ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها برای علی دایی، علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا در شبکه ورزش

By | ۱۴۰۲-۰۷-۱۹

رادیوفردا به عکسی از دستورالعمل‌های تلویزیون حکومتی ایران برای شبکه ورزش دست یافته که نشان می‌دهد پخش عکس علی کریمی و مصاحبه با علی دایی و مهدی مهدوی کیا ممنوع اعلام شده است.

بر اساس دستورالعملی که مدیریت صداوسیمای جمهوری اسلامی برای برنامه‌های ورزشی به‌ شبکه‌های مختلف ارسال کرده پخش تصویر چهره‌های شاخص فوتبال ایران از جمله علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا و حسین ماهینی «ممانعتی ندارد، اما مصاحبه‌‌ای از آنها نباید پخش شود».

این هر سه فوتبالیست شاخص در جریان اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» از معترضان حمایت کردند، حمایتی که از همان آغاز فشار دستگاه‌های امنیتی حکومت را در پی داشت.

عکسی که به طور اختصاصی در اختیار رادیوفردا قرار گرفته وایت‌بُرد استودیوی پخش شبکه ورزش صداوسیما را نشان می‌دهد که در آن عبارت غیر قابل پخش با حروف اختصاری «غ ق پ» مشخص شده است.

همین عکس نشان می‌دهد که پخش تصویر و صدای علی کریمی، دیگر فوتبالیست شاخص ایران، و مجتبی پوربخش، مجری سابق شبکه ورزش، نیز ممنوع است.

در بحبوحه اعتراضاتی که با مرگ مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، شبکه ورزش صداوسیما آقای پوربخش را به دلیل حمایت از علی کریمی و استوری‌های انتقادی او در جریان سرکوب خشن معترضان اخراج کرد.

در همین عکس از شبکه ورزش، نمایش «هرگونه نماد و پرچم از اسرائیل» و ورزش‌های پِینت‌بال و پارکور هم غیر قابل پخش اعلام شده‌اند.

بر اساس دستورالعمل شبکه ورزش تلویزیون حکومتی ایران، تصویر داوران زن در بازپخش بازی‌های جام جهانی گذشته در قطر نیز باید سانسور شود.

اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» که از شهریورماه ۱۴۰۱ آغاز شد و هم‌چنان نیز ادامه دارد نه تنها ورزشکاران، که هنرمندان و سینماگران را نیز به حمایت از مردم واداشت.

پاسخ حکومت به حمایت این شخصیت‌ها از معترضان فشار و سرکوب و حتی زندان بود.

در خردادماه گذشته حتی آوردن اسم علی کریمی توسط محمد مایلی کهن در برنامه‌ای تلویزیونی باعث شد که مسئولان پخش برای لحظاتی صدای برنامه را قطع کنند.

علی کریمی که از پیش از آغاز اعتراضات سراسری در خارج از ایران زندگی می‌کرد، چند ماه پس از این اعتراضات اعلام کرد که دوبی در امارات متحده عربی را به دلیل تهدیدهای جانی از طرف حکومت ایران ترک کرده است.

با استفاده از گزارش‌های رادیو فردا؛ ب.ص، ف.دو/ب.ب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *