افزایش ۶۰ درصدی قیمت لوازم خودرو

By | ۱۴۰۲-۰۶-۱۵
۳۰ درصد لوازم فروشان خودرو تعطیل شدند
با افزایش قیمت خودرو، بازار‌های وابسته به بازار معاملات خودرویی نیز دستخوش تغییر قیمت شده است.به گزارش اقتصاد24،دو سال از نوسان شدید قیمت‌ها در بازار خودرو می‌گذرد و در این بین سایر بازار‌ها نیز با توجه به گرانی دلار و تأمین مواد اولیه، چنان نوسان قیمت‌ها را تجربه می‌کنند که به گفته فعالان در بازار خودرو و لوازم خودرو، در سال‌های اخیر علاوه بر رکود، بازار چنین تورمی را ندیده بود.
قطعاً برای یکبار هم که شده صاحبان خودرو گذرشان به خیابان امیرکبیر یا همان خیابان چراغ‌ برق که یکی از خیابان‌های طولانی و پراهمیت مرکز شهر تهران است، افتاده است. این خیابان، بورس لوازم یدکی و لوازم لوکس خودرو و وسایل نقلیهٔ سنگین است.به غیر از این محل، بورس لوازم و تجهیزات خودرو است و همه لوازم جانبی فروشی برای اتومبیل به ویژه خودرو‌های خارجی را در یک جا دارد. در خیابان عباس آباد می‌توانید از راسته فروشگاه‌های لوازم اسپرت ماشین، همه آن چیزی که برای اسپرت کردن ماشین خود نیاز دارید را پیدا کنید، اما با قیمت‌های باورنکردنی و معادل با نرخ دلار روز!

رقابت گرانی در چراغ برق با بازار خودرو
گزارش را از خیابان چراغ برق شروع کردیم. گوشه این خیابان، دقیقا مقابل مغازه‌های این خیابان، صاحبان خودرو پارک شده در این مسیر منتظر تمام شدن کار نصابات فعال در این رسته هستند تا روکش صندلی خودرو، دودی کردن شیشه ها، تعویض و اسپرت کردن لاستیک، نصب دزدگیر روی خودرو، پوشش کف خودرو با کف پوش، تعویض و اسپرت چراغ‌های خودرو‌های داخلی و خارجی و  را به پایان برسانند.

اما نکته جالب این بازار علاوه بر تنوع کالا مرتبط با خودرو، نبود جنس خارجی است! هرچند بیشتر فروشندگان در این خیابان از توزیع لوازم خارجی و مقایسه قیمت‌ها با نرخ دلار صحبت می‌کنند؛ اما کیفیت جنس‌های موجود در بازار لوازم خودرویی چیزی دیگری را می‌گوید.

ابراهیمی یکی از فروشندگان در این خیابان  می‌گوید: تا دو سال پیش، بازار لوازم لوکس و اسپرت یکی از بازار‌های پُر طرفدار در بین صاحبان خودرو بود، اما در سال‌های اخیر خریداران خودرو کمتر به سمت تجهیز خودرو هایشان با لوازم جانبی می‌روند.به گفته این فعال صنفی، امسال لوازم لوکس و اسپرت خودرو نسب به سال گذشته افزایش بیش از ۴۰ درصد را تجربه کرده است. البته گرانی خودرو در این یکی دو سال اخیر، تأثیر مستقیم بر روی قیمت این لوازم گذاشته است.

وی با بیان اینکه دخل و خرج مغازه‌ها نسب به درآمد‌ آنها خیلی قابل توجه نیست، ادامه می‌دهد: بیشتر اجناس و لوازم در بازار جنس‌های ایرانی یا بی کیفیت‌های چین و تایوان است، اما برخی فروشندگان به اسم آلمانی و فرانسوی، اجناس را با قیمت‌های بالا به مردم می‌فروشند در حالی که تمام محصولات در این رسته بازار کاملاً ایرانی است.این فروشنده می‌افزاید: گرانی ۴۰ تا ۵۰ درصدی لوازم خودرو نسبت به اواخر سال گذشته (اسفند ۱۴۰۱) نشان از بازار پُر تلاطم است، به طوری که با افزایش قیمت خودرو نرخ بیشتر این لوازم نیز تغییر و گران شده است.

خیابان سورنا هم از بازار خودرو عقب نمانده
سید رضا یکی از فروشندگان در خیابان سورنا است که اغلب خودرو‌های خارجی را تجهیز می‌کند. او در خصوص گرانی لوازم خودروییمی‌گوید: دراین راسته افزایش ۶۰ درصدی لوازم و تجهیزات لوکس خودرو از ابتدای سال باعث رکود در بازار شده است.به گفته این فعال صنفی، واردات تجهیزات و لوازم لوکس خودرویی ممنوع است، اما برخی با واردات چمدانی و قاچاق این لوازم، اقدام به سرکیسه کردن مردم می‌کنند.

رضا با اشاره به اینکه اکثر صاحبان خودرو‌های خارجی برای تجهیز خودرو‌های خود به خیابان سورنا می‌آیند، می‌افزاید: وقتی قیمت خودرو به بالای ۲-۳ میلیارد رسیده، قطعاً لوکس کردن این خودرو‌ها برای صاحبان خودرو رقمی معادل ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تمام می‌شود.این فروشنده تأکید می‌کند: مشتریان خاص برای تجهیز و لوکس کردن خودرو‌های خود به این مغازه‌ها مراجعه می‌کنند و طبعاً تعداد آن‌ها هم زیاد نیست، از این رو رکود در این بازار هم مانند سایر بازار‌ها هر روز بیشتر می‌شود و بیش از ۳۰ درصد فعالان این رسته تغییر شغل داده اند یا واحد‌های صنفی خود را اجاره داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *