وضعیت جسمانی بد توماج صالحی، در زندان

By | ۱۴۰۲-۰۶-۲۹

حساب رسمی توماج صالحی، رپِر معترض، در توئیتر از وضعیت جسمانی بد او در زندان و نیاز مبرم این هنرمند به درمان خبر داد.

در این پیام آمده است که توماج صالحی در اثر ضرب و جرح در دوران بازجویی، از جمله دچار تورم و خون‌ریزی چشم و شکستگی دنده و انگشتان شده و نیاز به انتقال به بیمارستان دارد.

حساب رسمی توماج صالحی نوشته است:

«حالا که به اصطلاح دادگاه او به پایان رسیده و او ناعادلانه و بدون دلیل در حال سپری کردن روزهای طلایی عمر خود در پشت دیوارهای زندان و زیر فشارها و کنترل‌های شدید و بدون داشتن حقوق اولیه هر زندانی است، لازم است هر چه سریعتر اقدامات لازم برای مرخصی استعلاجی و انتقال توماج به بیمارستان برای پیگیری امور درمانی او صورت پذیرد و به بهانه‌های واهی در این امر خطیر و ضروری تاخیر صورت نپذیرد.»

رئیس دادگستری استان اصفهان در تیرماه سال جاری اعلام کرد که برای توماج صالحی در مجموع، شش سال و سه ماه حبس در نظر گرفته شده است.

توماج صالحی خواننده رپ اعتراضی، هشتم آبان در استان چهارمحال و بختیاری بازداشت شد. کمپین بین‌المللی حقوق بشر ۱۷ فروردین در اطلاعیه‌ای نسبت به وضعیت وخیم جسمانی این زندانی هشدار داد.

منابع نزدیک به توماج صالحی در گفتگو با کمپین حقوق بشر در ایران گفته‌اند با توجه به وارد شدن اتهامات سنگین علیه این هنرمند معترض بیم صدور حکم سنگین برای او در دادگاه می‌رود.

یکی از نزدیکان توماج به کمپین گفته “اگر فشارهای رسانه‌ای و بین‌المللی در روزها و هفته‌های ابتدایی نبود شاید امروز توماج زنده نبود”. این فرد تاکید کرده که “هنوز زمان دادگاه معلوم نشده است و اقدام در این زمان بسیار اهمیت دارد”.

به گفته نزدیکان توماج صالحی او به درمان فوری پزشکی نیاز دارد.

کمپین حقوق بشر در ایران از دولت‌ها، ارگان‌ها و نهادهای سازمان ملل متحد و نهادهایی که در زمینه هنر، موسیقی و آزادی بیان فعالیت دارند  درخواست کرده که “قویا و صراحتا خواستار آزادی صالحی شوند” و طومار درخواست آزادی او را امضا کنند.

توماج صالحی با اتهاماتی از جمله “افساد فی‌الارض، فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشکیل و اداره دسته‌جات غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور، همکاری با دولت متخاصم، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی و تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت‌آمیز” روبرو شده است.

تاریخ برگزاری دادگاه این هنرمند معترض هنوز اعلام نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *