حکم شلاق برای مهندس بی‌حجاب؛ انکار تعرض جنسی به زنان زندانی

By | ۱۴۰۲-۰۶-۱۷

قوه قضاییه اتهام تعرض جنسی به زندانیان سیاسی زن، از جمله به نازیلا معروفیان را رد کرد. یک استاد دیگر اخراج شد. برای زنی که روسری خود را در مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی تهران از سر برداشت، ۷۴ ضربه شلاق تعیین شد.

قوه قضاییه روز پنجشنبه ۱۶ شهریور در اطلاعیه‌ای به فایل صوتی نازیلا معروفیان واکنش نشان داد که او در آن گفته بود در زندان مورد تعرض جنسی قرار گرفته است. میزان، خبرگزاری قوه قضاییه نوشت این “ادعایی” است که او “بدون سند و مدرک” منتشر کرده و نازیلا معروفیان “برای این ادعا تاکنون هیچ شکایتی هم نکرده است.

روز چهارشنبه ۱۵ شهریور یک فایل صوتی از این خبرنگار بازداشت شده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که او در آن از “تعرض جنسی” ماموران در جریان بازداشت خود خبر داد. او در این فایل صوتی می‌گوید در حالی که حالش بد بوده به او “تعرض جنسی” شده است. انتشار این فایل صوتی واکنش‌های بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

نازیلا معروفیان که برای چندمین بار به زندان افتاده، تصاویری را نیز در اختیار رادیو فردا قرار داد که سند ضرب و جرح او در است.

قوه قضاییه هرگونه بدرفتاری، خشونت و تعرض را نه فقط به نازیلا معروفیان که به دیگر فعالان زن نیز تکذیب کرده که به خاطر کنشگری بازداشت شده‌اند.

میزان نوشت: «پیگیری‌های صورت گرفته نشان می‌دهد متهمه مانند تمام زندانیان در سراسر کشور در ابتدای ورود به زندان مورد معاینه قرار گرفته و هیچ مورد مشکوکی مشاهده نشده است.»

قوه قضاییه همچنین مدعی شده که نازیلا معروفیان در ملاقات روز۱۶ شهریور با رئیس زندان “شرایط خود در زندان را خوب توصیف کرده است”. به گزارش میزان انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان نیز در این ملاقات بوده که بعد از گفت‌وگو با زندانیان زن مدعی شده که  “ابدا ادعا‌هایی که در رابطه با تجاوز به زنان مطرح می‌شود، صحت ندارد.

این در حالی است که عده‌ای از زنان زندانی سیاسی سابق، با اشاره به دوران بازداشت خود در بند دو-الف سپاه در زندان اوین و همچنین در زندان قرچک گفته‌اند که بازجویان آن‌ها را در مقابل دوربین مجبور کرده بودند که به صورت کامل برهنه شده و بشین و پاشو بروند.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر نیز اواخر مرداد ماه در نامه‌ای از زندان اوین از “خشونت هولناک فیزیکی” علیه زنان زندانی خبر داده و گفت که این اعمال فشارها که در سه ماه گذشته افزایش داشته است، با هدف “ایجاد ارعاب و وحشت” انجام می‌گیرد.

در نامه محمدی که در صفحه اینستاگرام او نیز به صورت کامل منتشر شد، آمده است: «در ماه‌های اخیر زنان و دخترانی با سر و صورت و بدن‌های کبود و آسیب‌دیده وارد بند زنان شده‌اند.» او قبلا نیز درباره تعرض جنسی به زندانیان زن افشاگریکرده بود.

در اطلاعیه قوه قضاییه فعالان زن تهدید شده‌اند که در صورت شکایت از بدرفتاری و آزار جنسی، می‌توانند تحت تعقیب قضایی قرار گیرند.

یک استاد دیگر اخراج شد

مجتبی پوربخش، استاد رشته تربیت بدنی دانشگاه ‌آزاد تهران با انتشار متنی در شبکه‌های اجتماعی از حکم اخراجش خبر داد.

بنا به گزارش رسانه‌های ایران، این مجری سابق برنامه فوتبال یک شبکه ورزش، به دنبال اعتراضات سراسری سال گذشته “از تلویزیون و مجری‌گری برنامه مذکور کنار گذاشته شد”.

بر أساس این گزارش پوربخش بعد از برکناری از تلویزیون نیز فعالیت پررنگی در شبکه‌های اجتماعی داشته و “بیشتر به انتقاد از شرایط حاکم بر تلویزیون و البته سختی‌های موجود که معیشت مردم را نشانه رفته، صحبت کرده است”.

۷۴ ضربه شلاق برای زینب کاظمی

زینب کاظمی زنی که بهمن گذشته در مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی استان تهران روسری خود از سر برداشت، به اتهام  “جریحه‌دار کردن عفت عمومی” به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. زینب کاظمی در صفحه اینستاگرام با تصویری بدون حجاب با اعلام این خبر گفت: «هرگز از بلندکردن فریاد عدالت‌خواهی در برابر ظلم پشیمان نبوده و نیستم.»

این حکم بعد از تشکیل دادگاه در ۶ شهریور ماه سال جاری، روز گذشته به وی ابلاغ شده است. زینب کاظمی نوشت که با توجه به رسانه‌ای شدن فیلم اعتراض‌اش و اینکه در این مدت رسانه‌ای نداشته و ندارد، تصمیم گرفته توضیحاتی مختصر را در باره جریان پرونده و حکم صادره ارائه دهد.

“معاون سیاسی صدا و سیما چلوکبابی دارد”

گروهی از کارمندان صداوسیما در نامه‌ای نوشته‌اند یکی از دلایل رقت‌بار بودن اوضاع رادیوتلویزیون این است که یک صاحب چلوکبابی (علیرضا خدابخشی) معاون سیاسی صداوسیماست.

کاربران شبکه‌های اجتماعی اعتراض می‌کنند که روند سقوط فرهنگی پس از انقلاب اسلامی به جایی رسیده که مداحان کرسی استادی در دانشگاه را می‌گیرند و صدا و سیما نیز توسط مدیرانی از این قبیل اداره می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *