بازگشت شعارهای شبانه؛ فراخوان‌های تجمع در سالگرد قتل حکومتی مهسا امینی و خیزش انقلابی

By | ۱۴۰۲-۰۶-۲۳

شهروندان ایران در آستانه سالگرد قتل حکومتی مهسا امینی و خیزش انقلابی، با سر دادن شعارهای شبانه، دیوارنویسی و پخش تراکت، اعتراض خود را آشکار کردند. فراخوان‌هایی هم برای تجمع و اعتصاب منتشر شده است. از جمله نرگس محمدی که از همگان خواسته تا اعتراض ملی خود را در این روز نمایش دهند.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی با اشاره به یک‌سالگی جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» که با کشتار و اعدام جوانان در خیابان و زندان و بازداشت و شکنجه مردم همراه بود، یادآور شد تداوم اعتراضات، حکومت را با «فلاکت، انزجار و تزلزلی هراس‌آلود» مواجه کرده است.

به گفته او، تشدید سرکوب حکومت در این مدت نیز نه از سر اوج قدرت که از «حضیض ذلت» بود و نتوانست خیابان را «از آنِ خود» کند.

سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، ۲۵ شهریور را روز «ثبت ظلم حکومت استبدادی دینی علیه زنان ایران» خواند و تاکید کرد: «این روز در کنار پدر و مادر مهسا و دست در دست هم صدای فریاد اعتراض انقلابی باشیم و همه‌مان با هر امکان و نشان در هر صحن و خیابان، نمایش اعتراض ملی شویم.»

محمدی در پایان نامه خود ایستادگی، مقاومت و شجاعت ایرانیان را نشان «پیروزی» خواند و گفت: «پیروزی نهایی قطعی است.»

شعارهای شبانه و دیوارنگاری اعتراضی

بر اساس گزارش‌های مردمی، در شامگاه چهارشنبه ۲۲ شهریور طنین شعارهای ضدحکومتی از جمله «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر سپاهی» در شهرک چیتگر و باقری تهران به گوش رسید.

در سنندج هم شماری از شهروندان شامگاه گذشته شعارهای اعتراضی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

علاوه بر بازگشت شعارهای شبانه، ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند تهیه و پخش تراکت‌های اعتراضی و فراخوان برای تجمع در نخستین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی نیز از سوی شهروندان پیگیری می‌شود.

از جمله در اسلام‌آباد غرب، گروهی از شهروندان معترض با نزدیک شدن به سالگرد خیزش انقلابی، تراکت‌هایی را با مضمون دعوت به تجمع علیه جمهوری اسلامی تهیه و پخش کردند.

دیوارنویسی نیز از دیگر اشکال اعتراضی ایرانیان است که طی یک سال گذشته از سوی شهروندان انجام گرفته است.

به تازگی ویدیویی به ایران‌اینترنشنال رسیده که دیوارنگاری اعتراضی را در بزرگراه «امام علی» تهران به مناسبت سالگرد آغاز خیزش انقلابی در ۲۵ شهریور نشان می‌دهد.

از سوی دیگر طی روزهای گذشته فراخوان‌هایی برای تجمع اعتراضی ایرانیان در سراسر جهان منتشر شده است.

روز شنبه ۲۵ شهریور در پایتخت آمریکا، ایرانیان مقابل کاخ سفید و کنگره این کشور تجمع خواهند کرد.

هم‌زمان با فراخوان ایرانیان ساکن آمریکا، مجلس نمایندگان این کشور روز چهارشنبه با ۴۱۰ رای موافق و سه رای مخالف، طرح دو حزبی «قانون مهسا امینی» را به تصویب رساند.

به موجب این طرح، مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای، به دلیل سرکوب اعتراضات مردم ایران و نقض حقوق بشر تحریم می‌شوند و همچنین رییس‌جمهوری آمریکا موظف خواهد بود تا علیه برخی افراد خارجی مرتبط با حکومت ایران دستور منع صدور ویزا صادر کرده و دارایی‌های آن‌ها را توقیف کند.

از زمان آغاز خیزش انقلابی مردم ایران، دولت‌های آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا، نیوزیلند و اتحادیه اروپا چندین دور تحریم‌ را علیه اشخاص و نهادهای سرکوب‌گر در ایران اعمال کرده‌اند.

به تازگی حامد اسماعیلیون، از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی و عضو انجمن خانواده‌‌ کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی، در یادداشتی به مرور اتفاقات یک‌سال اخیر و پس از قتل حکومتی مهسا ژینا امینی پرداخت و به غرب هشدار داد دست از مماشات با جمهوری اسلامی بردارد و مانع انقلاب بزرگ ایرانیان نباشد.

او همچنین همراه با انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی فراخوانی برای تجمع هماهنگ در ۷۰ شهر جهان منتشر کرده است.

در بخشی از این فراخوان آمده است: «نامش را فریاد کن! نامشان را فریاد کن! نام آن‌ها که ایستاده‌اند. نام دختران و پسران شجاع ایران را. نام آن‌ها که به خاک افتادند. نام آن‌ها که گفتند نه. نام آن‌ها که در زندان‌اند. نام آن‌ها که می‌جنگند.»

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی با تاکید بر اینکه «این مبارزه تا سقوط دیکتاتور ادامه دارد» نوشت: «شنبه، ۲۵ شهریور برابر با ۱۶ سپتامبر به خیابان‌های جهان می‌آییم تا صدای ایران باشیم. ما نه فراموش می‌کنیم و نه می‌بخشیم.»

همچنین ایرانیان خارج کشور فراخوانی با عنوان «اتحاد بزرگ فراجناحی در سراسر جهان» برای برگزاری تجمع‌های هماهنگ در ۵۰ شهر جهان در سالگرد قتل مهسا ژینا امینی منتشر کردند.

فراخوان‌های جداگانه‌ای نیز از سوی تشکل‌ها و فعالان مدنی و سیاسی برای تجمع اعتراضی در روز ۲۵ شهریور منتشر شده است.

شهروندان داخل ایران هم در شبکه‌های اجتماعی از یکدیگر دعوت می‌کنند تا در «سالگرد قیام مردمی زن‌، زندگی،‌ آزادی» به خیابان‌های شهرهای خود بیایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *