«حبس خانگی» خانواده مهسا امینی در سالروز جان‌ باختن مهسا

By | ۱۴۰۲-۰۶-۲۵

منابع رادیو فردا از «حبس خانگی» خانواده مهسا ژینا امینی در سالروز جان‌باختن دخترشان در بازداشت گشت ارشاد خبر می‌دهند.

به گفته این منابع، صبح روز شنبه، ۲۵ شهریور، مأموران امنیتی، امجد امینی را به محض خروج از خانه‌اش که به نوعی در «محاصره» است، بازداشت و به اداره اطلاعات سقز منتقل کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، به آقای امینی گفته شده که او و خانواده‌اش حق خروج از منزل را ندارند.

منابع رادیو فردا خبر در «بازداشت» ماندن امجد امینی را رد کرده و گفته‌اند که او پس از بازجویی، به خانه بازگردانده شده است.

پیش از این گزارش‌های رسیده به رادیو فردا از سوی یک منبع نزدیک به خانواده امینی حاکی از آن بود که آقای امینی طی دو هفته اخیر، چهار بار به اداره اطلاعات سقز احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

به گفتهٔ این منبع، آقای امینی و خانواده او به شدت تحت فشار قرار گرفته تا از برگزاری مراسم سالگرد جان باختن دخترشان صرف‌نظر کرده و اطلاعیهٔ اخیر در خصوص برگزاری مراسم را تکذیب کنند.

بازجویان اداره اطلاعات سقز آقای امینی را تهدید کرده‌ بودند که در صورت هرگونه «فعالیت، مصاحبه و سخنی» از سوی او و خانواده‌اش در خصوص سالگرد، «فرزند دیگرش اشکان بازداشت خواهد شد.»

مژگان افتخاری و امجد امینی، مادر و پدر مهسا (ژینا) امینی، شامگاه ۱۷ شهریور با انتشار متنی اعلام کردند که در «سالیاد شهادت» فرزندشان، بر آرامگاه او در آرامستان آیچی سقز «مراسم سنتی و مذهبی سالگرد ژینا» را برگزار می‌کنند.

آن‌ها در متن این پیام مشترک خود خطاب به «هم‌میهنان» و «خواهران و برادران»، نوشتند: «ما خانواده ژینا، مانند هر خانواده داغدیده‌ای، در سالیاد شهادت فرزند دلبندمان ژینا (مهسا) امینی بر مزار آن عزیز سفر کرده گرد هم آمده و مراسم سنتی و مذهبی سالگرد را برگزار می‌کنیم.»

با این حال مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی پس از انتشار پیام خانوادهٔ مهسا مبنی بر برگزاری مراسم سالگرد محدودیت‌های زیادی در اطراف آیچی سقز برقرار کرده‌اند.

تصاویر و ویدئوهای منتشرشده از سوی حساب‌های کاربری وب‌سایت‌های حقوق بشری که اخبار مربوط به کردستان را پوشش می‌دهند، نشان‌دهنده حضور نیروهای امنیتی در اطراف خانواده امینی و نیز استقرار ادوات سنگین نظامی، از جمله تانک در تپه مشرف به محل دفن مهسا ژینا امینی در گورستان آیچی سقز است.

در روزهای گذشته نیز صفا عائلی، دایی مهسا ژینا امینی بازداشت شده بود.

آن‌طور که منابع رادیو فردا خبر می‌دهند خانواده صفا عائلی، دایی مهسا، از زمان بازداشت او تاکنون در بی‌خبری مطلق به سر می‌برند و هیچ اطلاعی از وضعیت او ندارند.

به گفته این منابع،‌ آقای عائلی تاکنون هیچ تماسی با خانواده‌اش نداشته و خانواده او هیچ اطلاعی از دلیل بازداشت و محل نگهداری‌اش ندارند. پیگیری‌های خانواده صفا عائلی هم تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

به گفته منبع رادیوفردا،‌به طور غیررسمی به خانواده آقای عائلی گفته شده که او در سقز نیست و به تهران منتقل شده است، اما خانواده او به این خبر اطمینانی ندارند.

از چند روز پیش از سالروز جان‌باختن مهسا امینی، فشارها بر خانواده‌های دادخواه در ایران افزایش یافته و شماری از اعضای این خانواده‌ها بازداشت شده‌اند.

گزارش‌های شاهدان عینی و رسانه‌های حقوق بشری نیز حاکی از تشدید جو امنیتی و استقرار ادوات سنگین نظامی در مناطق مختلف ایران به ویژه مناطق کردنشین است.

با استفاده از گزارش‌های رادیو فردا و شبکه‌های اجتماعی؛ ب.ب/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *