری از اعزام این خبرنگار به مراکز درمانی نیست.

پارسایی درباره وضعیت همسرش، الهه محمدی، در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «نزدیک به دو ماه است پزشک زندان اوین، اعزام اورژانسی الهه محمدی را برای انجام سونوگرافی ثبت کرده است. در این مدت یک‌بار پس از اعزام، با وجود پنج بار هماهنگی خانواده با بیمارستان آپادانا و پزشک مربوطه، پزشک از ویزیت الهه خودداری کرد.»

او در ادامه یادآور شد: «نوبت دیگری از یک مرکز درمانی دیگر گرفتیم اما این‌بار زندان از اعزام خودداری کرد. دو روز بعد نوبت جدیدی تعیین شد.»

پارسایی با اشاره به «اتفاقات عجیبی» که در این نوبت رخ داده، نوشت: «عجیب‌تر اینکه این‌ بار بعد از چهار ساعت معطلی، الهه را سوار ون کردند و در اقدامی ناباورانه، بدون اطلاع الهه و ما، او را به سمت مرکز درمانی نامشخصی بردند که با مخالفت و مقاومت الهه، به زندان برگشت.»

همسر الهه محمدی در بخشی دیگر از رشته‌پست‌های خود به قطع تلفن بند زنان زندان اوین در روزهای آخر هفته نیز اشاره کرد: «زنان زندانی بند نسوان چه فرقی با سایر زندانیان دارند که آخر هفته‌ها باید از شنیدن صدای پدر، مادر، همسر و فرزندانشان محروم باشند؟»

به گفته او، فقط سه خط تلفن برای بیش از ۴۰ زندانی بند زنان زندان اوین وجود دارد که همان‌ها هم دارای کیفیت نامناسبی هستند.

پیشتر شماری دیگر از زندانیان زن آزاد شده از اوین به آزار و اذیت مسوولان زندان اشاره کرده و گفته بودند بارها از تماس با خانواده خود محروم شده و با مشکلات بهداشتی و محرومیت از اعزام به مراکز درمانی مواجه‌ شده‌اند.

اما علاوه بر بند زنان، دیگر زندانیان سیاسی هم با مشکلاتی مشابه از جمله خودداری مسوولان زندان از اعزام آن‌ها به مراکز درمانی روبه‌رو هستند.

هفته گذشته سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه خبر داد که رضا شهابی، فعال کارگری محبوس در زندان اوین از اعزام به مرخصی درمانی محروم مانده است.

بر اساس این گزارش، پرونده پزشکی رضا شهابی دوباره به کمیسیون پزشکی ارجاع شده و پزشک معالجش تاکید کرده است که او «حتما نیاز به عمل جراحی دارد».

اما با وجود پیگیری‌ها، به رضا شهابی اعلام شده است در صورت انجام عمل جراحی، امکان اخذ مرخصی وجود دارد و برای همین از درمانش خودداری کرده‌اند.

پیش از این شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان از مخالفت دادستانی تهران برای مرخصی درمانی اسماعیل عبدی و نیاز فوری جعفر ابراهیمی، دیگر معلم زندانی به درمان به علت بیماری التهاب روده خبر داده بود.

اسماعیل عبدى که از ۹ سال پیش در زندان است، از سال‌ها قبل دچار «دردهای مزمن در ناحیه دست‌ها، انگشت‌ها و عضلات» است و به دلیل خرابی دندان، به‌شدت نیازمند کارهای درمانی است.

جعفر ابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی معلمان کشور هم که برای گذراندن دوران حبس خود در زندان اوین به سر می‌برد، بر اثر «سهل‌انگاری و عدم رسیدگی پزشکی تخصصی» در حال حاضر وضعیت جسمی مناسبی نداشته و مدت‌هاست که به علت «عود بیماری التهاب روده» نیاز فوری به درمان دارد.

در دو ماه گذشته دست، پا و دهان این معلم زندانی نیز درگیر بیماری شده و هشت کیلو از وزنش را از دست داده و به دیابت هم مبتلا شده است.

سامان یاسین، خواننده رپ هم اخیرا به جای مرکز درمانی به بیمارستان امین‌آباد منتقل شده بود که واکنش گسترده شهروندان را در پی داشت.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *