تشدید گرانی مواد غذایی ؛ گوشت قرمز و تن ماهی در صدر افزایش قیمت

By | ۱۴۰۲-۰۶-۲۲

رسانه‌های رسمی در ایران گزارش‌هایی از بازار مواد غذایی از افزایش قیمت هر کیلوگرم «سردست گوسفندی» به ۵۷۳ هزار تومان و هر ۹۰۰ گرم سینه مرغ به ۱۳۰ هزار تومان خبر دادند.

وب‌سایت «شبکه شرق» در گزارشی نوشت هر ۹۰۰ گرم سینه مرغ ۱۳۰ هزار تومان و هر کیلو جوجه آماده طبخ ۲۰۰ هزار تومان شده است.

پیش از این خبرگزاری ایلنا در ۲۶ مرداد ماه نوشته بود که با عبور قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز از مرز ۵۵۰ هزار تومان، ترکیب سبد غذایی کارگران را «نشاسته‌محور» کرده است.

قیمت هر شانه تخم مرغ نیز در ایران به ۱۶۰ هزار تومان رسیده است.

وب‌سایت «دیده‌بان ایران» در واکنش به گرانی این محصول پروتئینی نوشت که بیشتر مغازه‌داران دلیل این افزایش قیمت را سفرهای اربعین و صادرات تخم مرغ به عراق برای زائران عنوان می‌کنند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که میانگین قیمت هر کیلوگرم پنیر به بالای ۱۲۰ هزار تومان رسیده‌ و قیمت هرکیلوگرم پنیر لیقوان نیز ۳۶۷ هزار تومان اعلام شده ‌است.

مرور تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در مرداد امسال، تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور ۳۹/۸ درصد بوده است. همچنین تورم در ۱۲ ماهه منتهی به مرداد نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۶/۷ درصد افزایش داشته است.

لازم به یادآوری است که نقل آمارهای رسمی جمهوری اسلامی در حالی است که همواره مورد تردید کارشناسان قرار گرفته و در مورد درستی آن تردیدهایی وجود دارد.

خبرگزاری ایلنا ۱۶ شهریور در گزارشی به وضعیت تورم و اقتصاد خانوارها پرداخت و نوشت که سبد معیشت حداقلی در کمترین حالت ممکن با اضافه شدن هزینه‌ مسکن در تهران بیش از ۲۳ میلیون تومان و در کلانشهرهای صنعتی مثل مشهد، اصفهان و تبریز، بین ۲۰ تا ۲۲ میلیون تومان است.

این در حالی است که دولت ابراهیم رئیسی مدعی کاهش تورم و بهبود شاخص‌های اقتصادی است و در واکنش به افزایش قیمت‌ها و خالی شدن سفره‌های مردم، سخنگوی دولت سیزدهم روز پنجشنبه ۵ مرداد مدعی شد که ابراهیم رئیسی به خاطر گرانی‌ها «شبها خواب» ندارد.
صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *