نیلوفر بیضایی، نویسنده و کارگردان: عهد کرده‌‌ایم بازتاب‌دهنده صدای مردم ایران باشیم

By | ۱۴۰۲-۰۶-۲۷

نیلوفر بیضایی، نویسنده، کارگردان، و رئیس هیئت مدیره کانون هنرمندان ایرانی فیلم و تئاتر برون‌مرز در گفت‌و‌گو با صدای آمریکا درباره بیانیه‌‌ این کانون در سالگرد کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد توضیحاتی را ارائه کرد.

نیلوفر بیضایی به صدای آمریکا گفت: «کانون هنرمندان فیلم و تئاتر برون‌مرز در نوامبر ۲۰۲۲ و در اوج جنبش انقلابی مردم ایران شکل گرفت. بخشی از هنرمندان فیلم و تأتر که در دوره‌های مختلف ناچار به ترک ایران شده بودند، تصمیم به ایجاد این کانون گرفتند تا بتوانند به سهم خود به گسترش صدای آزادیخواهانه‌ این جنبش یاری برسانند.»

او افزود: «کانون در نخستین بیانیه خود اعلام کرد که با وجود گوناگونی دیدگاه‌های فکری اعضایش، برای حمایت از حقوق زندانیان سیاسی، هنرمندان معترض تحت فشار، آسیب‌دیده و زندانی تئاتر و فیلم فعالیت می‌کند.»

به گفته او یکی دیگر از اهداف کانون روشنگری درباره سیاست‌های تبلیغاتی جمهوری اسلامی در فستیوال‌ها و مجامع هنری جهانی، و حمایت از هنرمندان مستقل است.

نیلوفر بیضایی از اقدامات دیگر کانون به کمک به معرفی آن بخش از آثار اعضایش در ارتباط با جنبش اعتراضی مردم ایران اشاره کرد و گفت که این کانون همچنین در جهت ایجاد ارتباط فکری و کاری میان اعضا که در کشورهای گوناگون زندگی می‌کنند نیز گام‌های مثبتی برداشته‌ است.

او افزود که برگزاری جلسات زنده در شبکه‌های اجتماعی یا «لایو»، مصاحبه، و همچنین کارگاههای آموزشی نیز از اقدامات دیگر کانون است که از مدتی پیش آغاز شده است و در آینده‌ نزدیک گسترش می‌یابد.

نیلوفر بیضایی گفت: «ما در این کانون هم‌پیمان شدیم تا در اعتراض به خشونت‌های دولتی نهادینه شده، زن‌ستیزی، انواع تبعیض و نقض حقوق شهروندی تا تحقق آرمان‌های مشترکمان (آزادی و عدالت) بازتاب‌دهنده صدای مردم ایران باشیم و امروز در حالی که یک سال از جنبش زن، زندگی، آزادی می‌گذرد همچنان بر عهد خود ایستاده‌ایم.»

در بیانیه‌ای که این کانون روز شنبه ۲۵ شهریور منتشر کرد آمده است: «آن‌چه در یک سال گذشته بر مردم ایران رفت، در تاریخ معاصر آن مرز و بوم به خط خون نوشته خواهد شد. کشته شدن معصومانه‌ مهسا ژینا امینی به دست مجریان گشت ارشاد اسلامی موجی از اعتراضات را دامن زد که از کردستان شروع شد و در سیستان و بلوچستان ادامه یافت.»

این بیانیه می‌افزاید: «موجی که به تعبیر آلن بدیو، نامی به جز رخداد نمی‌توان بر آن نهاد. رخدادی که لحظه به لحظه‌اش در ذهن میلیون‌ها انسان آزاده ثبت گشت تا بازتاب‌دهنده‌ صدای مظلومیت مردم به گروگان گرفته شده به دست نیروهای سرکوب‌گر جمهوری اسلامی در گوش جهانیان باشد.»

کانون می‌گوید: «مردمی که شعار زن، زندگی، آزادی سر دادند و به وحشیانه‌ترین شکل ممکن مورد تهاجم و سرکوب قرار گرفتند، مادرانی که فرزندان خود را از دست دادند، فرزندانی که چشمهای خود را از دست دادند و کودکانی که مظلومانه به خاک افتادند تا رنگین کمانی از ایثار و از خودگذشتگی را برای ماندن نام ایران و فرهنگ ایرانی شکل بدهند.»

در پایان این بیانیه آمده است: «اینک در سالگرد مهسا ژینا امینی، همچنان شور و رویای زن، زندگی، آزادی با اسم رمز ژینا در دل تمام آزادگان می جوشد. کانون ایرانی فیلم و تئاتر برون مرز به سهم خود در کنار تمام دل سوختگان راه ژینا ایستاده است.»

در سالگرد کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، اعتراضات گسترده از سوی ایرانیان در شهرهای مختلف جهان از سر گرفته شده و مقامات برخی کشورها در این روز واکنش‌هایی نشان داده‌اند.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در بیانیه‌ای گفته است: «من و جیل به همراه مردم سراسر دنیا به یاد او و تمامی شهروندان شجاع ایرانی هستیم که به دلیل درخواست مسالمت‌آمیز خود برای دموکراسی و کرامت انسانی توسط رژیم ایران کشته، زخمی یا زندانی شدند.»

همچنین، رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا، روز شنبه ۲۵ شهریور با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت نخستین سالگرد «زدن وحشیانه و کشتن مهسا ژینا امینی به دست رژیم ایران» خواستار پاسخگو کردن جمهوری اسلامی از سوی جامعه بین‌المللی شده است.

هم‌زمان، فشارهای نیروی سرکوب جمهوری اسلامی بر فعالان مدنی و خانواده‌های دادخواه ادامه دارد.

صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *