پیام جمهوری اسلامی به اسرائیل: اگر حملات به غزه را ادامه دهید، مجبور به مداخله می‌شویم

By | ۱۴۰۲-۰۷-۲۳

آکسیوس در گزارشی اعلام کرد جمهوری اسلامی از طریق سازمان ملل به اسرائیل پیام فرستاده است

آکسیوس به نقل از دو منبع دیپلماتیک اعلام کرد که جمهوری اسلامی روز شنبه برای اسرائیل پیامی فرستاده و تاکید کرده است که خواهان تشدید بیشتر درگیری‌ها در جنگ میان حماس و اسرائیل نیست، اما در صورت ادامه عملیات اسرائیل در غزه، مجبور به مداخله خواهد بود.

بر اساس این گزارش، اگر ایران مستقیم یا غیرمستقیم درگیر این جنگ شود، نبرد میان حماس و اسرائیل به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل خواهد شد؛ زیرا این اتفاق درگیر شدن گروه‌های شبه‌نظامی تحت‌حمایت ایران در سوریه و ورود حزب‌الله لبنان به این جنگ را به دنبال خواهد داشت.

پیام جمهوری اسلامی که از طریق سازمان ملل به اسرائیل فرستاده شد، در حالی است که دولت بایدن در تلاش بود ایران و حزب‌الله را از پیوستن به جنگ بازدارد. البته ایالات متحده این هفته یک گروه ناو هواپیمابر و چند جت‌ جنگنده هم به منطقه فرستاد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه در بیروت با تور ونسلند، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در امور خاورمیانه، دیدار کرد. ونسلند از امیرعبداللهیان خواست کمک کند تا از سرایت درگیری در غزه و اسرائیل به تمام خاورمیانه جلوگیری کنند. وزیر امور خارجه ایران نیز در پاسخ به او گفت که ایران نمی‌خواهد این درگیری به جنگ منطقه‌ای تبدیل شود و قصد دارد برای آزادی غیرنظامیانی که حماس در غزه گروگان گرفته است، تلاش کند.

با این حال به گفته منابع اکسیوس، امیرعبداللهیان تاکید کرده است که ایران خط قرمزهایش خودش را دارد و اگر عملیات نظامی اسرائیل ادامه پیدا کند و به‌ویژه اگر اسرائیل وعده‌‌اش مبنی بر حمله زمینی به غزه را عملی کند، ایران به آن پاسخ خواهد داد. بر اساس این گزارش، ونسلند با تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، و دیگر مقام‌های این کشور تماس گرفته و پیام جمهوری اسلامی را به آن‌ها ابلاغ کرده است.

دفتر ونسلند تایید کرد که او روز شنبه با امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد و آن‌ها درباره «تلاش‌های دیپلماتیک برای آزادی گروگان‌ها، کاهش تنش و جلوگیری از سرایت درگیری به منطقه‌ای گسترده‌تر» صحبت کردند. اکسیوس اعلام کرد که دفتر نخست‌وزیر اسرائیل از اظهارنظر دراین‌باره خودداری کرده و وزارت امور خارجه ایران هم به درخواست برای اظهارنظر پاسخ نداده است.

امیرعبداللهیان که پیش‌تر با حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، دیدار کرده بود، روز شنبه در یک نشست خبری با خبرنگاران در بیروت به اسرائیل هشدار داد که تا دیر نشده جنایت‌های جنگی‌اش را متوقف کند زیرا ممکن است تا چند ساعت دیگر دیر شود.

امیرعبداللهیان همچنین گفت از سناریوهایی که حزب‌الله در دست دارد، مطلع است و هر قدمی که جبهه مقاومت بردارد، زلزله‌ای بزرگ برای اسرائیل ایجاد می‌کند.

اسرائیل پس از حمله شنبه گذشته حماس به این کشور به بمباران شدید نوار غزه ادامه داده است. خشونت‌ها در امتداد مرز اسرائیل و لبنان و در کرانه باختری نیز افزایش یافته است و در این میان بیش از یک هزار و ۳۰۰ اسرائیلی و دو هزار و ۲۰۰ فلسطینی کشته شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *