گزارش فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از یک سال سرکوب روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در ایران

By | ۱۴۰۲-۰۶-۲۶

در سالگرد کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، گزارش مستندی درباره نقض آزادی بیان و سرکوب روزنامه‌نگاران و رسانه‌‌ها در ایران منتشر کرد.

به گفته این فدراسیون، پس از مرگ «مشکوک» مهسا امینی در ۲۵ شهریور ۱۴۰۱، موج گسترده‌ای از اعتراضات سراسری در ایران رقم خورد که از زمان روی کارآمدن جمهوری اسلامی بی‌سابقه بود. در ادامه گفته می‌شود که هزاران نفر از مردم معترض در خیابان‌ها کشته و مجروح شدند، و شمار زیادی از آنها بازداشت و به زندان افتادند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران تأکید می‌کند که در این دوران سرکوب رسانه‌ها، بازداشت روزنامه‌نگاران، و فشار بر فعالان رسانه‌ای افزایش چشمگیری داشت. به گفته این فدراسیون، اصحاب رسانه، که بنا بر وظیفه ذاتی خود به پوشش اخبار مشغول بودند، با برخوردهای «شدید و اسف‌بار» از سوی نیروهای انتظامی و امنیتی روبرو شدند.

بر اساس این گزارش، از هنگام آغاز اعتراضات سراسری در ایران دست کم ۱۰۰ روزنامه نگار در ایران دستگیر و زندانی شدند، بسیاری از روزنامه‌نگاران محکومیت‌های طولانی مدت گرفتند، یا مجبور به ترک شغل خود شدند. همچنین حداقل هشت رسانه به دلیل فشار نهادهای امنیتی و دولتی با محدودیت‌هایی از قبیل توقیف، تعلیق، تعطیل یا لغو مجوز مواجه شده‌اند.

براساس این گزارش بیش از ۲۱ روزنامه‌نگار نیز به اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور به زندان محکوم شدند.

در بخش دیگر این گزارش، موضوع احضار روزنامه‌نگاران به دادسرا مورد بررسی قرار گرفته است که به موجب آن مقامات قضایی و نیروهای امنیتی دست کم ۱۱۰ روزنامه‌نگار را در یکسال اخیر احضار کردند.

در پایان این گزارش آمده است که حداقل ۲۰ روزنامه‌نگار در ایران به دلیل دستگیری، احضار و محکومیت‌های طولانی مدت از کشور مهاجرت کردند.

بر اساس آخرین آمار فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران تا کنون، شش روزنامه نگار همچنان به طور ناعادلانه در زندان نگهداری می‌شوند.

این روزنامه‌نگاران عبارتند از :

– نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار و خبرنگار روزنامه شرق تاریخ بازداشت ۳۱ شهریور۱۴۰۱ در منزل شخصی در تهران

– الهه محمدی، روزنامه‌نگار و خبرنگار روزنامه هم‌میهن، تاریخ بازداشت ۲ مهرماه ۱۴۰۱ به هنگام عزیمت به دادسرا

– ویدا ربانی روزنامه‌نگار آزاد دوم مهرماه ۱۴۰۱ بازداشت شد. ۲۱ خردادماه ۱۴۰۲ به مرخصی درمانی آمده و دوم شهریورماه به زندان اوین بازگشت

– ریبوار سیدمحمدی، خبرنگار برون مرزی شیکه سحر، سال گذشته و در بدو ورود به ایران پس از سفر به اقلیم کردستان در شهرستان پیرانشهر بازداشت و به ۷ سال زندان محکوم شد و در حال سپری کردن دوران محکومیت خود است.

– کامیار فکور، خبرنگار حوزه کارگری خبرآنلاین، تاریخ بازداشت ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ برای اجرای حکم ۸ ماه حبس به بند عمومی زندان اوین منتقل شد.

– علی مصلحی، روزنامه‌نگار محلی در کاشان، تاریخ بازداشت ۲۹ تیرماه در منزل شخصی خود در کاشان

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران تاکنون در بیانیه‌های متعددی ضمن محکوم کردن فشار علیه روزنامه نگاران از مقامات ایرانی خواسته است تا همه اتهامات علیه آنها را کنار بگذارند.

این گزارش با استفاده از تارنمای فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران تنظیم شده است.
صدای آمریکا 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *