مهدی نصیری، فعال اصولگرا: جمهوری اسلامی به پایان رسیده و در «دامن روس‌ها» و «چینی‌ها» است

By | ۱۴۰۲-۰۶-۱۱

یک فعال سیاسی اصولگرا در ایران تاکید کرد «کلان‌روایت جمهوری اسلامی» در حال حاضر «به پایان رسیده و کارش تمام شده» و اکنون از طرفی در «دامن روس‌ها» و «چینی‌ها» است و از سویی به «مبادله نفت در برابر غذا» با آمریکا «رضایت داده» است.

مهدی نصیری، مدیرمسئول و سردبیر اسبق روزنامه کیهان چاپ تهران، با اشاره به شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» گفت «آزادی» در حال حاضر در ایران وجود ندارد.

او خطاب به مقامات جمهوری اسلامی با بیان این که «در دامن روس‌هایید و چینی‌ها بهتان دیکته می‌کنند»، گفت که «استقلال» نیز با رفتن جمهوری اسلامی به «دامن روسیه» و «دیکته کردن و رضایت دادن به «توافق» با آمریکا برای «مبادله نفت در برابر غذا» به شکلی «توهین‌آمیز» از بین رفته است.

نصیری در ویدئویی از سخنان خود که شنبه ۱۱ شهریور در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرده، به وقایع یک سال گذشته در ایران اشاره کرد و با یادآوری راه انداختن «گشت منحوس ارشاد» که به گفته او «برای جامعه و نظام خطرناک» است، «ماجرای مهسا» امینی، و «قتل‌ها و کشتارهای بعد» از آن و سپس «جنایات بعدی»، گفت که جمهوری اسلامی نیلوفر حامدی و الهه محمدی، «دو خبرنگاری که اساسی‌ترین ابتدایی‌ترین وظیفه‌اش را انجام داده را نزدیک به یک سال است زندانی کرده‌» است.

مدیرمسئول پیشین روزنامه کیهان اضافه کرد، «جمهوریت» و «انتخابات با این نظارت استصوابی و اصل ولایت مطلقه فقیه اصلا جمهوریت و آرای مردم» معنی ندارد، چرا که ولایت مطلقه فقیه «در رأس همه قانون‌ها و قوانین عادی و اساسی، همه را می‌تواند دور بزند» و «این انتخابات فقط برای ویترین‌آرایی این نظام است.»

به گفته او، جمهوری اسلامی به «اسلام» نیز عمل نکرده؛ او گفت: کجا به اسلام عمل کردید؟ یک بار به اسلام عمل کردید؟ بگویید!»

مهدی نصیری در این گفت‌وگو که بخش نخست آن پنج‌شنبه ۹ شهریور در وب‌سایت دیدار نیوز منتشر شده، به نظر احمد قابل و محسن کدیور به عنوان دو فقیه «که هر دو مجتهد هستند» اشاره کرد و گفت که «حجاب استحبابی است نه وجوبی» و «واجب نیست خانم‌ها سر و گردن خود را بپوشانند و این امری مستحب است»، اما آن را «به بانوان تحمیل و آنها را مجازات و جریمه» می‌کنند.

او همچنین تأکید کرد که «هیچ کس نمی‌تواند» جامعه را «با زور و سرکوب به سمت حکومت دینی و شرعی ببرد» و با اشاره به نام جوادی آملی، نوری همدانی، و علی سیستانی گفت که «اکثر علما با حجاب اجباری مخالفند» و «حتی در کربلا و نجف» نیز «هیچ کس» برای حجاب اجباری مزاحم زنان نمی‌شود.

نصیری با انتقاد از لایحه «عفاف و حجاب» صلاحیت مجلس شورای اسلامی را زیر سوال برد و با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر «اگر نتیجه عکس بدهد، حرام است»، به برخورد دوگانه جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: «چرا با فرد بی‌حجاب که در مراسم تشییع فلان سردار یا در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور دارد کاری ندارند؟»

همچنین، نهادهای حقوق‌بشری سازمان ملل به‌تازگی تصویب قانون «حجاب و عفاف» را «آپارتاید جنسیتی» و نگران‌کننده خوانده‌اند؛ اما فعالان حقوق‌بشری ایران می‌گویند نه تنها همه قوانین جمهوری اسلامی آپارتاید جنسیتی است، بلکه این رژیم اصولا بر پایه آپارتاید بنا شده است.

پیش از این، طناز کلاهچیان، حقوقدان، درباره لایحه «عفاف و حجاب» به صدای آمریکا گفته که حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز ترجیح داده‌اند امضایشان پای این لایحه نباشد.

همچنین، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته بود: «پس از کشته شدن مهسا امینی و اعتراضات مردمی؛ مردم ایران حالا باید بتوانند برای خودشان تصمیم بگیرند و زنان پوشش خودشان را انتخاب کنند.»

همچنین، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، در پاسخ به پرسش خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا گفته است که جمهوری اسلامی از اعتراضات اخیر عبرت نگرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *